شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با تشریح مسئله علم غیب، گفتند: علم غیب انبیاء و اولیای الهی در منافات با علم خداوند نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه دوشنبه در هفتمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انبیاء و اولیاء الهی و انسان های پاکدامن می توانند پیشگو باشند و از آینده انسان ها خبر دهند، اظهار داشتند: این مسئله از نظر روایات قطعی است؛ رسول گرامی اسلام(ص) درباره عماریاسر می فرماید «جمعیت ستمگر، تو را می کشند».

معظم له افزودند: پیامبر اکرم(ص) بعد از بیان یکی از خطبه های خود در ماه مبارک رمضان در پاسخ به پرسش حضرت علی(ع) فرمودند «بهترین عمل در این ماه ترک محرمات است؛ ایشان سپس فرمودند «من از آینده تو خبر می دهم که بدبختترین گذشتگان و آیندگان، مانند همان کسی که شتر صالح(ع) را کشت، محاسن سفید تو را با خون سرت خضاب می کند».

ایشان تصریح کردند: گزارش از آینده یکی از مسائل روشن در حیات انبیاء و اولیاء الهی محسوب می شود.

این مرجع تقلید با اشاره به پیشگویی حضرت صالح(ع) به قوم خود مبنی بر اینکه بعد از سه روز می میرید، گفتند: این همان علم غیبی است که انبیاء و اولیای الهی  و حتی انسان های پاکدامن دارند.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه به آیه 65 سوره نمل «قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ» اشاره داشتند و گفتند: در این آیه تصریح شده است «بگو هر که در آسمان ها و زمین است غیر از خداوند غیب را نمی داند».

*تفاوت علم غیب خداوند با انبیاء و اولیای الهی

ایشان در ادامه با پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر غیب منحصر به خدا باشد، پس خبرهای غیبی انبیاء و اولیای الهی چگونه معنا می شوند، ابراز داشتند: علم غیب دو معنا دارد؛ علم غیب نوع نخست ذاتی می باشد و حد و حدودی ندارد و بر اثر آموزش منتقل نشده که این مخصوص خداوند است.

معظم له افزودند: نوع دوم علم غیب این است که جنبه اکتسابی و آموزشی دارد و از  مقام بالاتر القا شده، مخصوص انبیاء و اولیای الهی می باشد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه سراسر سوره حضرت یوسف(ع) گزارش از غیب است، ابراز داشتند: حضرت یوسف(ع) که به دلیل پاکدامنی در جوانی از سوی خداوند علم غیب را آموخت، در تعبیر رویای یکی از زندانیان گفت آن کسی که انگور می فشارد،  ساقی ملک می شود اما کسی که غذا می برد، او را به دار می آویزند و مرغان هوا سر او را می خورند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه یکی از معجزه های حضرت مسیح(ع) بیان اخبار از غیب است، گفتند: این پیامبر الهی می توانست خبر دهد که در خانه مردم    چه مواردی ذخیره شده است و چه غذایی خورده اند.   

*علم غیب خداوند با علم انبیاء منافات ندارد

ایشان افزودند: علم غیب انبیاء و اولیای الهی هیچ منافاتی با علم خداوند که بلاتعلیم است، ندارد.  

معظم له با اشاره به پیشگویی حضرت علی(ع) در یکی از مساجد بصره درباره این شهر، گفتند: «روزی بصره در آب غرق می شود و آب تمام خانه ها را می گیرد و فقط این مسجد همچون سینه کشتی روی آب می ماند»؛ یک نفر در هنگام سخنرانی ایشان پرسید «امیرالمومنین(ع) مگر به تو علم غیب دادند» که حضرت پاسخ داد «این علم غیب نیست، من این را از پیامبر آموختم، آن علم غیبی که مخصوص خداست  بدون آموزش و نامحدود می باشد در حالی که علم من محدود است». 

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: علاوه بر انبیاء و اولیای الهی که جایگاه والایی دارند، برخی علما و دانشمندان ما که اهل تهجد و پاکدامنی هستند و روح پاکی دارند، توانستند شب ها به وسیله نوافل به مقامی برسند و از آینده خبر دهند؛ استاد ما مرحوم حضرت آیت الله حجت روز و ساعت وداع خود با دنیا را پیشبینی کردند.

انتهای پیام/313/33 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha