سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت

حوزه/مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت بر لزوم فرماندهی قرارگاه مهم راهبردی فرهنگی کشور از سوی حوزه های علمیه و روحانیت تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تاکید بر این که در خصوص مساله فرهنگ و اصلاح وضعیت فرهنگی، مسئولیت اصلی بر دوش روحانیت و حوزه های علمیه است، اظهار داشت: البته در این باره نهادها و ارگان هایی نیز مسئول هستند؛ اما به هر حال باز هم مسئولیت اصلی با روحانیت است چه آن که پاسدار حریم دین و حافظ فرهنگ اسلامی مردم می باشد.
وی با تاکید بر این که اساساً در نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی از شئون جدی روحانیت، تلاش در مسیر ساماندهی وضعیت فرهنگی نظام است، گفت: آنچه امروز می بینیم این است که چون نهادهای فرهنگی مختلف وجود دارند و هر کدام نیز بخشی از وظایف را برعهده گرفته اند، لذا به تدریج حوزه از صحنه مدیریت فرهنگی کشور خارج شده و این در حالی است که اساساً فرماندهی و مدیریت قرارگاه راهبردی فرهنگی باید در اختیار روحانیت و حوزه های علمیه باشد.
وی اضافه کرد: با این وجود در وضع کنونی، قدرت مالی و سیاسی و اجرایی و نیز ظرفیت های اجتماعی چنان در جامعه و کشور ما پراکنده شده که امکان ساماندهی مطلوب آن میسر نیست.
عضو انجمن کلام اسلامی حوزه همچنین افزود: اتفاقاً بخشی از ولنگاری فرهنگی که مورد هشدار و تذکر دلسوزانه مقام معظم رهبری است، ریشه در ولنگاری مدیریت نهادهای فرهنگی دارد، چه آن که دشمن نیز از شکاف پدید آمده به این خاطر و همچنین عدم وجود ساماندهی خوب و مدیریت مطلوب فرهنگی ، نهایت استفاده را در جهت پیشبرد طرح نفوذ خود کرده و می کند.
وی ادامه داد: نکته حایز اهمیت دیگر این که، اساساً یکی از کلیدی ترین وظایف رسانه های جمعی، کار فرهنگی است؛ اما متاسفانه نظام و ساختاری که رسانه های کشور را در یک آرایش دقیق و نظام مند به سمت حل مسایل اجتماعی و فرهنگی به کار گیرد و اهداف دشمن را خنثی کند، وجود ندارد و یا اگر وجود دارد، باعث هم افزایی و همسویی رسانه ها در این رابطه نیست.
حجت الاسلام و المسلمین سبحانی همچنین با اشاره به این که کار فرهنگی نیاز به مطالعه کارشناسی شده و نیز شناخت دقیق از وضعیت جبهه خودی و به خصوص برنامه ها و نقشه های دشمن دارد ، بیان داشت: این در حالی است که متاسفانه شاهدیم بعضاً مسئولان فرهنگی کشور حرف هایی بر زبان می آورند که انسان از یک شیعه انتظارش را ندارد چه برسد به مسئول تنها نظام شیعی در جهان ،این مساله نشان از یک واقعیت تلخ دارد و آن هم این که متاسفانه طرح های دشمن حتی تا ذهن برخی مدیران ما نیز نفوذ پیدا کرده است.
وی با بیان این که دو مساله و آسیب جدی در ایجاد و تشدید ولنگاری مدیریت فرهنگی ، نقش بسزایی دارد، گفت: نخستین مساله فقدان دستگاه پاسخگو و وظیفه مند است که به مردم ، نظام و رهبری پاسخگو باشد و دیگری هم عدم وجود یک سامانه نرم افزاری فرهنگی می باشد که قدرتمندانه مدیریت امور را بر عهده بگیرد.
وی افزود: از دیگر سو باید توجه داشت که در مقطع حساس کنونی، دشمن با الگوها و روش های پیچیده تری نسبت به گذشته در جبهه فرهنگی وارد می شود و لذا عقبه فرهنگی ما نباید در این جنگ تمام عیار به کُندی و نارسایی سابق عمل کند؛ اینجاست که باید بگوییم وظیفه روحانیت انقلابی و دغدغه مند، همانا بازگشت به رسالت اصلی خود، یعنی حفظ و ایجاد سامانه راهبردی فرهنگی است.
این محقق و پژوهشگر حوزوی در خاتمه با بیان این که حوزه های علمیه به طور خاص باید به ظرفیت های اجتماعی جامعه، هر چه بیشتر و بهتر نزدیک شود، تصریح کرد: متاسفانه گاه مشاهده می شود که بین مطالبات مردم ونسل جوان  و نهاد روحانیت که رهبری فرهنگی جامعه را بر عهده دارد، یک فاصله و شکاف قابل توجهی اُفتاده است که باید کوشید ضمن شناسایی نیازها و اقتضائات روز و تلاش هوشمندانه و هدفمند در برآورده کردن آن ها، این خلأ و شکاف را پُر کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha