شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ آیت الله سبحانی گفتند: امروزه وضع حجاب در کشور مطابق با قانون اسلامی و دین نیست؛ حجاب مقدمه عفت است و به این منظور است که عفت زنان محفوظ بماند؛ اسلام فضای کار بیرونی و خانگی را مجزا کرده است و اگر این دو را یکی بدانیم قطعا از هر دو باز می مانیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله  سبحانی بعد ازظهر امروز در درس تفسیر سوره مومنون در مجتمع عالی فقه، گفتند: خداوند متعال آیینی را فرو فرستاده که کاملا منطبق بر فطرت انسانی است.

ایشان افزودند: احکام دین اسلام منطبق بر آفرینش انسان است و تا زمانی که انسان پابرجاست با این روحیات نیز سروکار دارد؛ برخی اشکالاتی در خصوص تغییر انسان ها و شرایط جامعه و احکام اسلامی بیان می کنند؛ این افراد بیان می کنند که چگونه دینی که 1400 سال پیش آمده است می تواند جامعه متمدن امروز را مدیریت کند.

معظم له بیان کردند: جواب این است که اسلام دارای دو نوع احکام ثابت و متغیر است زیرا احکام ثابت در همه اعصار و قرون ثابت است ولی احکام متغییر متناسب با تغییرات انسان ها و جوامع مطابق خواهد بود؛ به دلیل اینکه آفرینش انسان تغییر نکرده است، احکام ثابت نیز می تواند زندگی او را در هر زمانی مدیریت کند زیرا این احکام منطبق با فطرت او است.

این مرجع تقلید گفتند: قوانین قابل تغییر را مقررات گویند؛ مثلا اینکه آیا همیشه دولت اسلامی باید با مشرکات و کافران بجنگد؟ این مساله تابع مصالح است که اگر مصلحت ایجاب کرد جنگ می کند و گرنه، می تواند با آن کشورها صلح کند؛ پیامبر اکرم(ص) نیز در برخی از اوقات با کفار می جنگیدند و گاهی نیز با آنها صلح می کردند.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: اسلام آیینی است که می تواند بشر را تا روز قیامت اداره کند زیرا دارای نرمش است زیرا قوانین ثابت و متغییر می تواند بشر را در هر زمانی مدیریت کند.

ایشان افزودند: از جمله قوانین ثابتی که اسلام بیان کرده است، امانت داری و وفای به پیمان است؛ هر انسانی خیانت در امانت را زشت و ناپسند می داند؛ این مساله یک قانون ابدی است که هیچگاه نمی تواند جای خود را به مورد نقض خود بدهد.

معظم له بیان کردند: امام سجاد(ع) بیان می کند که اگر قاتل پدرم همان شمشیری که پدرم را کشته است را نزد من امانت بگذارد به او امانت او را پس می دهم ؛بسیاری از مشکلات کشور ناشی از عدم امانت داری است؛ کسانی که کالای قاچاق را وارد می کنند در خلاف امانت داری عمل میکنند و کشور خود را دچار این مشکلات می کنند.

این مرجع تقلید گفتند: برای نظام اسلامی باید جان دهیم ولی برخی افراد هستند که این چنین برای سود شخصی کشور ونظام و مردم و تولید کنندگان کشور را با چنین مشکلاتی مواجه می کنند زیرا امروزه کالای قاچاق بسیاری وارد کشور می شود.

حضرت آیت الله  سبحانی اظهارکردند: اسلام نزد مسلمانان به امانت نهاده شده است؛ اسلام و دین امانتی فوق العاده است؛ امانت، اعم از امانت مالی و معنوی و دینی است؛ انقلاب اسلامی نیز نزد ما به امانت است و باید این امانت را حفظ کرده و به صاحبش برسانیم؛ این امانت داری با رعایت قانون محقق می شود.

ایشان افزودند: امروزه وضع حجاب در کشور مطابق با قانون اسلامی و دین نیست؛ حجاب مقدمه عفت است و به این منظور است که عفت زنان محفوظ بماند؛ اسلام فضای کار بیرونی و خانگی را مجزا کرده است و اگر این دو را یکی بدانیم قطعا از هر دو باز می مانیم.

معظم له بیان کردند: امام راحل بیان می کردند که این انقلاب امانت است و باید تلاش کنیم که این امانت را به صاحب اصلی آن(حضرت ولی عصر(عج)) برسانیم؛ فرزندان نیز نزد ما امانت هستند که باید از هفت سالگی آنها را به نماز وادار کنیم و آنهارا با مسجد و نماز و روزه آشنا کنیم زیرا آنها نزد ما به امانت گذاشته شده اند.

این مرجع تقلید گفتند: پیمان، به قراردادی گفته می شود که دو طرف باید به آن پایبند بمانند؛ امضای یک قرارداد بار شرعی دارد و ثبت محضری مساله ای قانونی است و اگر یک قرارداد بین دو نفر امضا شد آن پیمان نامه برای دو طرف بار شرعی دارد.

حضرت آیت الله  سبحانی اظهارکردند: خوارج همان جمعیتی هستند که امام علی(ع) را مجبور به امضای پیمان کردند ولی پس از مکر معاویه از امام خواستند که امضا را پس بگیرند ولی امام برای حفظ پیمان خود با این جمعیت کنار نیامد و همین جمعیت امام را به شهادت رساندند.

ایشان افزودند: امروزه مصرف کاغذ بسیار بیشتر از گذشته است زیرا امانت داری کم شده است و کاغذهای متعددی برای معاملات در نظر گرفته می شود و امضاهای مختلفی روی آنها انجام می شود؛ پیامبر اکرم(ص) هشدار می دهند که امت به من به خیر هستند تا زمانی که به عهد خود عمل می کنند و اگر این چنین نکردند به بلاهایی مثل قحطی و کم بارانی و... دچار می شوند.

معظم له بیان کردند: از نظر قوانین عرفی این ارتباط قابل فهم نیست که وقتی امانت در جامعه کم شد، اثر او به آسمان بازگردد و در آزمایشگاه ها نیز نمی تواند آن را ثابت کرد ولی حکمت این مساله تنها از وحی ساخته است؛ وقتی در قرآن بیان شده است که تمام موجودات تسبیح گوی خدا هستند یعنی زمین و آسمان دارای قدرت درکی است.

این مرجع تقلید گفتند: در روایت بیان شده است اگر در جامعه که رابطه جنسی حرام فراوان شد، مرگ سکته ای و ناگهانی فراوان خواهد بود؛ این رابطه را شرح فهم می کند نه ما؛ این پیام خداوند و پیامبر اکرم(ص) پیامی برای همه ما است تا مرتکب گناهان و خیانت در امانت نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha