جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی در تبیین مفهوم دوگانه ولایت تکوینی، گفتند: باید میان ولایت تکوینی گسترده ای که همه جهان را در بر می گیرد و از آن خداست با ولایت تکوینی که طبیعت از نبی، امام، ولی الهی و عالم پاکدامن پیروی می کند تفاوت قائل شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی شامگاه سه شنبه در هشتمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، با بیان اینکه ولایت تکوینی دو معنا دارد، گفتند: معنی نخست ولایت تکوینی از آن خداست و غیرخدا کسی چنین ولایتی ندارد.

ایشان با بیان اینکه ولایت تکوینی به معنای ربوبیت است، تصریح کردند: خلاق متعال هم آفریدگار و هم کارگردان و اداره کننده جهان است.

معظم له افزودند: قرآن مجید بعد از تبیین خلقت آسمان و زمین، تاکید می کند که خداوند امر خلقت را نیز تدبیر کرده و به کسی واگذار نکرده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید به توحید در خالقیت و ربوبیت اعتقاد داشته باشیم، ابراز داشتند: توحید در خالقیت بدین معناست که آفریدگار جهان فقط خداست و توحید در ربوبیت نیز تاکید می کند اداره این جهان از ابتدا تا انتها با حق تعالی می باشد.

*خداوند رزاقیت خود را به نبی و امام نداده است

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: اگر کسی مدعی شود که حق تعالی اداره انسان و یا رزاقیت را به نبی و امام داده، غلو کرده است چرا که فقط خداوند خلاق، مدبر و رزاق است.

*انسان چگونه می تواند در عالم آفرینش اثرگذار باشد؟

ایشان در ادامه به معنای دوم ولایت تکوینی نیز اشاره داشتند و گفتند: ولایت تکوینی معنای دیگر نیز دارد؛ انسان در سایه عبادات و خلوص به مقامی دست یابد که خلاق متعال به او اختیار اثرگذاری در عالم آفرینش بدهد.

معظم له با بیان اینکه روح و نفس انسان در سایه بندگی و مراقبت از نوافل روزانه و شبانه عظمت پیدا می کند، گفتند: خداوند در حدیثی قدسی می فرماید «چنین انسانی چشم، گوش و زبانش الهی است و اگر من را بخواند اجابت می کنم».

این مرجع تقلید تصریح کردند: انبیاء و اولیای الهی می توانند برای انجام یک غرض الهی در قالب ولایت تکوینی، در گوشه ای از جهان آفرینش تصرف داشته باشند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه گاهی انبیاء و اولیای الهی با عبادت و پرستش به کمال نفسانی می رسند و طبیعت از آنها اطاعت می کند، گفتند: زنده کردن مردگان و شفای بیماران بخشی از ولایت تکوینی محدود حضرت عیسی(ع) بود.

ایشان به شفای چشم امیرالمومنین(ع) از سوی پیامبر اکرم(ص) نیز اشاره داشتند و گفتند: در جنگ خیبر هنگامی که چندتن از فرماندهان اسلام نتوانستند خیبر را فتح کنند و پای به فرار گذاشتند؛ حضرت رسول(ص)، امیرالمومنین(ع) را فراخواندند اما ایشان مبتلا به بیماری چشم بودند؛ سپس پیامبراکرم(ص) دستان مبارک خود را بر روی دیدگان علی(ع) گذاشتند و به سرعت شفا یافتند.

معظم له افزودند: قرآن همچنین درباره حضرت سلیمان به بیان ولایت تکوینی فوق العاده ای اشاره دارد و می فرماید «باد نیز در اختیار سلیمان(ع) قرار داده شده بود».

*اولیای الهی می توانند کرامت و اعجاز داشته باشند

این مرجع تقلید تصریح کردند: ولایت تکوینی که به صورتی جزئی و با هدف اعجاز و کرامت  در اختیار اولیای الهی قرار می گیرد، امری عادی است.

*کرامت مرحوم آیت الله قاضی(ره)

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به سوال خود از مرحوم علامه طباطبایی(ره) مبنی بر اینکه آیا مرحوم حضرت آیت الله سیدعلی قاضی(ره) قادر به خروج روح از بدن بودند، اظهار داشتند: علامه طباطبایی به بنده فرمود آسان ترین کار برای استاد ما همین بود.

ایشان افزودند: بنابراین باید چشم های خود را گشوده و حقایق را مشاهده و مقام انبیاء و اولیای الهی را درک کنیم.

این مرجع تقلید در جمع بندی سخنان خود، گفتند: باید میان ولایت تکوینی گسترده ای که همه جهان را در بر می گیرد و از آن خداست با ولایت تکوینی که طبیعت از نبی، امام، ولی الهی و عالم پاکدامن پیروی می کند تفاوت قائل شد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha