پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سازمان اوقاف

حوزه/ هیئت وزیران، قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، هیئت وزیران در جلسه 12/3/1395 به پیشنهاد شماره 125510/1 مورخ 8/3/1395 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده(17) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه مصوب 1363 تصویب کرد.

بر اساس این گزارش: آیین نامه اجرایی قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه، و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود.

ماده 24- با توجه به این که حفظ موقوفات از وظایف متولیان است و اموال وقف باید از اموال شخصی متولی جدا و متمایز باشد، متولیان و امنای موقوفات و اماکن متبرکه و ادارات اوقاف و امور خیریه محل مکلفند نسبت به ثبت و به روز رسانی اطلاعات جامع موقوفات و بقاع متبرکه که از قبیل مشخصات کامل موقوفه و رقبای وقفی و متصرفین آن و نیات واقفین در بانک اطلاعات جامع موقوفات اقدام نمایند.

تبصره -  افتتاح حساب بانکی به نام موقوفات دارای متولی شرعی و همچنین اماکن متبرکه راساً توسط متولیان و یا با معرفی اداره اوقاف و امور خیریه در یکی از بانک ها انجام می شود.

متولیان موظفند گزارشی از اطلاعات و عملیات بانکی خود را جهت ثبت در سامانه ارایه نمایند. این امر نباید موجب تحدید وظایف و سلب اختیارات شرعی و قانونی متولیان در دخل و خرج موقوفه و امضای اسناد مربوطه گردد. حساب مذکور در مورد موقوفات و اماکن متصرفی که برای آنها امین یا امنایی منصوب شده است. با امضای مشترک امین یا امنا و رییس اداره اوقاف و امور خیریه محل خواهد بود.

خاطرنشان می شود: چندی پیش در پى درج مقاله "خطری که وقف و موقوفات راتهدید می کند» عنوان شده بود سازمان اوقاف با ایجاد حساب بانکی به نام« صندوق راسخون » در صدد بوده درآمدهای تمامی موقوفات غیر متصرفی که متولی منصوص شرعی از طرف واقف دارند را در این حساب تجمیع کند و اختیار فعالیت را از دست متولیان موقوفات خارج نماید.

تصویب اختیارات سازمان اوقاف از سوی هیئت وزیران

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha