جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر سلیمان الحسینی

حوزه/ دکتر سلیمان الحسینی نویسنده و محقق مرکز پژوهش های عربی و انسانی "فراهیدی" خاطرات و مشاهدات خود از سفر به ایران و مشارکت در گفتگوی فرهنگی ایران و جهان عرب را منتشر کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر سلیمان الحسینی محقق مرکز پژوهش های عربی و انسانی خلیل بن احمد فراهیدی پس از بازگشت از همایش گفتگوی فرهنگی ایران و جهان عرب که چند روز پیش در ایران برگزار شد، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره مشاهدات خود در ایران چنین نوشت:

در تاریخ 3 ـ 5 بهمن ماه (22 ـ 24 ژانویه 2017) همزمان با افتتاحیه فعالیت های انتخاب مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، در همایش گفتگوی فرهنگی ایران و جهان عرب که در تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد شرکت کردم.

همایش فرصتی بود تا از نزدیک با مؤسسات دانشگاهی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین با گروهی از فرهیختگان و فرهنگیان ایرانی و عرب زبان آشنا شویم.

زمانی که از این مجموعه خارج شدم به نتایج و دستاوردهای شخصی زیر دست یافته بودم:

ایران یک همسایه مسلمان و ملت ایران مردمی دوست و همسایه هستند و از همسایه ها انتظار می رود که به همدیگر احترام بگذارند.

امنیت، صلح و آرامش در ایران حکمفرما است و لا اقل مناطقی که من دیدم مانند تهران و مشهد این گونه بود و در این شهرها اثری از نیروهای مسلح و امنیتی مشاهده نکردم در حالی که در کشورهای متعدد دیگر از جمله برخی کشورهای عربی چنین صحنه هایی را دیده بودم و البته این فضای ایران موجب آرامش خیال گردشگران و مسافران خارجی است.

مردم ایران مردمی خوب و مهربان هستند

در این سفر از من و تمام شرکت کنندگان به خوبی پذیرایی و استقبال شد و کاملا به ما توجه داشتند.

مسئولان ایران در سخنان رسمی و غیر رسمی خود با ما از اشتیاق کشور خود برای برقراری روابط مستحکم با سایر کشورهای عربی و اسلامی به ویژه تقویت همکاری با کشورهای سازمان همکاری اسلامی سخن می گفتند، چون خود را نزدیک ترین همسایه و شریک در تمدن و سرنوشت این کشورها می دانند.

مسئولان، مردم و سرزمینِ عمان از احترام بی نظیری نزد مردم و مسئولان ایران برخوردار هستند.

هیچ گاه و از سوی هیچ کدام از مسئولان ایران هیچ تبعیض دینی، مذهبی و نژادی مشاهده نکردیم و نماز و عبادت خود را در مساجد و اماکن دیگر به جا می آوردیم و هیچ مشکل و محدودیتی در این زمینه نبود با وجود اینکه در گروه اعزامی از عمان، شخصیت های سنی، اباضی و شیعه حضور داشتند.

گروه عمانی شرکت کننده در طول مشارکت خود در همایش توانست تصویری زیبا و واقعی از همزیستی مسالمت آمیز و وحدت میان مردم عمان و قدرت آنها برای ارائه این تصویر به خارج را ارائه کند و از خدا می خواهیم این نعمت را از ما نگیرد.

بسیاری از برادران عربِ شرکت کننده در همایش از ما درباره راز قدرت مردم عمان در حفظ همزیستی مسالمت آمیز میان خود پرسیدند. آنها می خواستند بدانند مردم عمان چگونه در جهان معاصر که سرشار از فتنه و کینه و تفرقه است با دوستی در کنار هم زندگی می کنند؟

فرصت های زیادی برای همکاری آکادمیک و علمی میان دانشگاه های ایران و عمان و حتی دانشگاه های خلیج فارس وجود دارد.

دانشگاه نزوی که من در این همایش نماینده آن بودم از دانشگاه های پیشتاز در برقراری روابط دانشگاهی و تبادل دانشجو با دانشگاه های ایران به ویژه دانشگاه شهید بهشتی تهران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha