پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به حمله برخی افراد در سایت ها و فضای مجازی به مسئله «تقلید»، گفتند: این روزها در سایت ها خیلی به مسئله تقلید حمله می شود و این افراد مغالطه می کنند چرا که تقلید مذموم غیر از تقلید ممدوح است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی شامگاه چهارشنبه در دومین برنامه «چشمه معرفت» که از شبک یک سیما پخش شد، اظهار داشتند: اسلام علاقه مند است که همه مسلمانان در مسائل دینی عالم و دانشمند باشند و هرکسی در حد خود بتواند اسلام واقعی را درک کند.

ایشان در ادامه تصریح کردند: برخی این پرسش را مطرح می کنند که اگر واقعا اسلام از تقلید و پیروی نهی می کند چگونه مردم در احکام شرعی مقلّد مراجع و علما هستند و در حالی که یک فرد مسلمان باید معارف اسلامی را از روی دلیل و برهان متوجه شود، چرا چشم بسته به رساله مراجع تقلید عمل می کند و اگر تقلید امری مذموم است، تقلید از مراجع چه مفهومی دارد؟

معظم له در پاسخ به شبهه مطرح شده گفتند: در این مسئله نسبت به کلمه تقلید برداشت اشتباهی صورت گرفته است چرا که «تقلید» را به دو گونه می توان معنا کرد؛ یکی از معانی تقلید این است که انسان با چشم و گوش بسته و بدون دلیل و برهان «اجمالی» و «تفسیری» زمام زندگی را دست دیگران بدهد که قطعا این نوع «تقلید» مذموم است.

این مرجع تقلید افزودند: خلاق متعال، مشرکان را مذمت می کند چرا که آنها در مقام شرک می گویند «ما پدران و مادران خود را مشرک یافتیم و باید راه آنها را برویم» در حالی که قرآن خطاب به آنها می فرماید «آیا پدران و مادران از شما عاقل تر بودند که از آنها پیروی می کنید؟؛ خودتان فکر کنید ببینید آیا در مسیر درستی حرکت می کنید؟».

*تقلید بدون دلیل و برهان مذموم است

حضرت آیت الله سبحانی یادآور شدند: اگر تقلید بدین معنی باشد که انسان بدون دلیل و مدرک، قول کسی را بپذیرد امری مذموم است.

*رجوع به متخصص، «تقلید مذموم» نیست

ایشان به تشریح معنای دوم کلمه «تقلید» پرداختند و گفتند: معنای دوم تقلید این است که انسان ناآگاه در یک امری از انسان آگاه، مسئله ای را پرسش کند و به قول مردم در مسائل تخصصی به متخصص مراجعه کند.

*رجوع درباره احکام شرعی تقلید ممدوح است نه مذموم!

معظم له تاکید کردند: اگر در احکام شرعیه به علما مراجعه می کنیم، این «تقلید» مذموم نیست چرا که تقلید «ممدوح» محسوب می شود؛ در واقع یک انسان غیروارد به فردی متخصص مراجعه می کند و احکام را از وی می آموزد.

این مرجع تقلید افزودند: رجوع به متخصص، یکی از اصول در میان بشر است و در تمام حالات و زندگی این اصل وجود داشته است چرا که یک فرد نمی تواند در تمام زندگی و علوم متخصص باشد.

حضرت آیت الله سبحانی در تشریح این مسئله به بیان مثالی پرداختند و افزودند: یک پزشک نمی تواند در عین تخصص در پزشکی، در زمینه مهندسی و مسائل دیگر نیز متخصص باشد و براین اساس برای مسائل معماری به مهندس مراجعه می کند؛ «تقلید» ما از مراجع درباره احکام نیز بر همین اساس است.

*رجوع به علما بدون برهان نیست

ایشان با بیان اینکه رجوع به علما برای احکام شرعیه بدون دلیل و برهان نیست، گفتند: این مسئله دلیل اجمالی دارد و قرآن نیز در آیه 7 سوره انبیاء می فرماید«فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ».

معظم له افزودند: انسان باید برای برطرف کردن مجهولات خود به کسانی که عالم و دانشمند هستند، رجوع «علمی» و «برهانی» داشته باشد.

این مرجع تقلید یادآور شدند: براساس برهان اجمالی مطرح می شود که انسان ناآگاه در مسائل باید به فرد دانا مراجعه کند.

*حمله به مسئله «تقلید» در فضای مجازی

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به حمله برخی افراد در سایت ها و فضای مجازی به مسئله «تقلید»، گفتند: این روزها در سایت ها خیلی به مسئله تقلید حمله می شود و این افراد مغالطه می کنند چرا که تقلید مذموم غیر از تقلید ممدوح است!؛ در اسم نباید نزاع کرد بلکه باید در حقیقت بحث کرد.

ایشان افزودند: شیخ الرئیس(ابن سینا) می گوید «اگر انسانی بدون هیچ دلیلی گفتار کسی را بپذیرد از انسانیت خارج شده است اما اگر گفتار کسی را بپذیریم که دانا و  باسواد است و مسائل را درک کرده، «تحصیل علم از عالم» است و رجوع جاهل به عالم محسوب می شود.

*الگوگیری از پوشش غیراسلامی تقلید مذموم است

معظم له در ادامه با انتقاد از اینکه گاهی برخی جوانان در نوع پوشش و آرایش تقلید مذموم دارند، گفتند: عمل کردن و الگوگیری از پوشش هایی که مطابق با فضای محیط و پوشش اسلامی نیست و در جوامع دیگر مرسوم است، تقلید مذموم محسوب می شود.

این مرجع تقلید همچنین با بیان اینکه در مقابل عالمی که درس خوانده و متخصص امور دینی است زانو بزنیم و در زمینه علوم دینی تحصیل علم کنیم، ابراز داشتند: تمام مردم جهان بر همین سنت هستند و از ابتدای حضور انسان بر روی زمین نیز ناآگاهان از آگاهان کسب علم می کردند.

حضرت آیت الله سبحانی با یادآوری اینکه اسلام می خواهد بشر آگاه و عالم باشد و چشم بسته به مسئله ای عمل نکند، اظهار داشتند: در بحث تقلید ممدوح، ما چشم بسته نیستیم و می دانیم علما درس خوانده اند و از کتاب و سنت آگاه هستند و براین اساس تکالیف دینی خود را از آنها می آموزیم.

ایشان همچنین تصریح کردند: باید قدردان علما و دانشمندان باشیم چرا که آنها گاهی برای حل یک مسئله مدت ها بحث می کنند تا تکلیف مردم را از کتاب و سنت استخراج کنند.

*مردم خیال نکنند رساله حاصل سه ماه است

این مرجع تقلید در پایان با بیان اینکه مردم نباید خیال کنند که «رساله توضیح المسائل» حاصل سه ماه است، گفتند: «توضیح المسائل» نتیجه بحث های ممتدی است که در مدارس و حوزه ها تعلیم می شود و به صورت رساله روشن در اختیار مردم قرار می گیرد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha