شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

حوزه/ گسترش مکتب اهل بیت(ع) نتیجه پایه گذاری بنیانی است که حضرت باقر(ع) بنا نهاد و در زمان امام صادق(ع) گسترش یافت و موجب تعمیق معرفت بیشتر در جامعه اسلامی شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع)، اظهار داشت: پنجمین امام شیعیان متولد سال 57 از هجرت در مدینه طیبه از مادری به نام فاطمه بنت الحسن است؛ یعنی در حقیقت نسب امام باقر(ع) از طرف پدر و مادر به امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) منتهی می شود چرا که مادر ایشان دختر امام مجتبی(ع) بوده است.

وی تصریح کرد: امام محمدباقر(ع) در چهارسال از دوران زندگانی خود، جدّ بزرگوارش امام حسین(ع) را درک کرده و حدود 37 سال از محضر پدر خود امام سجاد(ع) استفاده کردند و دوران امامت ایشان حدود بیست سال بوده است.

این استاد حوزه با اشاره به شخصیت امام محمدباقر(ع)، اظهار داشت: ایشان همان موعودی است که پیامبرخدا(ص) به جابر بن عبدالله انصاری فرمود «خدا فرزندی به من اعطا می کند که ولی و همنام من است، شما او را درک خواهی کرد و سلام من را به او ابلاغ کنید».

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: حیات جابربن عبدالله انصاری تا زمان امام باقر(ع) تداوم یافت و این صحابی رسول خدا، حضرت را در کودکی و طفولیت مشاهده کرد و سلام پیامبر(ص) را به ایشان رساند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) بشارت به ولادت امام باقر(ع) دادند، گفت: همچنین لقب «باقرالعلوم» را نیز رسول خدا به حضرت دادند و فرموند «علم را می شکافد».

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به اینکه بعد از ایام شهادت امام سجاد(ع) فضای سیاسی مساعدی بوجود آمده بود، ابراز داشت: بخشی از دوران امامت حضرت باقر(ع) مصادف با حکومت عمربن عبدالعزیز بود و گشایش هایی از نظر «نقل و ثبت حدیث» و امور دیگر بوجود آمد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: امام باقر(ع) با استفاده از شرایط مساعد دوران امامت خود، به گسترش مکتب تشیع پرداختند و رسما کرسی درس داشتند و به برخی از شاگردان می فرمودند «در مسجد بنشینید و برای مردم فتوا بدهید».

وی با اشاره به اینکه تربیت شاگردان امام باقر(ع) سبب افزایش تربیت یافتگان مکتب اهلبیت(ع) به 4 هزار راوی در دوران امام صادق(ع) شد، ابراز داشت: گسترش مکتب اهلبیت(ع) نتیجه پایه گذاری بنیانی است که حضرت باقر(ع) بنا نهاد و در زمان امام صادق(ع) گسترش یافت و موجب تعمیق معرفت بیشتر در جامعه اسلامی شد.

این استاد حوزه با اشاره تربیت بزرگ روات و اصحاب شیعه در دوران امامت محمدباقر(ع)، اظهار داشت: زراره بن اعین، ابوبصیر، جابربن یزید الجعفی و محمدبن مسلم ثقفی از جمله شخصیت هایی هستند که در مکتب امام باقر(ع) پرورش یافتند و ما مرهون علومی هستیم که این بزرگواران از ائمه معصومین(ع) نقل کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) پایه گذار تشیع بوده است، گفت: متاسفانه زمان اجازه نمی داد که ائمه معصومین(ع) بتوانند بر روی این مسئله کار کنند و به سهولت مردم با آنها ارتباط داشته باشند؛ در دوران امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) فرصتی پیش آمد که این دو امام بزرگوار توانستند برنامه ای که پیامبر(ص) به دستور خدا انجام داده بود را گسترش دهند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha