شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله هاتفی

حوزه/ با توجه به شرایط خاص کردستان، محضر امام راحل(ره) شرفیاب شدم و از معظم له تقاضا نمودم برای حل مشکل عدم حضور طلاب و روحانیون در کردستان و یا آشنا نبودن روحانیون با فرهنگ و زبان کردی، چاره ای تدبیر نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله هاتفی از ائمه جماعات موفق، مؤسس و تولیت مدرسه علمیه سجادیه خواهران تهران، از موسسان مرکز بزرگ اسلامی کردستان، استاد حوزه تهران که از مبارزان قبل از انقلاب می باشد و سالها نیز در کردستان با رویکرد تقریبی، به تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت(ع) پرداخته و در این منطقه منشاء اثر بوده است، همزمان با روزجهانی مسجد، درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» درتهران، به تشریح فعالیت های خود در سالیان قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخته که مشروح آن در ادامه می آید.

* تحصیل در حوزه

وی با اشاره به نحوه ورود به حوزه علمیه و تحصیل معارف الهی گفت: با توجه به علاقه وافرم به کسب معارف اهل بیت(ع) و تحصیل علوم دینی، پس ازاخذ دیپلم عازم شهرمقدس قم شدم و در مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی مشغول به تحصیل شدم، اما مدتی بعد با نظر آیت الله سید احمد خوانساری(ره) به مدرسه آیت الله مجتهدی تهران برگشتم وتا لمعتین را آنجا درس خواندم.

وی ادامه داد: با عنایت به علاقه ام به حوزه مقدس قم، بعد از لمعتین مجدداً به قم رفتم و درس ها را تا کفایه ادامه دادم، اما این ماجرا به سال 57 ختم شد، ولذا با توجه به شرایط آن روزها مجدداً به تهران آمدم.

*تشکیل کلاس های اعتقادی برای دانشجویان

وی با اشاره به شرایط تهران پیش ازپیروزی انقلاب اسلامی گفت: با توجه به فضای خفقان و سرکوبی که توسط عمال رژیم منحوس پهلوی ایجاد شده بود و همچنین عطش درک حقایق و روحیه انقلابی و کسب معنویاتی که به واسطه مجاهدت امام خمینی(ره) دربین مردم به ویژه نسل جوان به وجود آمده بود، کلاس هایی را درمحل مسجد سید سجاد درمحله رسالت خیابان بنی هاشم تهران تشکیل داده و به آموزش معارف الهی به آحاد مردم و جوانان حقیقت جو پرداختم.

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی اضافه کرد: با همکاری همسرم سرکارخانم صلواتی، سرکارخانم صفاتی ازقم، مرحوم شهید مفتح، رضا اصفهانی و آیت الله دین پرور کلاس های عقاید، احکام، فلسفه، اقتصاد مقایسه ای، نهج البلاغه و سایرکلاس های دینی و مذهبی تشکیل شد و مورد استقبال دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های علم و صنعت، هنرهای زیبا، مخابرات، ابوریحان بیرونی و سایر دانشگاه ها قرارگرفت.

*توزیع گسترده نوارهای "عبد صالح"

امام جماعت مسجد سید سجاد تهران درخصوص سایر فعالیت هایش دردوران پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اظهارداشت: آن زمان علی رغم برخوردهای ساواک، فعالیت های گسترده ای درمسجد ما شکل می گرفت و ازجمله ی آن تکثیرو توزیع نوارهای سخنرانی های حضرت امام(ره) تحت عنوان"عبد صالح" بود که به اقصی نقاط کشور ارسال می شد،  البته دراین مسیرمشقات و سختی های زیادی بود و هراز گاهی نیز عوامل ساواک ازبین یاران ما و فعالان انقلابی مسجد عده ای را دستگیر می کردند، اما این شرایط، در اراده انقلابی دوستان تاثیری نداشت.

*حضور انقلابی و پُر شور در کردستان

مؤسس و تولیت مدرسه علمیه سجادیه خواهران تهران، در ادامه با اشاره به فعالیت های خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پس از انقلاب به دلیل شرایط حساس استان کردستان و حضورکمتر طلاب دراین منطقه و از سوی دیگر به دلیل خطرناک بودن و تهدیدات احزاب منحرف در این منطقه، بنده با رغبت زیاد به این استان رفتم و مدت سه سال و نیم در آنجا مشغول فعالیت های تبلیغی و دینی بودم.

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی ادامه داد: پاسخ گویی و مقابله با شبهات اعتقادی که احزاب کومله، دموکرات، زرقاوی، شفق صبح، ستاره سرخ، داس و چکش و 23 حزب منحط و منحرف دیگر در بین مردم درخصوص اسلام و انقلاب القاء می نمودند، از جمله فعالیت های اصلی‌ام درکردستان بود.  

*پیشنهاد به امام خمینی(ره) برای تربیت طلبه بومی

مدرس حوزه تهران با اشاره به دیداری که با معمارکبیر انقلاب اسلامی داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص کردستان محضر امام راحل(ره) شرفیاب شدم و از معظم له تقاضا نمودم برای مشکلات عدم حضور طلاب درکردستان و یا آشنا نبودن روحانیون با فرهنگ و زبان کردی، چاره ای تدبیر نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی افزود: امام(ره) درپاسخ به تقاضای بنده، فرمودند: پیشنهادتان چیست؟ گفتم اجازه بفرمائید تعدادی خواهر و برادر از همان منطقه را انتخاب کرده و به حوزه قم بیاوریم تا فشرده و به صورت جهشی درس خوانده و تربیت شوند و به داد این منطقه برسند، ولذا حضرت امام(ره) موافقت کرده و فرمودند حتما این کار را انجام بدهید.

وی تاکید کرد: پس از دستور مساعد امام خمینی(ره)، تعداد 20 خواهر و 20 برادر شیعه بومی مناطق کردنشین منطقه را ازجمله سرکارخانم طالبی از اساتید فعلی مدرسه علمیه خوهران سجادیه تهران را به قم آورده و علی رغم سختی کار و مشکلات متعدد، به فضل الهی، بالاخره آن ها آموزش های لازم را دیده و تا به امروز درهمان منطقه مشغول تبلیغ، ترویج و تبیین احکام الهی هستند.

*تقویت بنیه مالی روحانیون اهل تسنن

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی درخصوص پیشنهاد دیگری که محضر بنیانگذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح کرد، گفت: محضر حضرت امام(ره) رسیدم و به معظم له گفتم روحانیت اهل سنت کردستان از وضعیت معیشتی و توان مالی مناسبی برخوردارنیستند؛ امام(ره) مجدداً نظر من را جویا شدند؛ گفتم طلاب اهل سنت که به هر یک از بچه های کُرد منطقه، قرآن و احکام اسلام را بیاموزند، به ازای هر بچه مبلغ 20 تومان به ایشان اهدا نمائیم؛ به دستور امام به همراه آقای موسوی که در کرمانشاه بودند، به کردستان رفتیم و این کار انجام شد.

* تاسیس مرکز بزرگ اسلامی کردستان

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی درخصوص نحوه تشکیل مرکز بزرگ اسلامی کردستان نیز گفت: با توجه به شرایط حساس منطقه کردستان، لازم بود مرکزی با حضور مشترک علمای شیعه و سنی در این استان تشکیل شود، لذا بازهم با نظر مساعد و موافق و دستور رهبرعظیم الشأن و فقید انقلاب اسلامی، با چند تن از روحانیون اهل سنت جمع شده و مرکزبزرگ اسلامی کردستان را تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: تأسیس این مرکز بزرگ درسال 58 و با همکاری و همراهی مردم بومی و شریف اهل سنت کردستان، در شهر سنندج صورت گرفت و بحمدلله توانست منشأ خدمات و اثربخشی زیادی در تحکیم وحدت گردد.

امام جماعت مسجد سیدسجاد تهران، با اشاره به مشکلاتی که کومله دموکرات، در راه تأسیس این مرکز به وجود آورد، تصریح کرد: آن زمان این حزب منحط و پلید، با مشاهده ارتباطات نزدیک روحانیون شیعه و سنی، اقدام به ترور چند نفر از ماموستاها کرد تا بین مردم، رعب و وحشت ایجاد کند، اما برعکس، این اقدام احمقانه آنان، باعث شد، مردم با ماهیت پلید آنها بیشتر آشنا شده و قدرت نمایی کاذب آنها درهم شکسته شود.

*حضور روحانیون اهل سنت در بعثه امام(ره)

تولیت مدرسه علمیه سجادیه تهران، با تشریح نحوه حضورماموستاهای اهل تسنن در بعثه حضرت امام(ره) درمدینه منوره، اظهارداشت: ازجمله پیشنهادات دیگری که محضر امام امت(ره) مطرح کرده و با نظر موافق معظم له مواجه شد، پیشنهاد حضورعلمای اهل سنت دربعثه امام(ره) بود.

وی یادآورشد: پس ازکسب اجازه ازمحضرامام(ره) و موافقت ایشان، از طریق مسئول وقت بعثه، بعثه حج اهل سنت را رسماً درسال 60 – 61 برای اولین بار راه اندازی کردیم و تعداد 50 عالم اهل سنت از شهرهای بندرعباس، گنبد، سیستان و بلوچستان و کردستان را درآنجا مستقر نمودیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی اضافه کرد: هر روز درمدینه منوره دسته های 5 نفره از این علما به مساجد اهل سنت رفته و به تبلیغ و ترویج احکام و تحکیم وحدت می پرداختند که شاهد اثرات مطلوبی هم از این اقدام بودیم.

وی خاطرنشان کرد: بارها بنده با لباس عربی و چفیه به مساجد مدینه رفته و شاهد تبلیغ، تبیین و بیان خدمات جمهوری اسلامی به اهل سنت، توسط این برادران بودم، اما وهابیون افراطی متأسفانه با این موضوع برخورد کرده و بعضاً سر این مسئله درگیرهم می شدند.

*تشکیل حوزه‌های علمیه شیعه در کردستان

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی، تشکیل حوزه های متعدد علمیه شیعی درشهرهای استان کردستان را از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند و یادآورشد: امروز درکردستان چندین حوزه علمیه شیعی اثرگذار داریم که درتحکیم وحدت، و ترویج معارف الهی مشغول فعالیت گسترده ای هستند.

وی افزود: برای مثال حوزه علمیه شهر قروه در کردستان را خودم پایه ریزی و تأسیس نمودم که بحمدلله تا کنون منشأ اثربوده و فعالیت های سازنده ای در ترویج مبانی دین مبین اسلام و آگاهی بخشی و خدمت رسانی به آحاد مردم شریف کردستان ارائه نموده است. البته دربیجار و سایر شهرهای این استان هم حوزه های علمیه داریم.

*ماجرای امام جماعت شدن مسجد سید سجاد

استاد حوزه تهران درادامه با اشاره به تاریخچه این مسجد و این که ابوی ایشان مرحوم هاتفی مؤسس مسجد بودند، گفت: مرحوم پدرم اصرار داشتند، من امام جماعت این مسجد شوم، اما به دو دلیل ازاین کار اعراض داشتم؛ یکی این که اصولاً ازتهران خوشم نمی آید و دوم این که برادر بزرگترم که ایشان هم روحانی هستند، در زمان حیات ابوی، امام جماعت همین مسجد بود و من نمی توانستم به او بگویم که کنار برود؛ لذا تن به این کار نمی دادم.

وی ادامه داد: این مسئله ادامه داشت تا یک شب در قم، مرحوم پدرم به خوابم آمد و من را به مسجد آورده و گفت چرا حاضر نیستی به تهران بیایی؟ گفتم پدرجان من تهران بیا نیستم؛ لذا ایشان از من قهرکرد؛ صبح آن روز به توصیه آیت الله صلواتی(ره)، بر سر مزار پدر رفته و طلب مغفرت نمودم و از او خواستم لااقل یک طوری برادرم را راضی کند تا من جای او بروم.

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی اضافه کرد: عجیب است 20 روز به ماه رمضان آن سال مانده بود که برادرم به قم آمد و از من خواست، ماه رمضان را در مسجد پدرمان باشم؛ قبول کردم و شب اول ماه مبارک، به تهران رسیدم؛ لحظه ای درمنزل پدری خوابم برد و در خواب دیدم که پدرم گفت، نصرت الله! بالاخره آمدی؟ خوب است...؛ این گونه شد که 20 سال است درخدمت این مسجد هستم.

وی با اشاره به فعالیت های گسترده ی فرهنگی این مسجد درعرصه تبلیغ و خدمت رسانی به اهالی محل گفت: دراین مسجد نمازهای جماعت صبح، ظهر وعصر، و همچنین مغرب و عشاء، با استقبال مردم و خصوصاً جوانان برقراربوده و بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب، هر روز یک جزء قرآن کریم تلاوت می شود؛ بین صلاتین ظهر و عصر نیز، برنامه بیان احکام شرعی و رفع شبهات انجام می شود و بعد از نماز مغرب و عشاء نیز یک صفحه قرائت قرآن همراه با تفسیر داریم.

*کتابخانه ای غنی با 18 هزارجلد کتاب

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی درخصوص کتابخانه غنی این مسجد اظهارداشت: حدود 18 هزارجلد کتب با ارزش و نفیس در موضوعات متعدد به خصوص دینی در مخزن کتابخانه مسجد قرار دارد، که مورد استفاده مومنین مسجد و طلاب مدرسه علمیه سجادیه قرار می گیرد.

وی با بیان این که در طول این 20 سال ازهیچ جایی حقوقی دریافت نمی کند، گفت: زندگی ام با منبر می گذرد و وقتم را برای امور فرهنگی مسجد و حوزه صرف می کنم. سال گذشته 50 میلیون تومان هزینه مسجد و هزینه های مدرسه علمیه و کلاس های آن شد که به سختی و با کمک خیرین تأمین شد.

*فضای مدرسه علمیه سجادیه کم است

امام جماعت مسجد سید سجاد تهران با اشاره به این که مدرسه علمیه سجادیه تهران که مختص خواهران است 5 سال پیش تأسیس شده، اما به دلیل تاخیر در صادر شدن مجوز، امسال آغاز بکار رسمی داریم ، تصریح کرد: این حوزه 5 کلاس 30 نفره دارد، اما در توسعه و تجهیز آن با مشکل کمبود فضا و امکانات مواجه هستیم؛ لذا با توجه به عدم توان مالی و کمبود فضای لازم، امسال 70 خواهر متقاضی تحصیل را جذب نمودیم و خانم فتح الهی نیز به عنوان مدیر، به همراه چند خواهر دیگر، در مسئولیت های مالی، اداری و ...، دراین مدرسه علمیه، مشغول به فعالیت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی درپایان گفت: البته علی رغم مشکلات موجود، به فضل الهی، مدرسه علمیه سجادیه، منشأ اثر مطلوبی درمنطقه بوده و علاوه بر بحث تبلیغ معارف اهل بیت(ع)، کلاس های مشاوره خانواده و پاسخ گویی به شبهات، مهد قرآن و کلاس های آموزش قرآن، از استقبال خوبی برخوردار بوده اند و ان شاءالله امیدورایم شاهد رشد و پیشرفت روز افزون آن هم باشیم.

شایان ذکراست، مسجد و مدرسه علمیه سجادیه تهران، درخیابان رسالت، بعد از تقاطع شهید صیاد شیرازی، خیابان بنی هاشم جنوبی واقع شده است.

گفت و گو: حسین شاملو

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha