شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه مذهب مایه وحدت است، گفتند: تجربه ثابت کرده که جنگ ها برای انسان های لامذهب می باشد و زائیده جمعیتی است که از خدا دور و خودخواه می باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی شامگاه پنجشنبه در دهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، در پاسخ به شبهه ای مبنی بر اینکه در تاریخ بشر، مذهب مایه جنگ و نزاع بوده است و بر این اساس باید دین را حذف کرد، اظهار داشتند: ریشه این شبهه از نظرات لنین و در مجموع برگرفته از مارکس است.

ایشان تصریح کردند: کسانی که پیرو مکتب مارکسیسم هستند این مسئله را مطرح کرده اند که مذهب مایه جنگ و نزاع بوده است و بر این اساس بشر باید نسبت به مذهب بی تفاوت باشد.

معظم له افزودند: همچنین این پیروان مکتب می گویند مالکیت بشر مایه نزاع بوده است و براین اساس باید مالکیت «کمون» را قائل شویم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پیروان این مکتب در گام بعدی پول را مایه نزاع دانستند، ابراز داشتند: همچنین آنها در گام بعدی زنان زیبا را از دیگر موارد مایه نزاع مطرح کردند اما نتوانستند آن را اظهار کنند.

*مذهب ایجاد امنیت می کند

حضرت آیت الله سبحانی با انتقاد از اینکه چرا پیروان مکاتب مارکسیسم، نقاط قوت مذهب را در نظر نمی گیرند، گفتند: مذهب در درجه نخست در بشر ایجاد امنیت می کند چرا که قانون را به اجرا در می آورد.

ایشان افزودند: انسانی که مومن باشد، «امین» است اما انسانی که مومن نباشد به خیانت نزدیک تر است.

معظم له با طرح این پرسش که چرا نباید به مذهب از طریق فطرت نگاه کنیم، ابراز داشتند: اگر واقعا مذهب در فطرت ما قرار دارد و یکی از ابعاد روحی ما را تشکیل می دهد، چگونه خود را از این فطرت پاک کنیم؛ آیا این مسئله به معنای فراموشی خویشتن نیست؟

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه مذهب به علم کمک می کند، ابراز داشتند: مذهب می گوید این جهان مخلوق یک خدای بزرگ، عالم، حکیم و قادر می باشد و بر این اساس، جهان را بر روی برنامه خلق کرده است و ما باید قوانین جهان را کشف کنیم؛ اما اگر قائل به چنین خدایی نباشیم، چرا باید اسرار جهان را کشف کنیم و از کجا معلوم این جهان نظامی دارد؟ 

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: بنابراین هر فردی که در آزمایشگاه به تحقیق می پردازد، خداشناس است؛ خدای حکیم این جهان را آفریده است و این نظامات را باید کشف کنیم.

*جنگ حاصل لامذهبی است

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با تاکید بر اینکه مذهب مایه وحدت است، گفتند: تجربه ثابت کرده که جنگ ها برای انسان های لامذهب می باشد و زائیده جمعیتی است که از خدا دور و خودخواه می باشند.

ایشان همچنین جنگ را عکس العمل لامذهبی دانستند و ابراز داشتند: اگر جوامع دارای نظام دینی باشد و مردم تربیت دینی شوند و از خدا بترسند، هرگز حاضر نمی شوند این همه خونریزی کنند.

معظم له با تاکید بر اینکه اگر مردم معتقد به معاد باشند، کمتر نزاع می کنند؛ اظهار داشتند: امام راحل(ره) در بیاناتی می فرمایند «جنگ و اختلاف من و شما برای خدا نیست چرا که اگر برای خدا بود، اصلا با هم اختلاف نمی کردیم و همه ما میزان خود را درک می کردیم».

ایشان با بیان اینکه تجارب گذشته خط بطلانی بر افکار لنینیسم کشیده است، ابراز داشتند: آنها بعد از هشتاد سال حکومت متوجه شدند که هرگز این تفکر بی دینی نمی تواند کشورساز باشد و مشخص شد که بشر احتیاج به دین دارد و باید مالکیت مشروع محترم باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه جوانان نباید تحت تاثیر تبلیغات مادی گرایان قرار بگیرند، تصریح کردند: جوانان از کتب دینی به خصوص کتاب های شهید مطهری استفاده کنند تا با آثار دین گرایی آشنا شوند.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha