پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سفر هیئت حوزوی به عمان

حوزه/ به مناسبت برگزاری بیست و دومین دوره نمایشگاه کتاب مسقط، هیئتی حوزوی در عمان حضور یافت و با مفتی اعظم این کشور دیدار کرد.

دکتر بهمن اکبری رایزن فرهنگی ایران در عمان در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به برگزاری بیست و دومین دوره نمایشگاه کتاب مسقط گفت: پیشنهاد ما در سال گذشته به رییس نمایشگاه این بود که مثل جمهوری اسلامی ایران برای نمایشگاه مهمان ویژه داشته باشید. در همین راستا چون صُحار یکی ازمناطق قدیمی عمان و اولین مکانی بوده که نامه پیامبر را برای دعوت به اسلام دریافت کرده است و یک شهر فرهنگی است به عنوان نخستین مهمان ویژه نمایشگاه امسال انتخاب شد.

وی افزود: در این غرفه شعر، ادبیات و تاریخ این منطقه و نقش اندیشمندان آن در تاریخ فرهنگی عمان و هنرهای منطقه صحار معرفی شد. همچنین امسال نمایشگاه به مکان جدید منتقل شده لذا هم مساحت بیشتر شده و هم برنامه جانبی برپا شده است.

رایزن فرهنگی ایران در عمان یادآور شد: صبح‌ها برنامه ای ویژه مدارس و روزهای جمعه و شنبه برنامه های عمومی برپا بود.

* حضور مجمع جهانی اهل بیت در نمایشگاه مسقط

وی با بیان اینکه در روز اول شعرایی از لبنان، ایران و سودان حضور داشتند افزود: مجمع اهل بیت، سمت، مرکز مطالعات فرهنگی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه نمایشگاه های ایران در این رویداد فرهنگی شرکت کردند.

رایزن فرهنگی ایران در عمان با اشاره به اینکه برای ما ضرورت دارد جریانهای فکری، ادبی، اجتماعی و فرهنگی جهان عرب را رصد کنیم خاطرنشان کرد: این کار با کنکاش میان کتاب ها امکان پذیر است و مهمانان و کتاب شناسان وزارت ارشاد کشورمان اذعان کردند نمایشگاه مسقط اگر بیشتر از دیگر کشورها نباشد کمتر نیست.

وی یادآور شد: با حضور ابراهیم حسن بیگی سخنرانی با عنوان سیر تحول داستان در ایران در مرکز فرهنگی عمان برگزار شد که بسیار مورد توجه بودو همچنین  نشستی با عنوان بررسی مسائل جهان عرب با رویکرد نوین تمدنی در مزکر فرهنگی عمان برگزار شد.

* دیدار هیئت حوزوی با مفتی اعظم عمان

رایزن فرهنگی ایران در عمان افزود: با توجه به حضور هیئت کتابشناس و اندیشمندانی ازجمله حجج اسلام والمسلمین مهدوی‌راد، معراجیان و محمدتقی سبحانی از حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران و آشوری به نمایندگی از مرکز ترجمه سازمان فرهنگ و ارتباطات شرائط خوبی برای تبادل فرهنگی ایجاد شد لذا دیداری با شیخ احمد الخلیلی مفتی اعظم عمان داشتیم.

وی ادامه داد: در این دیدار که برخی عالمان شیعه هم حضور داشتند پس از تاکید بر دوستی ها و روابط بین دو کشور و ضرورت تعمیق آن، به برخی از زمینه های همکاری اشاره شد؛ از جمله حجت الاسلام سبحانی پیشنهاد کرد رونمایی از کتاب «برهان الحق» اثر مفتی اعظم عمان در تهران انجام بگیرد.

رایزن فرهنگی ایران در عمان گفت: این کتاب اثری فقهی و کلامی در مذهب اباضی است با رعایت اصول سنت و اصالت دینی به تجدیدنظر دینی معاصر اشاره کرده است.

 

هیئتی حوزوی در عمان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha