جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ابواسحاق الحوینی شیخ سلفی مصری

حوزه/ عضو مرکز تحقیقات الازهر گفت: بسیاری از فتواهایی که توسط سلفی ها صادر می شود باید مورد بازنگری و دقت واقع شود و از سوی دیگر ما نیاز به قانونی داریم که به صدور فتوا سامان بدهد تا افراد غیر متخصص نتوانند فتوا صادر کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به تازگی فتوای شیخ ابواسحاق الحوینی از شیوخ سلفی مصر مبنی بر عدم جواز قرائت فاتحه برای اموات جنجالی را در مجامع دینی و علمایی مصر ایجاد کرده و باعث شده شخصیت های مختلف درباره این فتوای نادر و اصل صدرو فتوا توسط افراد غیر کارشناس اظهار نظر کنند.

ماجرا از آنجا شروع شد که الحوینی گفت: قرائت قرآن کریم برای اموات، بدعت و کاری غیر شرعی و از اشتباهات شایع میان مسلمانان است که در زمان پیامبر(ص) مرسوم نبوده و مبنایی ندارد.

وی همچنین گفته آنچه برای اموات سودمند است، دعا، صدقه و به جا آوردن حج و عمره است.

دلیلی نداریم که قرائت فاتحه برای اموات جایز نباشد

در مقابل این فتوا، شیخ محمد الشحات الجندی عضو مرکز تحقیقات اسلامی الازهر گفت: این سخنان اشتباه است و عدم جواز قرائت فاتحه برای میت، سخنی بی مبنا و افراطی است که از سوی شخصیتی مانند الحوینی صادر شده است.

وی افزود: هر مسلمانی می تواند برای اموات فاتحه بخواند و این اشتباه نیست، چون دلیلی بر عدم جواز آن وجود ندارد.

الجندی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: بسیاری از فتواهایی که توسط سلفی ها صادر می شود باید مورد بازنگری و دقت واقع شود و از سوی دیگر ما نیاز به قانونی داریم که به صدور فتوا سامان بدهد تا افراد خاصی مجوز صدور فتوا داشته باشند.

هرکسی نباید فتوا صادر کند

از سوی دیگر دکتر عبدالله النجار عضو مرکز تحقیقات اسلامی گفت: در مصر مؤسسه ای باشد که صدور  فتوا از سوی تمام جریان ها زیر نظر آن مؤسسه صورت بپذیرد و البته چنین کاری باید زیر نظر الازهر و دارالافتاء باشد.

وی افزود: علاوه بر این به خاطر اهمیتی که فتوا دارد، افراد شایسته صدور فتوا باید مجوز داشته باشند تا افراد غیر متخصص نتوانند وارد این حیطه شوند؛ چراکه فتواهای اشتباه و غیر عالمانه تاثیراتی منفی دارد.

به زودی هرکس بدون مجوز فتوا بدهد مجازات می شود

علاوه بر این دکتر عمر حمروش دبیر کمیته دینی پارلمان گفت: قانون سامان دهی به صدور فتوا در دست تنظیم است و به زودی به پارلمان تقدیم می شود و بر اساس آن صدور فتوا باید مجوز داشته باشد و افراد کارشناس و متخصص از سوی الازهر و دارالافتاء مجوز صدور فتوا دریافت می کنند.

وی افزود بر اساس این قانون افرادی که بدون داشتن مجوز فتوایی صارد کنند در آینده مجازات خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha