شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ اختتامیه دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی

حوزه/ آیین اختتامیه دومین طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور بیش از ۳۰۰ نخبه از سراسرکشور و سخنرانی دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این مراسم که با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه آغاز شد، حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا ضمن خیرمقدم به حاضرین در مراسم گفت: امروز این اردوی آموزشی به پایان رسید و وقت تعارف و تشکراست، این اردو و همایش در نوع خود بی نظیر است چراکه قم سالانه شاهد دهها مراسم ، همایش و نشست علمی می باشد که به این سبک و سیاق نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه الاسلام  از دانشجویان برتر دانشگاه‌های کشور به عنوان مخاطبین دومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی نام برد و افزود:‌ موضوع‌های این دوره با امور مختلف زندگی این افراد ارتباط دارد زیرا این موضوع‌های حیاط جامعه بشری را مورد تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علم، علم انسانی و نسبت علوم با فرهنگ، باور، اعتقاد و جهان‌بینی اسلام در دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه علوم انسانی اسلامی در حاشیه نظام‌های دانشگاهی قرار دارد، تصریح کرد: طی 12 روز کلاس‌های آموزشی این دوره به چیستی علوم انسانی و نسبت این علوم با اسلام به شیوه مطلوب پرداخته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا، توجه بخشیدن دانشجویان به موضوع علوم انسانی اسلامی را از اهداف اصلی گفتمان نخبگان علوم انسانی دانست و مطرح کرد: در این دوره دنبال رفع کامل مشکلات علوم انسانی نبوده بلکه گامی را برای سپری کردن مراحل مقدماتی این امر برداشته‌ایم.

در ادامه این مراسم فیلمی در سه بخش با موضوع آنچه در این دوره آموزشی اتفاق افتاده بود، برای حاضرین به نمایش گذاشته شد.

سپس دو نفر از دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) رویدادهای این دوره آموزشی را با سلیقه خود به شعری درآورده و برای حضار قرائت کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان میهمان و سخنران ویژه آیین اختتامیه در جایگاه قرار گرفت و گفت: خیلی خرسندم امروز در محضر شما عزیزان و نخبگان علوم انسانی هستم و وقتی حجج اسلام والمسلمین  پارسانیا و واعظی در خصوص چگونگی دوره ها صحبت کردند من این راه را معقول و سنجیده دیدم.

علی لاریجانی ادامه داد: امروز علوم به صورت تخصصی ارائه می شود و این موضوع سبب شده تا مباحث علمی راحت تر مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

عضو تشخیص مصلحت نظام افزود: پس از ابن سینا تا قرن 15 میلادی فیلسوفان متأثر از ابن سینا بوده اند که غربی ها معتقد هستند پس از ابن سینا،" ابن رشد" آمد که این موضوع نشان می دهد رفت و آمد علمی متأثر از اسلام بوده است.

وی با بیان اینکه دموکراسی تنها عامل پیشرفت علمی نیست،افزود: ظهور شگفت انگیز علم در ژاپن براساس عقاید آنها بود ودر شوروی سابق پیشرفت های علمی بسیار ایجاد شد که این موضوع بدون دموکراسی به دست آمد،اگر بخواهیم در زمینه علم پیشرفت کنیم باید موانع موجود و راه های پیشرفت مورد بررسی قرار بگیرد.

لاریجانی تصریح کرد:در دوره قرون وسطی شرایط متفاوتی در تشبیه علم وجود داشت و علل زیادی وجود داشت که پس از قرن دوازده که زمان ابن سینا و ابوریحان بود علم دچار افت شد که علت آن حضور مغول ها و درگیری ها و از بین بردن کتاب ها بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: علم درفضای مناسب رشد می کند و مرتبط با جغرافیای خاصی نیست، علوم انسانی متأثر از مسائل و نگرش های انسان است،این موضوع که انتظار داریم علوم انسانی اسلامی شود و در این زمینه نیازمند اهتمام بیشتری هستیم.

وی گفت: علم هیچگاه از دین جدانبوده و علوم هیچگاه برای غرب نبوده است؛بلکه عقب ماندگی هایی در زمینه علم ایجاد شده است که باید با برنامه ریزی آن را جبران کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام مشخصی برای ایجاد همبستگی در میان علوم وجود ندارد تصریح کرد: نبود مؤلف واحد و تخصصی شدن علوم از علل نداشتن نظام واحد است.

در انتهای این مراسم با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام  والمسلمین پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از دانشجویان نخبه و فعال این دوره آموزشی تقدیر شد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha