چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 سید محمد حسین هاشمی تهیه کننده

حوزه / تهیه کننده مستند " سفیران هدایت" با تاکید بر این که هدفش نمایش توفیق تبلیغی روحانیت در قاب مستند تلویزیونی بوده است، خواستار حمایت بیشتر از مستندسازان حوزوی در این گونه فعالیت های رسانه ای و فرهنگی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در دو سه سال گذشته مستند موفق و جذاب "سفیران هدایت" در چند فاز از شبکه سوم و افق سیما پخش شده و به جهت کیفیت خوبی که داشته توانسته در همین مدت چیزی در حدود 20 جایزه را از جشنواره های مختلف کسب کند.

با توجه به این که رویکرد اصلی حاکم بر این مستند، تبیین و نمایش فعالیت های مبلغین در عرصه ها و محیط های مختلف اعم از کمپ ترک اعتیاد و زندان تا مدارس و دانشگاه ها و نیز فضای مجازی است، از این رو گپ و گفتی جمع و جور و صمیمانه داشته ایم با سید محمد حسین هاشمی، تهیه کننده این مجموعه که خود از خیل هنرمندان حوزوی به شمار می رود ؛

برای شروع بحث لطف از روند کلی تولید مستند سفیران هدایت ، برایمان بگویید؛

ضمن تشکر از شما به خاطر وقتی که به بنده داده اید باید عرض کنم که مجموعه مستند سفیران هدایت در سومین فاز خود شامل 26 قسمت است که در طول ایام ماه رمضان گذشته از شبکه افق پخش شد

موضوع محوری این مجموعه مستند، راجع به تبلیغ طلاب و روحانیون در موقعیت و عرصه های مختلف و به یک عبارتی سبک زندگی روحانیون در عرصه های تبلیغی است.

به عنوان مثال برنامه یکی از قسمت های اخیر پخش شده از سیما راجع به فعالیت یک روحانی می باشد که در کمپ ترک اعتیاد فعالیت تبلیغی می کند و در قسمت دیگر روایتگر فعالیت ارزشمند یک روحانی دغدغه مند در جمع زندانیان بوده ایم و همین طور عرصه ها و محیط های دیگر که حوزویان در آن به فعالیت مشغول هستند.

سوژه ها را برای مستندسازی چطور انتخاب می کنید که این گونه توانسته اید در جذب مخاطب خاص خود موفق باشید؟

عموماً این ها در تعاملاتی که ما با نهادهای تبلیغی مهم کشور همچون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز ارتباط خوبی که با تشکل فراگیر گروه های تبلیغی کشور داریم انتخاب و پرداخته می شود. البته گاهی نیز دوستان ما سوژه های خوبی را پیشنهاد می دهند که از آن ها هم پس از بررسی و ارزیابی بهره مند می شویم.

در خصوص همین تشکل فراگیر گروه های تبلیغی نیز باید عرض کنم که حدود 400 گروه در آن عضویت دارند که خود این ها هم موضوعات خوبی را فراروی ما برای تهیه مستند قرار می دهد.

آیا مجموعه مستند های سفیران هدایت صرفاً از شبکه افق پخش شده یا در شبکه های دیگر نیز این امر صورت گرفته است؟

پیش از این 40 قسمت از شبکه سوم سیما پخش شده بود و قبل از ماه رمضان و در طول این ماه نیز چیزی در حدود 45 قسمت دیگر از شبکه افق به نمایش درآمد.

به شخصه فکر می کنید که تولید و پخش این گونه مستندها تا چه حد می تواند به دقیق تر شدن و نیز شفافیت شناخت توده مردم از زندگی و فعالیت روحانیون به ویژه فعالان تبلیغی در سراسر کشور کمک کند؟

طبعاً خیلی، چرا که به هر حال میلیون ها نفر مخاطب صدا و سیما هستند ، ضمن آن که این گونه مستندها بارها در سایت ها و فضای مجازی دانلود و بازنشر می شود و دیده شدن این آثار می تواند تا حدود زیادی کمک کند که مردم به شناخت دقیقی از فعالیت طلاب و روحانیون دست پیدا کنند.

از سویی از آن جا که سفیران هدایت و کارهایی از این دست ، در ژانر و گونه مستند هستند لذا بیشتر و بهتر به باور پذیری مخاطب کمک می کند تا مثلاً تولید و پخش یک سریال یا فیلم سینمایی ؛ هر چند که آن ها نیز در جای خود بسیار لازم و موثر است اما قدرت جذب و همذات پنداری در یک مستند معمولاً بیشتر است چون با واقعیت موجود سر و کار دارد.

با توجه به تاکیدات خاص مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به عرصه فضای مجازی، آیا در قسمت های تولید شده سوژه فعالیت تبلیغی روحانیون در فضای مجازی را هم داشته اید یا خیر؟

بله ، در برخی قسمت های بخش سوم این مجموعه مستند به این موضوع پرداخته ایم و به طور خاص یکی از قسمت ها روایتگر فعالیت یک روحانی خلاق هستیم که در عرصه های معارفی اقدام به تولید چندرسانه ای به حدود هفده ، هجده زبان زنده دنیا می کند و بعد آن را در فضای مجازی و به خصوص سایت خود قرار می دهد.

آیا تاکنون بازخوردگیری هم از قسمت های پخش شده داشته اید و دیدگاه و نظر مخاطبان را جویا شده اید؟

به صورت مشخص خیر، چون ارزیابی برنامه های صدا و سیما معمولاً در خود رسانه ملی بر اساس کار کارشناسی صورت می گیرد اما اجمالاً برخی دوستان طلبه و حتی غیرطلبه ما که کارها را دیده اند ضمن بیان نکاتی برای بهتر شدن مجموعه از کلیت کار استقبال کرده و گفته اند که مخاطب با آن ارتباط لازم را برقرار می کند.

از سویی تعامل ما به ویژه با شبکه افق سیما در حد مطلوبی است و مسئولان شبکه نیز تاکید داشته اند که این مجموعه باید دست کم در طول یک سال در سیما پخش شود تا بتواند مخاطب خود را در حجم انبوه پیدا کند.

ناگفته نماند که به لطف الهی تاکنون مستند سفیران هدایت در جشنواره های متعدد برنده حدود 20 جایزه شده که البته زحمات کارگردان های مختلف مجموعه و نیز مدیر تولید آن جناب آقای سید محمد رضا هاشمی در این موفقیت بسیار چشم گیر بوده است.

به عنوان سوال آخر، به نظر شما به عنوان یک طلبه مستندساز ، چگونه می توان به رشد و پویایی فعالیت هنری طلاب دغدغه مند به ویژه در زمینه مستندسازی کمک کرد و راهکار شما در این خصوص به طور مشخص چیست؟

خوشبختانه در سال های اخیر ، طلاب و روحانیون نشان داده اند که نه فقط در کرسی درس و بحث و منبر و تبلیغ دین بلکه در عرصه های ادبی و هنری نیز حرف های زیادی برای گفتن دارند .

به لطف الهی ما استعدادهای بسیار خوبی در زمینه تولید آثار هنری و نمایشی به ویژه مستندسازی در حوزه علمیه قم داریم، منتهای مراتب آن چه مهم است این که اولاً این استعدادها آموزش مناسب ببینند و بعد که شناخت و تجربه آن ها از فعالیت های هنری به خصوص در زمینه مستندسازی افزایش یافت حمایت مادی و معنوی لازم از آن ها به عمل آید.

شک ندارم که چنانچه این حمایت ها به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده تداوم داشته باشد در آینده نزدیک استعدادهای بیشتری در حوزه به سمت فعالیت های هنری می روند و بهتر می توانند با نگاه و رویکرد حوزوی دست به خلق آثار ارزشمند بزنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha