جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به جامعیت خاص تفسیر المیزان بر لزوم بهره برداری از این کتاب عظیم در دروس حوزوی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله  نوری همدانی پنج شنبه شب در جمع تعدادی از اساتید حوزه در بیت علامه طباطبایی گفتند: علامه طباطبایی صاحب یک روح والایی بودند که از نظر اخلاق و تواضع و اخلاص در مرتبه بسیار بالایی قرار داشتند.

ایشان افزودند: ایشان عالم بسیار والایی بود که همیشه به آنچه ومی گفتند و می نوشتند، عمل می کردند و خوشبختانه روز به روز ابعاد مختلف علمی و روحانی ایشان برای مردم روشن می شود.

معظم له بیان کردند: در عالم تشیع و اسلام هیچگاه تفسیری به این جامعیت و قوت نوشته نشده است؛ ایشان مرد خستگی ناپذیر این عرصه بودند که عمر خود را برای اعتلای فرهنگ قرآنی صرف کردند و خداوند این عظمت وجایگاه را هر روز ارتقاع می دهد.

ایشان اظهارکردند: باید از تفسیر المیزان نمونه هایی را انتخاب کنیم که در آینده جزو برنامه های درسی کل حوزه های علمیه باشد؛ خوشبختانه این تفسیر نمونه های مختلفی از ابعاد گوناگون معارف الهی و حتی حیات دنیوی را در خود جای داده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: دشمن سعی می کند که تشیع را به هر طریقی بکوبد؛ از جمله اینکه در همین راستا عربستان سعی می کند که از طریقی مراکزی از جمله به نام مجمع نور برای خاموش کردن نور تشیع و فرهنگ اهل بیت(ع) فعالیت کند، ولی باید از این تفسیر استفاده کنیم و پاسخ تمام این شبهات را بدهیم.

ایشان افزودند: تفسیر المیزان مباحث مختلفی روایی و اخلاقی و عرفانی و تاریخی و فرهنگی و سیاسی و... را مطرح کرده است که مطالعه آنها و تدبر در این مباحث می تواند نقش مهمی در فهم عالی ما از قرآن داشته باشد.

معظم له بیان کردند: علامه طباطبایی 50 صفحه در خصوص آیه 200 آل عمران مطلب نگاری کرده است که یکی از آنها مباحث امت و جامعه اسلامی و اداره جامعه است.

ایشان اظهارکردند: در این کتاب جامع به مساله حراست از مرزها و مساله حفظ مرزها از نفوذ دشمن بیان شده است و در تفسیر همین آیه 200 آل عمران نیز در المیزان این بحث بیان شده است و علامه به موارد مرتبط با مرزداری اشاره می کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: صاحب جواهر نیز به این بحث می پردازد ولی مساله رباط رااز جایگاه استحبابی مورد بحث قرار می دهد، ولی در روایتی از امام صادق(ع) به صراحت بیان شده که است علما مرزبانان دین هستند و به همین دلیل مشخص است که این مرزبانی دارای وجوب است و علامه نیز در این زمینه از این مساله بحث می کند.

ایشان افزودند: علامه در هر موضوعی مطالب لازم را بیان کرده است و به همین خاطر باید گفت که هیچ تفسیری به جامعیت المیزان وجود ندارد زیرا علامه به هرآنچه باید در این زمینه بیان می شده است اشاره کرده اند؛ این عزم به حدی بوده است که آیت الله خویی بیان می کند که علامه طباطبایی قربانی تفسیر بوده اند.

معظم له بیان کردند: در تفسیر قرآن به شیعیان ظلم شده است؛ مثلا جریان مباهله که از افتخارات تشیع است در تفاسیر دیگران به شکل دیگری بیان شده است و سعی شده که این مساله را کمرنگ جلوه دهند و به همین دلیل باید با تفسیری به این جامعیت به مقابله با آنها برویم.

ایشان اظهارکردند: تفسیر المیزان یک مجاهده عظیم در مقابل کسانی است که قرآن مجید را به شکل دیگری تفسیر کرده اند و به همین دلیل باید قدر این تفسیر را دانست و مبانی آن را تبیین و منتشر کرد.

حضرت آیت الله  نوری همدانی گفتند: علامه طباطبایی در اخلاق و تواضع و حرکات و نگاه و زندگی خاص خود برای شاگردان  یک نمونه بود؛ ایشان روزه خود را با بوسه به ضریح حضرت معصومه(س) باز می کردند.

ایشان اظهارکردند: نمی شود که کسی با اسراییل دوست باشد با قرآن نیز ادعای دوستی کند؛ نمی تواند کسی قرآن چاپ کند، ولی زیر سیطره اسراییل و آمریکا باشد؛ خداوند در وجود انسان دو گرایش قرار نداده است و نمی شود که انسان هم به قرآن گرایش داشته باشد و هم به اسراییل گرایش داشته باشد و باید این مسایل برای مسلمانان بیان شود؛ علامه نیز به این مساله و اهمیت یکدلی در مسیر حق مباحث ارزشمندی بیان کردند.

معظم له بیان کردند: اگر بین مسلمانان توافق و وحدت کاملی وجود داشت غده سرطانی اسراییل تا کنون از بین رفته بود؛ نباید کشوری مثل ترکیه با اسراییل اعلام دوستی و وحدت کند و با آنها عهد و پیمان ببندد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha