سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
انجمن های علمی حوزه

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: بی شک ایجاد و توسعه انجمن های علمی در حوزه، بسترسازی برای تولید علم و یکی از لوازم تحول در علوم انسانی است.

حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که یکی از اقدامات بسیار خوب در یکی دو دهه اخیر، ایجاد و توسعه انجمن های علمی در حوزه های علمیه بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر چیزی در حدود 20 انجمن علمی در حوزه های تخصصی فعالیت می کنند که گویا قرار است در آینده نزدیک 9 انجمن علمی دیگر نیز تاسیس شود.

وی افزود: ایجاد این انجمن ها در تقویت فضای علمی و تضارب آرا در بین نخبگان حوزوی بسیار موثر و مفید بوده و هر چند که شاید برخی انجمن ها دیر تاسیس شده اما برکات و دستاوردهای آن مشهود و قابل توجه است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم با اشاره به این که بیست و چند سال از تاسیس این انجمن حوزوی می گذرد، گفت: در این مدت طرح ها و پروژه های خوبی از جمله بحث تقویت و توسعه علم فقه سیاسی در انجمن مطالعات سیاسی حوزه مطرح شده و خروجی های بسیار ارزشمندی هم داشته است.

وی افزود: این موضوع از جمله دغدغه ها و ضرورت های حوزه و نظام دینی به شمار می رود که توجه اقشار نخبه در حوزه های علمیه به آن باعث شده که تا حدود زیادی به نیازهای نظام سیاسی و حاکمیت از این حیث با نگاه و رویکرد علمی توجه شود.

حجت الاسلام ملک زاده یادآور شد: از این حیث در مقوله فقه سیاسی بسیاری از مسایل و موضوعات که ارتباط با سیاست و حکومت دینی داشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته و البته همچنان نیاز است که از سوی اندیشمندان حوزه و بزرگان به این مسایل پرداخته شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha