یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)

حوزه/ همان‌گونه که حضرت فاطمه معصومه(س) از زمان خود تا عصر کنونی الگوی پسندیده‌ای بوده دختران مسلمان بالأخص دختران ایران اسلامی باید سعی کنند عفاف و ارتباط با خدا را در زندگی خویش حفظ نموده تا اثرگذاری خود را از دست ندهند و بتوانند همچون کریمه اهل‌بیت(س) با عفت، عبودیت، اخلاق و رفتار خود الگویی برای آیندگان باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، زن از دیدگاه شریعت نبوی(ص)دارای شخصیتی ارزشمند بوده که و جود او زینت‌بخش هستی و مظهر تجلی رحمت و لطافت خلقت می‌باشد.هر چقدر تقوا و پاک‌دامنی زن بیشتر باشد تأثیر وی در جامعه بیشتر بوده تا جایی که چنین فردی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین مربیان بشر می‌تواند انسان را از وسوسه‌های شیطانی نجات داده و به فطرت خویش نزدیک کرده و روحیه خدامحوری را در زندگی وی تقویت کند.

*حضرت فاطمه معصومه مظهر تجلی رحمت و لطافت   خدا در خلقت است

در بین خاندان عترت(ع) که چراغ‌های امت اسلام هستند، پس از حضرت صدیقه طاهره و حضرت زینب(س) بانویی باعظمت‌تر از کریمه اهل‌بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) وجود ندارد که بتوان آن را مظهر تجلی رحمت و لطافت خلقت نامید.

بانوی باعظمت و با عفت و پاک‌دامنی اوست که آثار وجودی آن حضرت را در زمان حیات طیبه‌اش و برکات مرقد منورش را پس از بدرود گفتن زندگی دنیوی‌اش در ایران اسلامی و امت اسلامی مشاهده می‌کنیم.

اگر امروز شاهد عظمت حوزه علمیه قم به‌عنوان أم القرای جهان اسلام هستیم به این خاطر است که در سایه عنایات حضرت معصومه(س) قرار دارد و بزرگان دین بر سر خوان گسترده‌ای نشسته‌اند که صاحب آن ضیافت، کسی جز کریمه اهل‌بیت(ع) نیست.

*حضرت فاطمه معصومه(س) بعد از امام رضا افضل فرزندان امام کاظم

در بین فرزندان امام موسی کاظم(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) بعد از امام رضا علیه السلام افضل آن‌هاست. به‌طوری‌که علامه محقق حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ محمدتقی شیخ شوشتری، مؤلف کتاب قاموس الرجال مینویسد: «میان فرزندان امام کاظم(ع)، با آن همه کثرتشان بعد از امام رضا(ع) کسی همسنگ حضرت معصومه(س) نمی‌باشد».

قم به دلیل داشتن ۴۰۰ امامزاده لازم التکریم، به دارالایمان مشهور است، اما آیا اگر سرسلسله این امامزادگان حضرت معصومه(ع) و وجود ظرفیت‌های فرهنگی این بارگاه ملکوتی نبود، همچنان قم به دارالایمان مشهور می‌گشت؟ این همه عظمت برای حضرت معصومه(س) عجیب نیست؛ چراکه چهار امام معصوم از آن بانوی مجلله تجلیل کرده‌اند.

۱- امام صادق(ع) ۴۵ سال قبل از ولادت کریمه اهل‌بیت(ع) ولادت ایشان را مژده داده و در شأن آن حضرت فرمودند: «خداوند حرمی دارد و آن مکه است، پیامبر حرمی دارد و آن مدینه است، امیرالمؤمنین حرمی دارد و آن کوفه است و قم کوفِه‌ی کوچک است که از ۸ درب بهشت ۳ درب آن به قم باز می‌شود، زنی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که اسمش فاطمه دختر موسی است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند.(۱)

۲- امام کاظم(ع) بارهای بار در مورد مقام علمی و معنوی حضرت معصومه(س) در هنگام مواجهه با مردم در شأن آن حضرت می‌فرمود: «فداها أبوها»(۲) این جمله هم بیانگر اظهار محبت و علاقه شدید موسی بن جعفر(ع) به دختر خویش بود و هم بیانگر جایگاه رفیع آن حضرت است. که البته این عبارات، جمله‌ای بود که پیامبر اعظم(ص) به حضرت فاطمه زهرا(س) می‌فرمود؛ ازاین‌رو می‌توانیم به خاطر این شباهت بین حضرت معصومه و حضرت زهرا(س)، کریمه اهل‌بیت را «فاطمه ثانی» بنامیم.

۳- حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) می‌فرمایند: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى؛ هرکس معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است». (۳) در این روایت بود که امام رضا(ع) هم لقب معصومه را به خواهر با کرامت خود عطا کرد و هم به بیان فضیلت زیارت قبر آن بانوی نمونه اشاره نمود.

۴- امام جواد(ع) فرمودند: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هرکس عمه‌ام را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود».(۴) علاوه بر این روایات حضرت ثامن‌الحجج(ع) مقام ارجمند کریمه اهل‌بیت(ع) را در زیارت‌نامه آن بانوی با فضیلت برای زائران مرقد آن حضرت بیان کرده که ما در هنگام زیارت مضجع نورانی بانوی آفتاب، آن حضرت را این‌گونه خطاب نموده و زیارت می‌کنیم که «یَا فَاطِمَهُ اشفَعِی لِی فِی الجَنَّه فَإنَّ لَکِ عِندَاللهِ شَأنٌ مِنَ الشَّأن؛ ای فاطمه شفاعت کن برای من در بهشت که تو را در پیشگاه خداوند منزلتی بزرگ است».

تصدیق ۴ تن از معصومین در مورد حضرت معصومه(س) بیانگر روحیه بالای عبودیت، بندگی خالصانه، عفت و حیای آن حضرت است.

*قائم مقام حضرت زهرای مرضیه

حضرت معصومه(س) خیر کثیر بوده و قائم مقام حضرت زهرای مرضیه(س) می‌باشد. دختر نور بی‌حدی مانند موسی بن جعفر(ع) و خواهر سلطان ملک پاسبان أرض أقدس طوس است.

اگر اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نبودند و شیعه فقط حضرت معصومه(ع) را داشت برای افتخار و مباهات همه شیعیان کافی بود؛ چراکه ایشان مظهر انسان کامل است. بانویی که حرم مطهرش محل امنی برای گسستن نفس و رهایی آن و پرواز به سمت ملکوت است.

*کریمه اهل‌بیت(س) الگوی ناب دختران ایرانی است

جای تعجب است تا وقتی‌که اول ذیقعده به‌عنوان زادروز ولادت حضرت معصومه(س) و همچنین روز دختر نام‌گذاری شده، چرا دختران این مرزوبوم که همسایگان بانوی آفتاب حضرت کریمه اهل‌بیت(ع) هستند، زنان دیگر که همچون عروسک بزک شده توسط غرب به دختران جامعه اسلامی ایران معرفی شده‌اند را الگوی زندگی خود قرار می‌دهند و گوهر ارزشمند خود که همانا عفاف، بندگی و حیا است را با نسخه‌های مسموم غرب معاوضه می‌نمایند!؟

همان‌گونه که حضرت فاطمه معصومه(س) از زمان خود تا عصر کنونی الگوی پسندیده‌ای بوده دختران مسلمان بالأخص دختران ایران اسلامی باید سعی کنند عفاف و ارتباط با خدا را در زندگی خویش حفظ نموده تا اثرگذاری خود را از دست ندهند و بتوانند همچون کریمه اهل‌بیت(س) با عفت، عبودیت، اخلاق و رفتار خود الگویی برای آیندگان باشند.

مردان مسلمان بالأخص مردم ایران و نسل جوان باید عطش و شور درک محضر ولایت را از حضرت فاطمه معصومه(س) بیاموزند و همان‌طوری که آن حضرت سختی‌های سفر را برای درک محضر امام زمان خود به جان خرید ما نیز مشقت‌های زمینه‌سازی حضرت ولی‌عصر(عج) را با جان‌ودل پذیرا باشیم.

یادداشت از: حجت‌الاسلام امین بهرامی

پاورقی ها:

(۱) بحارالانوار،ج ۵۷،ص۲۲۸

(۲) کشف اللئالي،مؤلف ،محقق صالح بن عرندس

(۳) ناسخ التواریخ،ج۳،ص۶۸

(۴) بحارالانوار؛ ج۴۸،ص۳۱۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha