جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ اختتامیه دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی

حوزه/ رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در طول سال همایش ها، کنگره ها و نشست های علمی با رویکرد های عمومی، فرهنگی، اعتقادی، دینی برگزار می شود که علوم انسانی بعضاً در حاشیه آنها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا ظهر امروز در آیین اختتامیه دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی در قم اظهارداشت: امروز به حول و قوه الهی یکی از موفق ترین نشست ها و دوره های آموزشی با نگاه تخصصی با مخاطب خاص را پشت سر گذاشته ایم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دعوت و حضور نخبگان یک علم به صورت خاص و ارائه مطالب و موضوعات به صورت خاص تر و پرداختن به مبحث علوم انسانی و علم انسانی به صورت جدی تر همچنین بررسی رابطه آن با فرهنگ اسلامی و جهان بینی اسلامی طرح جدیدی بود که به همت و مساعدت همه جانبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و مرکز گفتمان نخبگان علوم انسانی با موفقیت صورت پذیرفت.

نویسنده کتاب « جامعه‌شناسی معرفت و علم » ادامه داد: موضوع‌های این دوره با امور مختلف زندگی این افراد ارتباط دارد زیرا این موضوع‌های حیاط جامعه بشری را مورد تاثیر قرار می‌دهد بطوریکه در این دوره علوم انسانی و علم انسانی و نسبت علوم با فرهنگ، باور، اعتقاد و جهان‌بینی اسلام در دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین پارسال نیا، هدف این دوره را توجه بخشیدن به این مساله دانست نه حل آن، بیان داشت: در طول این دوره 8 نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه با تشکیل کلاس‌های آموزشی به چیستی علوم انسانی پرداخته اند و رابطه علوم انسانی با علوم اسلامی را مورد بحث و بررسی قرارداده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام اظهارداشت: اهمیت علوم اسلامی برای جامعه اسلامی روشن است و نظریه پردازی تنها مشکل موجود در این علوم است.

دبیر قطب بنیان های نظری علوم انسانی و اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: ضرورت بومی‌شدن علم در جوامع مختلف اسلامی و پاسخگویی پرسش‌های علوم انسانی با استفاده از علوم اسلامی بیش از گذشته در جامعه اسلامی احساس می‌شود بطوریکه  بدون خیزش انقلاب اسلامی نمی‌توانستیم نسبت به واقعیت علوم انسانی اسلامی اندیشه کنیم به همین علت مدیران باید برای پیشرفت انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف امکانات خود را برای اندیشیدن در حوزه علوم انسانی اسلامی بسیج کنند.

نویسنده کتاب « رحیق مختوم » در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هدف این طرح آشنایی دانشجویان با هویت علوم انسانی و خداباور شدن آنها در علوم معرفتی به صورت تخصصی و متناظر با رشته های خاص علوم انسانی برپا شد.

وی با بیان این که این گفتمان ناظر به مباحث مشترک در علوم انسانی است، گفت: هدف از این طرح آشنایی دانشجویان با هویت علوم انسانی و خداباور شدن آنها در علوم معرفتی است؛ شناسنامه و تاریخچه علوم انسانی در این طرح مورد بازبینی قرار گرفت و نسبت فرهنگ و تمدن اسلامی با علوم انسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطرنشان کرد: در این طرح سعی بر آن بود که دانشجویان با رویکردهایی که متفکران حوزه های علمیه نسبت به علوم انسانی دارند آشنا شوند و صاحب نظران دانشگاهی  که در ایران هستند در این طرح دیدگاه خود را در یک روز مطرح کنند و دانشجویان با دیدگاه های متکثر آشنا شدند.

وی بیان داشت: این دوره آغاز یک مسیر طولانی و حیات بشری افراد را تشکیل می دهد که هر یک بر اساس ذوق و یافته های علمی خود در بومی سازی علوم اسلامی انسانی تلاش کنند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha