پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علوم انسانی

حوزه/ دبیر همایش گفتمان نخبگان علوم انسانی با بیان این که دومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی از ۱۵ تا ۲۹ مرداد با حضور ۳۵۰ نخبه علوم انسانی در دهکده وسف برگزار می شود، گفت: مراسم افتتاحیه این دوره، در ۱۵ مردادماه با سخنرانی دکتر غلامعلی حدادعادل در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی فتوتیان پیش از ظهر امروز در نشست رسانه ای دومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن کنفرانس علامه طباطبایی(ره) مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: محور نخست این طرح، آشنایی و فهم عمیق ماهیت علوم انسانی مدرن است.

وی با بیان اینکه محتوای کتب علوم انسانی برگرفته از علوم انسانی غربی است، تصریح کرد: معمولا فضایی برای دانشجویان علوم انسانی و اجتماعی فراهم نمی شود که با مبانی کلان فلسفی و نظری رشته های خود آشنا شوند.

دبیر همایش گفتمان نخبگان علوم انسانی افزود: در طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی برخی از اساتید مهم و برجسته دانشگاه های تهران که دغدغه نقد علوم انسانی مدرن را دارند، حضور خواهند داشت.

فتوتیان با بیان اینکه محور دوم طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی «دین شناسی» است، ابراز داشت: این محور به منظور آشنایی نخبگان علوم انسانی با بخش های مختلف تراث دینی و ظرفیت های علوم اسلامی در تاریخ و تمدن است که متاسفانه بخش مربوط به حوزه تفکر و اجتماعیات در دانشگاه ها تدریس نمی شود.

وی محور سوم طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی را «علوم انسانی اسلامی» عنوان کرد و افزود: این محور به منظور آشنایی با رویکردهای متنوع و مختلف صاحب نظرانی است که بعد از فرمایشات رهبری پیرامون تولید علم و جنبش نرم افزاری وارد عرصه نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی شدند.

دبیر همایش گفتمان نخبگان علوم انسانی در ادامه با بیان اینکه دومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی از 15 تا 29 مرداد در دهکده وسف برگزار می شود، اظهار داشت: مراسم افتتاحیه این دوره، 15 مردادماه با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی و با سخنرانی دکتر غلامعلی حدادعادل در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

وی افزود: مراسم اختتامیه نیز 29 مرداد با سخنرانی شخصیت های حوزوی و دانشگاهی برگزار خواهد شد و در این مراسم از مجموعه مباحث مطرح شده در نخستین دوره طرح گفتمان علوم انسانی در قالب یک کتاب رونمایی می گردد.    

فتوتیان با بیان اینکه 350 دانشجوی نخبه از سراسر کشور در دومین دوره طرح نخبگان گفتمان علوم انسانی شرکت می کنند، ابراز داشت: شرکت کنندگان رتبه های برتر کنکور سراسری علوم انسانی و رتبه های اول تا سوم ۱۰ رشته علوم انسانی از ۱۴ دانشگاه برتر کشور هستند.

وی افزود: شرکت کنندگان این طرح بعد از ثبت نام اولیه، طی مصاحبه علمی پذیرفته شده اند.    

دبیر همایش گفتمان نخبگان علوم انسانی همچنین با بیان اینکه اساتید صاحب نظر و مشهور حوزه علوم انسانی و اسلامی در ۱۲ نشست دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی سخنرانی خواهند کرد، ابراز داشت: آیت الله اعرافی، حجج اسلام والمسلمین میرباقری، واعظی، پارسانیا از حوزه و دکتر زرشناس، طالب زاده، کچوئیان، سعید زیباکلام، مهدی گلشنی، بیژن عبدالکریمی، مسعود درخشان و محمدتقی سبحانی از دانشگاه در نشست های این طرح به ایراد سخن می پردازند.

فتوتیان افزود: در دومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی هر روز یک برنامه سخنرانی خواهند بود و سپس تعدادی از دانشجویان دکتری یا اعضای هیئت علمی در دوجلسه به تبیین نظرات استاد اصلی می پردازند و بعد به سبک مباحثات حوزوی، برخی از دانشجویان ارشد دانشگاه تهران حلقه مباحثاتی را پیرامون مباحث مطرح شده استاد اصلی و استادیار تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: تشکیل پاتوق اندیشه و برپایی نمایشگاه کتاب از بخش های جانبی دومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی است.

دبیر همایش گفتمان نخبگان علوم انسانی در پایان با بیان اینکه اهداف، برنامه ها و تولیدات و اخبار مربوط به طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی در سایت www.gofteman.dte.ir/ قرار دارد، خاطرنشان کرد: همچنین مقالات مهمی که در حوزه تحول در علوم انسانی با تکیه بر سه محور این طرح به چاپ رسیده در این سایت قرار دارد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha