شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی، قرآن مجید را دریایی از علم و دانش دانستند و گفتند: بشر به مرور زمان متوجه می شود که چه حقایقی در قرآن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه شنبه در پنجمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبک یک سیما پخش شد، به اعجاز قرآن در ابعاد مختلف اشاره داشتند و گفتند: قرآن از نظر فصاحت و بلاغت دارای زیبایی الفاظ و معانی بلندی است که در عصر نزول قرآن به همین جنبه توجه داشتند.

ایشان تصریح کردند: عرب جاهلی از همین نظر، قرآن را مافوق انسان تلقی می کرد چرا که از نظر تاویل بسیار زیبا و از جنبه معنایی نیز خیلی عمیق است و بر این اساس احساس می کرد چنین کلامی در حد توان بشر نیست.

*تبیین تاریخ و قصص انبیاء یکی از اعجازهای قرآن   

معظم له با اشاره به اینکه دانشمندان به مرور زمان ابعاد دیگری از اعجاز قرآن را کشف کردند، ابراز داشتند: تبیین دقیق، صحیح و منزه تاریخ و قصص انبیاء یکی از اعجازهای قرآن می باشد؛ همین قصص در تورات و انجیل آمده است اما مطابق با جایگاه انبیاء نیست.

این مرجع تقلید افزودند: پیامبر درس نخوانده و به مکتب نرفته، قصص انبیاء را از تورات و انجیل نگرفته است چرا که در غیر این صورت باید همان اشکالات کتب ذکر شده در قرآن هم باید باشد در حالی که قرآن منزه از آن اشکالات است.

*اعجاز علمی قرآن  

حضرت آیت الله سبحانی همچنین یکی دیگر از ابعاد اعجاز قرآن کریم را جنبه های علمی مربوط به آفرینش عنوان کردند و گفتند: قرآن در آیه 49 سوره ذاریات می فرماید «از هرچیزی جفت آفریدیم، شاید شما از این راه متذکر شوید».

ایشان تصریح کردند: پیامبر درس نخوانده و به مکتب نرفته می فرماید «هر ذره از ذرات ماده دارای دو جزء است» و این مسئله را بشر از نظر علم نیز اثبات کرده است؛ البته بشر بعد از چند قرن با کمک ابزارهای آزمایشگاهی متوجه شد در حالی که پیامبراکرم(ص) بدون آنکه درس بخواند این مطلب را فرمودند.

معظم له در ادامه به آیه 6 «خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ» و آیه 7 سوره طارق «يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ» اشاره داشتند و گفتند: قرآن در این آیات می فرماید «بشر از یک آب جهنده خلق شده که از میان سینه و پهلو بیرون می آید».

این مرجع تقلید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر ضمیر «يَخْرُجُ» به ما برگردد مرکز تولید نطفه، بیضه های انسان می شود نه میان سینه و پهلوها، ابراز داشتند: فرد پرسش کننده در مورد مرجع ضمیر اشتباه کرده است چرا که «يَخْرُجُ» به انسان بازمی گردد و قرآن می فرماید «يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ، إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ»؛ براین اساس «إِنَّهُ» به انسانی بازمی گردد که قبل از آیه است.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: آیه «يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ» به بیان ولادت انسان پرداخته است و ابتدا می فرماید ریشه ما به نطفه بازمی گردد و سپس هنگامی که نطفه در داخل رحم مادر کامل شد، بعد از  9 ماه از رحم که میان صلب و ترائب قرار گرفته است، خارج می شود.

*قرآن دریای علم و دانش است

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه، قرآن مجید را دریایی از علم و دانش دانستند و گفتند: بشر به مرور زمان متوجه می شود که چه حقایقی در قرآن است.

ایشان با بیان اینکه امروز تمام توجه بشر به کشف این معانی و حقایق است، ابراز داشتند: قرآن دریایی ناپیداکرانه از خاتم الانبیاء است که تبیین مسائل علمی یکی از حقایق این کتاب آسمانی می باشد.

معظم له در پایان خاظرنشان کردند: بنده به یاد دارم هنگامی که فردی خدمت حضرت آیت الله العظمی بروجردی آمد و از ایشان درباره علل تحریم الکل سوال کرد، ایشان به آیات علمی قرآن اشاره کردند و گفتند پیامبری که درس نخوانده و مکتب نرفته بود چنین اعجاز علمی دارد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha