جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فيلم محمد (ص)

حوزه / حجت‌الاسلام والمسلمین بهمن اكبري گفت: ما در رایزنی فرهنگی ایران در عمان براي گسترش و تحکیم همکاری‌ها و مبادلات فرهنگی دو کشور اقدام کرده ایم و حضور آقای مجید مجیدی با فیلم محمد(ص) در آینده نه چندان دور در عمان با همین سوگیری انجام می گیرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین بهمن اكبري رايزن فرهنگي جمهوری اسلامی ايران در عمان، از چهره های فعال حوزوی در عرصه بین الملل به شمار می رود که پیش از این مسئولیت مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني را بر عهده داشت.

وی در گفت‌وگو با روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، زمینه‌هاي گرانيگاه نظريه اسلامی در تحولات اجتماعی معاصر و همچنين فعاليت‌هاي علمي، آموزشي، فرهنگي و هنري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تشريح كرد.

سازمان فرهنگ، حامل اقتدار فرهنگی ما در عرصه جهان فرهنگی است

حجت‌الاسلام بهمن اكبري در بخش نخست اين گفت‌وگو اظهار كرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، حامل اقتدار فرهنگي ما در عرصه جهان فرهنگي است و مسئوليت ساخت ادبيات فرهنگي را در جهان به عهده گرفته است. با اين پيش‌شرط كه ساخت ادبيات فرهنگي جهاني در فضاي گفت‌وگو شكل مي‌گيرد نه انعزال و عزلت و شرط گفت‌وگو، تسلط به زبان جاري جهاني است، زباني كه با الفاظ و واژگان فرهنگي شكل گرفته است.

وي افزود: زبان هنر، بهترين و لطيف‌ترين زبان عصر كنوني است. هنرهاي گوناگون و به ويژه سينما به بيان آيت‌الله جوادي‌آملي، معجزه پيامبر عصر كنوني است. ايشان در ديداري كه با آقاي مجيد مجيدي، كارگردان سينماي كشورمان داشتند، همچنين فرمودند كه در شرایط کنونی، مهم‌ترین رسانه‌ای که بتواند بازی را به هنر منتقل کند و جلوی این خونریزی را گرفته و حیوان را انسان کند، هنر سینما است که حیوان را انسان کند و جلوی این خونریزی را بگیرد.

حجت الاسلام اكبري در خصوص اقدامات و فعاليت‌هاي علمي، آموزشي، فرهنگي و هنري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گفت: حضور هيأت‌هاي مختلف فرهنگي و هنري در كشور و انعقاد تفاهم‌نامه و برنامه‌هاي مبادلات مختلف از جمله با كشورهاي اتريش، هند، عمان، كره و ... با توجه به فضاي ايجاد شده در پسابرجام، حضور هيأت‌هاي فرهنگي و هنري كشور در مجامع فرهنگي جهاني و ... از جمله اين فعاليت‌هاست.

تلاش برای گسترش و تحکیم همکاری های فرهنگی ایران و عمان

وي همچنين درباره فعاليت‌هاي رايزني فرهنگي ايران در عمان، اظهار كرد: ما در اين رایزنی فرهنگی براي گسترش و تحکیم همکاری‌ها و مبادلات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با عمان از طریق زمینه‌سازی، تسهیل‌گری و حمایت، طی دیدارهای مختلف نسبت به شناسایی و معرفی ظرفیت‌های هنری سینمایی اقدام کردیم و حضور ما در جشنواره سینمای «صلاله» عمان نيز در همین جهت بود.

حجت الاسلام اكبري ادامه داد: حضور مجید مجیدی با فیلم پیامبر در آینده نه چندان دور در عمان هم با همین سوگیری آغاز شده است. شایسته استحجت‌الاسلام والمسلمین بهمن اكبري رايزن فرهنگي جمهوری اسلامی ايران در عمان كه در اين خصوص از همکاری‌های سازمان سینمایی و ریيس فرهیخته آن آقاي دکتر ایوبی، تشكر كنم.

وی در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره گرانيگاه نظريه اسلامی در تحولات اجتماعی معاصر، گفت: انقلا‌ب اسلا‌مي (تشکیل نهاد جمهوری اسلامی) از جنس فرهنگي بود و مي‌توان گفت كه ديپلماسي فرهنگي ايران با شروع انقلا‌ب، آغاز شده است؛ زيرا اين انقلا‌ب صرفاً در پي تغيير ساختار‌هاي اقتصادي، سياسي، امنيتي و نظامي نبود بلكه سمت و سوي اصلي آن تغيير بنيادين ساختارهاي فرهنگي و اجتماعي و تغییر پارادایم جهانی و تغییر ذهن و زبان انسان معاصر، بود.

رایزن فرهنگی ایران در عمان در ادامه درباره تشکیل حكومت و برقراری ساختار حاکمیتی، افزود: کسب قدرت سياسي و اجتماعي، چكيده داده‌ها و دانش‌ها و شناخت‌هاي سه‌گانه «فقاهت نقلي»، «حكمت عقلاني» و «عرفان اشراقي» اسلام است. بنابراين نظريه اسلامي تحولات فرهنگی و اجتماعی، مبتني است بر مفهوم و واقعیت «انسان».

وی ادامه داد: انساني كه در ساحت اندیشه‌ورزی، بايد ميان مباني عقلاني و متون وحياني، رابطه معنادار معرفت‌بخش بنا نهد. انساني كه بايد اصيل بينديشد و معاصر زيست كند. انساني كه بايد عدالت شخصي را با عدالت اجتماعي درهم‌ آميزد. انساني كه بايد زمين را براي آسمان آباد كند. انساني كه بايد ملك و ملكوت را هم‌سو نظاره كند و هرگز براي حفظ يكي، ديگري را فدا نكند.

رايزن فرهنگي كشورمان ادامه داد: تماميت اينگونه از زيست انساني در بستر زمان، زمين و زمينه اجتماعي و فردي انسان معاصر را شكل مي‌دهد. از اين رو؛ زمان و مكان (فضامندي) در ساخت نظريه‌های اجتماعی اسلام، بسيار نقش‌آفرين است و گرانيگاه فهم تمدني نظريه اسلامی همين جاست؛ جايي كه ما (مسلمانان) را از تحجر تعصبي (جاهليت كهن و مدرن) به تعقل اصولي (اصالت معاصري) هدایت و رهنمون مي‌سازد.

وي همچنين گفت: نظريه اسلامی، مبتني است بر مناظره ميان واقعيت و آرمان (آرمان‌خواهي واقع‌گرايانه) و اينك براي تقويت انديشه اسلامی بايد به مناظره‌هاي موجود جهاني توجه كنيم. از جمله به مناظره تمدن لیبرال‌دموکراسی و تمدن الهیاتي.

مناظره الهیات سیاسی در مقابل سکولاریسم شکل گرفته است

حجت الاسلام اكبري در توضيح اين بخش از سخنان خود اظهار كرد: در يكصد سال اخير مناظره رئاليسم با ايده‌آليسم، رئاليسم نو با ليبراليسم نو، مدرنيسم با پست مدرنيسم و ساختارگرايي با فراساختارگرايي، چهار مناظره بزرگ در روابط بين‌الملل محسوب مي‌شود. اما امروز مناظره جديدي با عنوان «مناظره الهيات سياسي» در مقابل «سكولاريسم» در سطح روابط فرهنگي بين‌المللي شكل گرفته است؛ چرا كه هویت انسان معاصر غرب بر لیبرال‌دموکراسی نهاده شده است. لیبرال‌دموکراسی آخرین تجربه انسان غربی است و نسخه درمان دردهاي انسان معاصر نيز سكولاريسم و اينك نظريه انقلاب اسلامي در همآوردي با اين انديشه قرار گرفته است.

وي تأكيد كرد: البته در درون گفتمان الهیات اجتماعي اسلام، زيرگفتمان‌هايي وجود دارد كه عرصه امروز همچنين عرصه مناظره ميان اين زيرگفتمان‌هاست؛ مناظره اسلام افراطي و اسلام اعتدالي، اسلام منطقه‌اي و اسلام جهاني، امروز يكي از بارزترين اين مناظره‌ها هستند.

وي در خصوص مناظره پساسکولاریسم و الهیات نوين هم گفت: سکولارها باید یک قدم به جلو آمده و به معنویت نزدیک شوند. دیانت هم باید یک قدم به جلو آمده و به عقلانیت نزدیک شود. اگر ما از جزمیت به عقلانیت برسیم و سکولاریسم هم از ضدیت و مخالفت با معنویت بکاهد، انقلاب اسلامي در اين ميان به یک تفاهم فرهنگي خواهد رسید و اینگونه از كنش جهاني از الزامات دوره پساسکولاریسم است. پديده الهیات سياسي گاهي در حد گفتار مانده است و گاهي به رفتار سياسي تبديل شده است و در برهه‌اي نيز به شكل انقلابي ظاهر شده است. امروز در ايران مفهوم الهیات سياسي از مرحله نظام سازي عبور و به ساخت تمدن رسيده است.

رايزن فرهنگي ایران در عمان ادامه داد: ما در دوره ساخت تمدني در عرصه روابط فرهنگي بين‌المللي باید از الگوی گفت‌وگوی ميان تمدني و بينافرهنگي تبعیت کنیم و آن را گسترش دهیم. زيرا ما در سطح جامعه بین‌المللی شاهد نظم نوین جهانی به شکل یک نظم متحد نیستیم. بهم ریختگی آرایش انضباطی در سطح جهان وجود دارد. ساختارها و فرآیندها در نظم بین‌المللی به هم خورده است. امروزه نقش نهادهای بین‌المللی نقش‌های جدی‌ای نیست. قبل از جنگ جهانی ما شاهد یک نظم دوقطبی بودیم که جهان را کنترل می‌کردند. اما الان نظام چندقطبی سیال شده است و این سیال بودن، نظم و آرایش قبلی را بهم زده است. به همین دلیل است كه در این بستر رفتارهای گوناگون افراط‌گرايانه نيز دیده می‌شود.

وي در تأكيدي دوباره اظهار كرد: الگوي ما براي شكل‌دهي به روابط فرهنگي تابعي از تاريخ، فرهنگ و واقعيت‌هاست. بنابراين نمي‌توانيم هيچگونه مشابهت‌سازي در الگوي روابط فرهنگي خود انجام دهيم. در اين فضا باید هم کنشگران امر سیاست و هم کنشگران امر فرهنگی در سطح جهان و عالمان و فلاسفه و اندیشمندان، تولید ادبیات صلح‌آمیز کنند و خوانش مناسب از دین به عنوان یک دین خادم در سطح جهان داشته باشند. خوانش عقلانی و خوانش به عدالت نزدیک شده مفاهیم دینی چه مفاهیم اسلامی چه مفاهیم سایر ادیان از وظایف بسیار مهم و غیرقابل انکار علمای دینی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha