پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
احمد کریمه

حوزه/ دکتر احمد کریمه استاد فقه مقارن از دانشگاه الازهر و موسس موسسه« الاخاء» با هدف تقریب بین شیعه و اهل سنت و اباضی ها و نیز جلوگیری از انتشار افکاری افراطی، در گفتگو با خبرگزاری «بدیل» گفت تفکر افرطی وهابیت وحدت مصر و کل جهان اسلام را به مخاطره افکنده است.

به گزارش سیرویس بین الملل «حوزه»، دکتر احمد کریمه استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر و موسس موسسه «الاخاء» با هدف تقریب بین شیعه و اهل سنت و اباضی ها و نیز جلوگیری از انتشار افکاری افراطی می باشد. وی در مصابحه با خبرگزاری عربی "بدیل"  گفت: تفکر افراطی وهابیت  وحدت مصر و کل جهان اسلام را به مخاطره افکنده است.

تفصیل این مصاحبه که از سوی خبرگزاری حوزه ترجمه شده در ادامه می آید:‌

 

* چرا طرح تقریب بین مذاهب را راه اندازی کردید؟

به دلیل جنگ هایی که منطقه  را در بر گرفته است. امروز شاهد ویرانی برخی کشورها به دلیل یک نزاع سیاسی بین حکومت هایی هستیم که نمی دانند اسلام دین انسانیت و همزیستی مسالمت آمیز با وجود اختلاف مذاهب و آراء است چرا که خداوند می فرماید "و وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا". متاسفانه احتمال این نزاع و دو دستگی در مصر نیز وجود دارد زیرا وهابی ها با تمام قوت تلاش می کنند بین مسلمانان و مسحیان تفرقه و درگیری ایجاد کنند آن ها همچنین شیعه را تکفیر می کنند و به این حدیث پیامبر (ص) اعتنا نمی کنند که فرمود "من كفر مؤمنا فقد باء بها"

 

*به نظر شما سلفی ها چگونه عقائد خود را در جامعه نشر می دهند؟

به واسطه تسلط بر مساجد و منابر. وزارت اوقاف تا کنون اقدام به دور کردن سلفی ها از مساجد نکرده است و همچنان رسانه هایی قوی در اختیار دارند که از این طریق صحبت می کنند و سموم و افکار افراطی خود را نشر می دهند؛ دولت باید با این ها مقابله کند چرا که روشن کردن آتش فتنه بسیار آسان است اما خاموش کردن آن سخت ترین کارهاست.

 

* گام بعدی و برنامه شما برای تقریب مذاهب چیست؟

بنده به کمک برخی دوستان موسسه "الاخاء" را با هدف تقریب بین مذاهب شیعه و اباضی تاسیس کردم و این که به مردم بفهمانیم مسحیان نیز شریک در این سرزمین هستند  یا این که گفته شود نمی توان اعیادشان را به آنها تبریک گفت. به زودی نشست ها و همایش ها و کاروان هی تبلیغی در روستاها و شهر های مختلف راه اندازی می کنیم و با کمک گروهی از علمای الازهر، مردم را با رافت اسلامی آشنا می کنیم. در آینده نزدیک کتابی با موضوع تقریب بین مذاهب چاپ خواهیم کرد؛ همچنین به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام همایشی با این موضوع برگزار خواهیم کرد.

 

* چه کسی از موسسه شما حمایت مالی می کند؟

از خارج پولی در یافت نمی کنیم تا دهان کسانی را که قصد دارند از این طریق شایعه پراکنی کنند ببندیم. ما بر سرمایه داخلی تکیه می کنیم و از مردم دعوت کردیم که در این امر ما را یاری کنند و در این موسسه عضور شوند و از هرکس این سرزمین را دوست دارد دعوت می کنم برای دفع فتنه ها از امت اسلامی پیش قدم شود.

 

* آیا دانشگاه الازهر از شما حمایت می کند؟

بله. با قوت حمایت می کند. نامه ای به دکتر احمد الطیب شیخ الازهر نوشتم تا از نظرش درباره تشکیل این موسسه مطلع شوم و ایشان استقبال کرد. دکتر طیب تکفیر شیعیان را قبول ندارد زیرا آنها اهل قبله می باشند و فعالیت وهابی ها در این زمنیه را محکوم می کند.

 

* نقش الازهر را در مساله تقریب مذاهب چگونه می بینید؟

متاسفانه نقش بسیار کمی ایفا می کنند و تنها کاری که می کنند این است که شیعه را تکفیر نمی کنند و مذهب اشعری ها را تدریس می کنند البته ما در آینده نزدیک از ایشان انتظارات زیادی در راستای دفع خطر تفکر وهابی در مصر و جهان اسلام داریم . الازهر هنوز کارهای زیادی باید برای تقریب بین مذاهب انجام دهد.

 

* آیا اموزش های الازهر می تواند علمائی نو اندیش و مفید برای امت اسلامی تربیت کند؟

متاسفانه خیر. دانشگاه الازهر از محتوا خالی شده است. در دانشکده های این مرکز فقط علوم دنیایی تدریس می شود  و این از ارزش و توان این مرکز در تربیت علما در فقه و دین کاسته است و راه مناسب برای این مشکل این است که در دانشکده های الازهر تنها علوم دینی تدریس شود تا بتوانند تفکر وهابی و مبلغینش را که میدان را پر کرده اند از میان بردارند. الان متاسفانه شاهدیم که برخی شبکه های خاص تبلیغی سبب انقسام و نزاع در کشور می شوند اکثر این مبلغین در الازهر درس نخوانده اند و از آنچه نمی دانند سخن می گویند آنچه را خداوند برایشان حلال کرده است حرام می کننند بلکه از بین آنها افرادی را می بینیم که به اسلام و مسلمین در سایر سرزمین ها اهانت می کنند. این افراد با فتاوای تکفیر که می دهند از جمله اسباب اصلی نشر اسلام هراسی در جهان هستند.

 

* آیا در تلاش برای راه اندازی شبکه ای برای تقریب مذاهب هم هستید؟

بله و از خداوند می خواهم قبل از این که بمیرم مرا به این آرزو برساند و بتوانم علماء شیعه و سنی و اباضی را در کنار هم و در یک شبکه ببینم.

 

ترجمه: مهدی انصاری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha