جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نظری منفرد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، بیان کرد: مرحوم آیت الله عراقچی از اساتید برجسته علمی و اخلاقی در حوزه علمیه بوه که علم و اخلاق را در هم آمیخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد پنج شنبه شب در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله عراقچی همدانی در حسینیه شهدا ی قم گفت: هر روزی که از عمر انسان می گذرد میلیون ها سلول مرده و میلیون ها سلول جایگزین می شوند و این مساله بیانگر همان معرفت دینی است که انسان هر لحظه در حال فوت است.

وی افزود: قوس سعودی زندگی هر لحظه به قوس نزولی زندگی مبدل می شود و کم کم قوای خود را از دست می دهد و نمی تواند زندگی را مثل گذشته بگذراند؛ انسان از کودکی به پیری می رسد و در این مسیر توانایی های خود را از دست می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفردخاطرنشان کرد: یکی از مشکلات لاینحل دنیای امروز، مشکل آلزایمر است که علم پزشکی از حل مشکل آن در مانده است؛ در حالی که همین بیمار تا چندی پیش هزاران صفحه کتاب و مطلب و خاطره را در ذهن داشت، ولی دیگر چیزی به یاد نمی آورد.

این استاد حوزه تصریح کرد: در دنیای غرب، انسان ها همراه انسانی خود را از دست داده اند و سگ و گربه و مار را همراه خود قرارداده اند؛ این مساله نتیجه بریدن از خداست؛ آنچه باید محبت را صرف او کرد، ذات پاک الهی است ووقتی انسان از خدا می برد این چنین به حیوانات پناه می برد.

وی گفت: کسانی که همچون امام علی(ع) با خداوند پیوند خوردند حتی در لحظه خداحافظی با این دنیا نیز نام خدا را به زبان می آورند؛ اهل بیت(ع) ما، دعا می کردند که خداوندا، مرگ را بر ما مبارک گردان و این مساله از همان معارف نابی است که دنیا از آن غافل است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد اظهارکرد: مرگ برای امام حسین(ع) لذت بخش است زیرا مرگ را پلی می دانستند که ما بین انسان و بهشت قراردارد؛ مرگ برای بزرگان دین ما حل شده است و همیشه نیز سعی می کردند که انسان ها نیز باید به مرگ چنین نگاهی داشته باشند و هر لحظه برای رهاشدن از چنگ دنیا آماده باشند.

وی افزود: اگر رابطه انسان با خداوند، دائمی باشد، حس نشاطی به انسان دست می دهد که با لذایذ دنیوی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ وقتی نشاط انسان با خدا شکل گرفت لقای با حضرت حق نیز برای انسان دلنشین می شود و مرگ را راهی برای رسیدن به این دیدار شیرین می داند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله شیخ علی عراقچی همدانی، متولد 1306 شمسی بودند؛ پدر ایشان از تجار همدان بودند؛ این مرحوم بیان می کردند که در زندگی تحت تاثیر دایی خود بودند و در نوجوانی که قرار بود وارد حوزه شوم، اکثر اقوام به دلیل سختی زندگی طلبگی با این تصمیم مخالفت می کردند؛ دروس حوزوی دروس مشکل و گسترده ای است که با شکل تحصیل در دانشگاه متفاوت است؛ در حقیقت یک طلبه برای رسیدن به پختگی باید ادبیات و بلاغت و صرف و نحو و منطق و اصول و فقه و رجال و درایه  و حدیث و تفسیر و کلام و... را باید بیاموزد که این کار از هر کسی بر نمی آید.

این استاد حوزه تصریح کرد: مرحوم آیت الله عراقچی وارد حوزه ملاعلی همدانی شدند و در سال 1323 پس از فرار رضا خان، وارد حوزه علمیه قم شدند؛ پس از آن، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نیز به قم تشریف آوردند و دروس سطح را به همراه آیت الله مفتح که هم حجره ای بودند به پایان رساندند؛ آیت الله العظمی بروجردی، گلپایگانی و امام راحل اساتید شاخص ایشان در درس خارج بودند.

وی گفت: ایشان از همان دوران اوایل طلبگی تدریس را آغاز کردند؛ عمده تبلیغات و تدریسات ایشان در تهران انجام شده است؛ ایشان استاد گرانمایه اخلاق بودند که در جلسات اخلاق ایشان روحانیون بسیاری حضور می یافتند که این مساله نشان دهنده سطح بالای این جلسات اخلاقی بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha