جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مبلغی

حوزه/ اگر معرفت کلامی شریعت، غالب گردد مذاهب فقهی به سمت استنباط هایی از شریعت به پیش می روند که نتائج آن به دین در جامعه خدمت کند نه آن که به تفرقه در افتند و دین را نابود نمایند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در  مراسم افتتاحیه کنفرانس توسعه علوم فقهی در مسقط پایتخت کشور عمان خاطرنشان کرد: «کارکرد عصری» این است که فقه در کارکرد خود به حدی از کیفیت برسد که مشکلات انسان را بر اساس دین و در چارچوب آن حل کند، در غیر این صورت، ممکن است  "فقه کارکردگریز" خود به بخشی از عوامل گسترده تر یا پیچیده تر مشکلات انسان معاصر بدل گردد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآورشد: شکل گیری کارکرد فعال، قوی، دقیق، و عصری برای فقه، نیازمند مطالعات ژرف توسط فقهاء است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در مراکز تحقیقاتی ما مطالعات شریعت شناسی جریان ندارد، پیشنهاد داد: پیشنهاد می شود که فصل یا شاخه ای تحت عنوان "فقه کارکردها" گشوده شود تا با مباحث خود، ارتقای کیفیت کارکرد فقه را  در چارچوب دین (و با احتراز از بستر های غیر فقهی) پی گیری و تضمین کند.

وی گفت: از مهمترین محورهایی که باید در فقه کارکردها گشوده شود، "کلام شریعت" است. آنچه اکنون وجود دارد کلام صفات، کلام معاد و ...است. کلام شریعت یعنی بررسی و مطالعه جوانب متعلق به شریعت از آن جهت که فعل خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: آنچه در مطالعات شریعت شناسی کنونی وجود دارد، بررسی مصادر شریعت و رجوع به شریعت است که اولی یک بحث اصولی، و دومی عبارت از خود فقه می باشد.

وی یادآورشد: کلام شریعت، شناخت خود شریعت است نه مصادر و احکام نهفته در آن.

وی با معرفی کردن شناخت خصائص شریعت و اوصاف آن به عنوان عمده ترین بخش "شریعت شناختی کلامی" گفت:  فطری بودن ، سمحه بودن، آسان بودن ، اخلاقی بودن ، بیضاء (سفید بودن) و .... صفات شریعت را تشکیل می دهند که باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که مستنبطی که به  شريعت نزدیک می شود ولی شناخت درست و عقلانی از آن ندارد،  در بسیاری از مسائل از شریعت دور می شود، گفت: فرجام چنین مستنبطانی آن است که شریعتی را به مردم معرفی می کنند که عاری از خصائص شریعت وخالی از طعم شریعت است.

وی با اشاره به این که  دینی بودن از خصائص شریعت است، گفت: دینی بودن شریعت به این معناست که آمده تا دین را تقویت، و معنویت های دینی را نفوذ ببخشد و کاری کند که مردم فوج فوج به دین گرایش یابند نه آن که آنان را از دین بیزار نماید و دین را تضعیف کند.

شریعت برای خدمت به دین است  نه ضرر زدن به آن

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با اشاره به آیه شریفه «شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا والذي أوحينا إليك وما وصينا به إبراهيم وموسى وعيسى أن أقيموا الدين ولا تتفرقوا فيه» گفت: در این آیه شریعت برای اقامه دین و عدم اختلاف عملی  در دین معرفی شده است.

وی گفت: اگر معرفت کلامی شریعت،  غالب گردد مذاهب فقهی به سمت استنباط هایی از شریعت به پیش می روند که نتائج آن به دین در جامعه خدمت کند نه آن که به تفرقه در افتند و دین را نابود نمایند.

خاطر نشان می شود چهاردهمین کنفرانس توسعه علوم فقهی با حضور پژوهشگرانی از کشورهای مختلف جهان به همت وزارت اوقاف و امور دینی در مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین در این کنفرانس مقاله ای با موضوع " نظریه مصلحت در مذاهب اسلامی با نگاه به علت و مقصد" را ارائه داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha