چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه سخنان وهابیت در خصوص حرمت طلب شفاعت، دعا به محضر رسول الله(ص) و شرک بودن این مسئله مستدل نیست، گفتند: حیات و ممات معیار شرک و توحید نیست؛ اگر ماهیت یک عمل براساس شرک باشد، تفاوتی در میان حیات و ممات آن وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی شامگاه یکشنبه در سیزدهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه یک سیما پخش شد، اصل مسئله شفاعت را مورد قبول همه فرق اسلامی و اهل کتاب عنوان کردند و اظهار داشتند: همه ادیان الهی بر این نکته اشتراک دارند که افرادی بلندمرتبه در روز قیامت به شفاعت گناهکاران می پردازند و برای آنها از خداوند طلب عفو می کنند.

ایشان تصریح کردند: فقط وهابیت است که مسئله شفاعت را نمی پذیرد و برای آن دلایل ناقص ارائه می دهد.

معظم له با اشاره به اینکه طلب شفاعت دعا است، گفتند: شفاعت پیامبر به معنای دعا کردن است که از خداوند می خواهند از گناه بندگان بگذرند؛ البته شرایطی برای شفیع و گناهکار وجود دارد.

این مرجع تقلید به دستور قرآن کریم به مسلمین برای حضور در نزد پیامبر(ص) با هدف استغفار از گناهان آنها اشاره داشتند و گفتند: قرآن می فرماید اگر گناهکاران نزد پیامبر مراجعه کنند و از ایشان بخواهند که برای طلب استغفار آنها دعا کنند، خداوند از گناهان آنها می گذرد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه 5 سوره منافقون «وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَکْبِرُونَ»، اظهار داشتند: قرآن مجید در این آیه می فرماید، هنگامی که به منافقین گفته می شود بیایید تا رسول خدا برای شما آمرزش بطلبد، از روی انکار و تکبر سرهایشان را برمی گردانند و اعراض می کنند.

ایشان، تکبر و اعراض منافقین را سرپیچی از فرمان خدا دانستند و افزودند: برخلاف منافق، مومن خدمت پیامبر(ص) می رسد و طلب دعا می کند؛ همچنان که صحابه خدمت رسول الله نایل می شدند و از ایشان تقاضا می کردند که برای آنها دعا کند.

این مرجع تقلید به پذیرش مسئله طلب شفاعت در میان علمای اهل سنت اشاره داشتند و گفتند: در روایات اشاره شده که پیامبر اکرم(ص) درخواست انس بن مالک برای طلب شفاعت را پذیرفته اند.

*تلاش وهابیت برای کاهش جایگاه انبیاء

حضرت آیت الله سبحانی به تلاش وهابیت برای کاهش مقام انبیاء اشاره داشتند و گفتند: آنها می خواهند انبیاء را در سطح یک انسان عادی جلوه دهند و فقط مقام وحی را برای انبیای الهی قائل باشند.

ایشان تصریح کردند: آیه 5 سوره منافقون در شان وهابیون است چرا که در هنگام دستور به طلب شفاعت از پیامبر اعراض می کنند.

معظم له افزودند: سخنان وهابیت در خصوص حرمت طلب شفاعت، دعا به محضر رسول الله و شرک بودن این مسئله مستدل نیست.

*آیا طلب شفاعت فقط برای زمان حیات پیامبر است؟

این مرجع تقلید در ادامه در پاسخ به شبهه ای مبنی بر اینکه طلب شفاعت فقط به زمان حیات نبی مکرم اسلام (ص)اختصاص دارد و امروز که پیامبر از دنیا رفته اند درخواست شفاعت دلیلی ندارد، اظهار داشتند: حیات و ممات معیار شرک و توحید نیست؛ اگر ماهیت یک عمل براساس شرک باشد، تفاوتی در میان حیات و ممات آن وجود ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) و شهدا «حی» هستند، تصریح کردند: در صورتی که پیامبر(ص) حی نیستند پس چرا در نمازهای خود به ایشان سلام می دهیم.

ایشان افزودند: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند بر من صلوات بفرستید و تمام درودهای شما به من خواهد رسید.

معظم له همچنین در پاسخ به این شبهه که مشرکان نیز از بت خودهای طلب شفاعت می کردند، گفتند: این اقدام مشرکان عین شرک است، چرا که بت ها را خدا می دانستند اما انبیاء، انسان های برگزیده از سوی خداوند هستند و بر این اساس طلب شفاعت از آنها شرک محسوب نمی شود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha