پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
احمد کریمه

حوزه/ شیخ احمد کریمه خطاب به ابواسحاق الحوینی گفت: بهتر است به جای حفظ متن روایات، دلالت ها و معانی آنها را بیاموزی و بدانی که تمام افعال پیامبر(ص) دال بر وجوب و استحباب نیست و تمام ترک های پیامبر(ص) نیز دال بر منع و نهی نیست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ ابواسحاق الحوینی از شیوخ سلفی مصر است که به تازگی نام او با فتوای عدم جواز قرائت فاتحه برای اموات بر سر زبان ها افتاد و این فتوا با پاسخ و واکنش علمایی همچون شیخ احمد کریمه و برخی علمای دیگر مصر روبرو شد.

اما حوینی که از پاسخ علمای معتدل مصر به فتوای بی اساس خود برآشفته رو به توهین به شیخ احمد کریمه آورد و گفت: کریمه چیزی از علم حدیث نمی داند.

وی افزود: احمد کریمه فتوای من در مورد عدم جواز قرائت فاتحه برای اموات را با یک طرفند احساساتی پاسخ داده و گفته اگر همسر من از دنیا برود نمی توانم برای او فاتحه بخوانم و این پاسخی نادرست است.

الحوینی ادامه داد: کریمه چیزی از علم حدیث نمی داند، اما من 30 سال علم حدیث آموخته ام و این علم را به خوبی می دانم و می توانم به خوبی فتوات بدهم و حاضره به کریمه هم علم حدیث را بیاموزم.

این شیخ سلفی گفت: کریمه در علم حدیث، زیر خط فقر است و فقط در فقه مقارن سررشته دارد و نباید در علم حدیث وارد شد و از سوی دیگر من قارد به صدور فتوا هستم و فتوای من در مورد عدم جواز قرائت فاتحه برای اموات به این خاطر است که پیامبر(ص) این کار را انجام نداده است.

احمد کریمه: پاسخ دشنام را با دشنام نمی دهم

ما شیخ احمد کریمه در واکنش به توهین های الحوینی گفت: کسی که ادعا می کند علم حدیث می داند، خوب است به آداب حدیث هم ملتزم باشد؛ چراکه پیامبر(ص) می فرماید: دشنام دادن به مؤمن، فسق است و جنگ با مؤمن، کفر است.

وی افزود: زبان الحوینی به روی علما دراز است و پیش از این نیز به شیخ علی جمعه مفتی سبق مصر توهین کرده و گفته بود علی جمعه مرده به دنیا آمده که در آن زمان شیخ علی جمعه از وی شکایت کرد، اما با وساطت برخی شیوخ سلفی شکایت خود را پس گرفت و حوینی هم از او عذرخواهی نکرد.

این استاد الازهر ادامه داد: من جواب دشنام را با دشنام نمی دهم، زیرا من خدمتگزار دین اسلام هستم که به ما آموخته سخنان بیهوده نگویم و از اخلاقیات دور نشویم.

کریمه خطاب به حوینی گفت: بهتر است به جای حفظ متن روایات، دلالت ها و معانی آنها را بیاموزی و بدانی که تمام افعال پیامبر(ص) دال بر وجوب و استحباب نیست و تمام ترک های پیامبر(ص) نیز دال بر منع و نهی نیست و بنا بر این مشایخ سلفیه نیاز دارند مبانی و اصول فقه را بیاموزند تا بتوانند فهم بهتری از نصوص و روایات داشته باشند، اما دشنام هایی که حوینی به من و علمای الازهر نسبت داده به آن پاسخ نمی گویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha