جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ جلسه تفسیر سوره مومنون توسط آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی، بیان کردند: افرادی که پرونده آنها پاک است از بازرسی ها هراسی ندارند، ولی افرادی که پرونده آنها آلوده است از بازرس و بازرسی می هراسند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله  سبحانی بعد از ظهر امروز در در دهمین روز از ماه مبارک رمضان در درس تفسیر سوره مومنون در مدرسه حجتیه قم ، گفتند: خداوند در آیات توحیدی قرآن بیان می کند که نظاماتی که بر جهان حاکم است بدون یک خالق واحد اداره نمی شود؛ خداوند در ادامه انبیای الهی را ذکر می کند که که چه رسالت عظیمی به عهده دارند.

ایشان با اشاره به آیات ابتدایی سوره مومنون افزودند: آیات قبلی مبتنی بر توحید است و قصص انبیا(ع) نیز داستان رسالت پیامبران توحید است؛ پس از داستان حضرت نوح، داستان یکی از پیامبران الهی دیگر ذکر شده است.

 این مرجع تقلید بیان کردند: «قرن» در سوره مومنون به معنای جمعیتی است که پس از حضرت نوح(ع) به دنیا آمده اند؛ این جمعیت در یک زمان با یک ایده زندگی می کردند.

معظم له خاطرنشان کرد: خداوند بیان کرده است که بشر برای تکامل خلق شده است و برای تکامل نیز این بشر باید معلم داشته باشد؛ این رسول نیز از همین قوم مبعوث شده است.

این مرجع تقلید بیان کردند: پس از حضرت نوح(ع) پیامبر دیگری مبعوث شد که اولین پیام آنها توحید بود و سپس آنها را نسبت به عذاب الهی هشدار داد؛ اولین پیام آنها توحید و معاد دومین پیامی بود که این پیامبران به مردم خود دادند.

حضرت آیت الله  سبحانی خاطرنشان کردند: از نظر زمانی اولین پیامبری که پس از حضرت نوح مبعوث شد، حضرت هود(ع) است؛ ولی منظور خداوند از این پیامبری که از آن در این آیات یاد کرده است، حضرت صالح است، زیرا خداوند قوم هود را با باد شدید عذاب کرد اما در این آیات بیان شده است که هلاکت قوم مذکور بر اثر صیحه است که این مساله در سوره الحاقه نیز بیان شده است.

ایشان گفتند: کسانی که سد راه انبیای الهی بودند، فقرا نبودند بلکه اشراف جامعه بودن؛ دلیل بر اشرافیت آن است که خداوند در آیات بعد بیان می کند که در زندگی دنیا به آنها نعمت دادیم.

معظم له بیان کردند: خداوند این افراد را با سه صفت بیا می کند که نخست این قوم به خداوند کفر ورزیدند و دوم اینکه معاد را نپذیرفتند و سوم اینکه خداوند به آنها نعمت داده بود؛ این افراد همان ایرادهایی که به قوم قبل به حضرت نوح گرفتند به حضرت صالح نیز مطرح کردند.

معظم له خاطرنشان کردند: این افراد بیان می کردند که اگر از حضرت صالح پیروی کنیم ضرر می کنیم؛ ولی در واقع آنها زیان کار شدند؛ آنها بیان کردند که این پیامبر از امر محالی سخن می گوید یعنی از معادی می گوید که امکان آن وجود ندارد.

ایشان گفتند: کسانی که معاد را قبول نداشتند، در واقع از معاد می ترسیدند زیرا در معاد از آنها حساب و کتاب می شد و در نهایت دوزخ و بهشتی در کار بود و آنها قطعا به دوزخ می رفتند.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: امروزه نیز همین دو دسته وجود دارند که افرادی که پرونده آنها پاک است از بازرسی ها هراسی ندارند ولی افرادی که پرونده آنها آلوده است از بازرس و بازرسی می هراسند.

ایشان گفتند: در زمان سابق فردی بود که انسان خوبی بود، ولی وقتی وارد تشکیلاتی سلطنتی شد ظلم و ستم های زیادی مرتکب شد و برای اینکه عذاب وجدان خود را کم کند کلا منکر معاد و آخرت شد.

معظم له بیان کردند: گناهان کبیره باعث می شود که اصول و عقاید اصلی را انکار کنند؛ حضرت زینب(س) در مجلس دشمنان امام حسین(ع) با اشاره به آیه قرآن همین مطلب را به یزدیان فرمودند که آنها به خاطر گناهان خود معاد را انکار کرد.

ایشان اظهارکردند: این گروه کذاب بودند، ولی انبیای الهی را نیز کذاب معرفی می کردند و دلیل ایمان نیاوردنشان را نیز دروغگو خواندن این پیامبر ذکر می کردند.

کسانی که حساب شان پاک نیست از بازرسی هراس دارند

حضرت آیت الله سبحانی، بیان کردند: امروزه نیز همین دو دسته وجود دارند که افرادی که پرونده آنها پاک است از بازرسی ها هراسی ندارند، ولی افرادی که پرونده آنها آلوده است از بازرس و بازرسی می هراسند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha