جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ کمیسیون‌های تخصصی کنفرانس بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و عرب

حوزه/ امروزه روشی جز عقل و روش عقلانی نداریم و باید با فهم دقیق زوایای عقل و عقلانیت، مسیری مطلوب در جهت عقلانیت برای ایران و جهان عرب بازگشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، در مراسم اختتامیه گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت گفت: در کمیسیون فرهنگی ایران و عرب 10 چکیده ارایه و مباحثی در ان موضوع مطرح شد.

وی افزود: اعتدال و عقلانیت دو بعد عقل نظری و عملی است؛ عقل نظری متصدی عقلانیت است و عقل عملی به بحث اعتدال می پردازد و به همین خاطر هر دو بعد را بایدمد نظر قرارداد تا سعادت نهایی ایجاد شود.

محقق حوزه بیان کرد: برخی دیگر این بحث را مطرح کردند که اعتدال باید به سعادت ختم شود؛ عقلانیتی که در دوران آل بویه و علمای شیعه وجود دارد در گفتگو با اهل سنت مورد بحث قرار گرفت و بیان شد که آن تجربه برای امروز نیز بسیار مفید است.

حجت الاسلام ایزدهی اظهارکرد: تجربه معرفت شناسی منطبق بر منطق صوفی گری نیز در این کمیسیون مطرح شد که می تواند امری قابل ذکر باشد؛ امام موسی صدر اندیشه اعتدالی را مطرح کردند و در فضای چند قطبی لبنان نیز مقبولیت و همگرایی ایجاد کرد.

وی گفت: اعتدال حد وسط بر اساس عرضه و تقاضا نیست؛ اگر عده ای بر اساس افراط رفتار کرده و برخی بر تفریط گام نهند، نباید حد واسط را گرفت، بلکه باید اعتدال داشت.

این محقق حوزه بیان کرد: عقلانیت و اعتدال نیازمند اجتهاد و جهاد دارد؛ اعتدال و عقلانیت برای رسیدن به یک هدف است و به همین عامل نظم و معنی می یابد؛ نکته دیگر آن بود که آیا می توان برای مصلحت جامعه اسلامی کمک جست؟ این مساله از جمله مسایل اعتدالی است که می تواند در پیگیری مباحث سیاسی اسلامی مد نظر باشد.

قوانین اسلام بهترین مدل الگوی سیاسی معتدل

حجت الاسلام والمسلمین سید باقری رئیس انجمن سیاسی حوزه نیز در این در مراسم گفت: در کمیسیون اعتدال و عقلانیت در آموزه های دینی، مقالات مختلفی ارایه شد که مباحث مختلف و جدی  انجام گرفت.

وی افزود: اولین بحثی که در این کارگروه مطرح شد، بحث غلو بود که این بحث که غلو چگونه می تواند جهان اسلام را با مشکلات عدیده روبرو سازد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدباقری بیان کرد: در مقابل افراط که در جهت خروج از اعتدال است، تفریط نیز همین شکل را دارد؛ در دین، غلو وجود ندارد و در مفاهیم دینی نیز چیزی به نام وجود ندارد.

دبیر کمیسیون اعتدال و عقلانیت بیان کرد: بحث آموزه های عقلانی در دین باید مورد توجه باشد؛ خود حق بینی بینی و ناحق پنداری مطلق و عدم تحمل نوآوری و نگاه جدید در ارایه دیدگاه های افراط از مباحثی بود که در این کمیسیون در خصوص آن بحث شد.

وی گفت: اعتدال سیاسی در قرآن از دیگر مباحثی است که در این کمیسیون مورد بحث قرار گرفت؛ اینکه نظام های سیاسی با اعتدال به پیشرفت می رسند به این نتیجه رسیدیم که قوانین اسلام بهترین مدل الگوی سیاسی معتدل را بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدباقری بیان کرد: مفاهیمی چون دارالاسلام وتالیف قلوب در این کمیسیون مورد بحث قرار گرفت؛ امروزه روشی جز عقل و روش عقلانی نداریم و باید با فهم دقیق زوایای عقل و عقلانیت، مسیری مطلوب در جهت عقلانیت برای ایران و جهان عرب بازگشود.

مساله فلسطین مبنای کمیسیون اعتدال در گفتگوی ایرانی و عربی

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری در عرصه اعتدال و عقلانیت گفت: جهان در آغاز قرن بیست و یکم به ارزش هایی بازگشته است؛ فضای اسلامی نام جدید جهان اسلامی است و با توجه به کثرت مسلمانان می توانیم از این فضا استفاده کنیم که یکی از آنها در عرصه گفتگوی ایران و عرب است.

دبیر کمیسیون اعتدال در گفتگوی ایرانی و عربی یادآورشد: از دیگر مباحثی که در این کمیسیون بحث شد، مبحث لزوم مبنا قرار گرفتن مساله فلسطین بود؛ مساله بعدی موانع نژادی و زبانی و مذهبی و دینی در راه اعتدال یافتن و وحدت جهان اسلام بود که در این کمیسیون بحث شد.

وی گفت: بحث بعدی در خصوص گفتگوی فرهنگی به مثابه نقطه آغاز بود و بیان شد که گفتگو از دو طرف واحد انجام نمی شود؛ باید پلی بزنیم تا از تمدن ایران و عرب بهره بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین الویری اظهارکرد: بحث بنده در خصوص گفتگوی ایران و عرب بود که در این کمیسیون به پیشنهاد دبیرخانه دائمی برای شناخت اندیشه ها و اندیشمندان ایران و عربی ارایه شد؛ مبحث بعدی پیرامون سه نکته محوری بود که اولین آن، مقابله با ارتجاع عربی و آمریکا محوری بود؛ راه ابریشم فرهنگی می تواند میراث ایران و عرب را به هم پیوند بزند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha