سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تقویت بُعد اخلاقی و فقهی را لازمه تحکیم بنیان خانواده عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: اگر ما به بیانات امام راحل و نیز فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنیم متوجه می شویم که رهنمودهای این بزرگان معطوف به این است که شرایط طوری باشد که نه زن صرفاً در محیط خانه محصور شود و نه این که از آن سو همچون مردان چنان فعالیتی در خارج از محیط خانه داشته باشد که دیگر نتواند به رسالت مادری و همسری خود به درستی عمل کند.

وی با بیان این که از منظر آموزه های دینی، همسر داری ، تربیت فرزند و تلاش برای استحکام بنیان خانواده جزو مهم ترین ضروریات می باشد، گفت: در واقع از سخنان امام و رهبری چنین برداشت می شود که باید شرایط طوری باشد که زن حضور خوب و عفیفانه ای در جامعه داشته و از آن سو در محیط خانه و خانواده از وظایف اصلی اش دور نماند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین افزود: به هر حال باید توجه داشت که حدود نیمی از جامعه ما را بانوان تشکیل می دهند و لذا در فرآیند توسعه و تحول جامعه باید به این مهم توجه جدی داشت اما از آن سو نباید طوری باشد که ما به آفات سبک زندگی غربی دچار شده و در دام فمینیسم بیفتیم.

وی بیان داشت: در وضع فعلی جامعه ایران تعدادی از نخبگان تحصیل کرده هستند که به هر دلیل نگاهشان به زن و خانواده الهام گرفته از اندیشه غربی است و به نوعی بخشی از فمینیسیم را قبول کرده اند و این مساله را نمی توان نادیده گرفت.

معاون جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این که برای تهیه و ابلاغ این سیاست های کلی در حوزه خانواده سعی و تلاش بسیاری شده و مطالعات ارزشمندی انجام شده تا شاهد یک نگاه همه جانبه و مبتنی بر آموزه های ناب دینی باشیم

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی گفت: برای این که شاهد تقویت بنیان خانواده باشیم از یک سو نیاز است که حوزه های علمیه در رابطه با مباحث فقهی زن و خانواده با جدیت بیشتری ورود یافته و به نیازها و سوالات روز پاسخ دهند و از سویی در مسیر تقویت بعد اخلاقی و معنوی برای تحکیم اساس و شالوده خانواده ، رسالت مهم خود را انجام دهند.

وی اضافه کرد: البته در کنار حوزویان و فقها ، حقوقدانان نیز می بایست به این مساله وارد شده و به تبیین و تشریح حقوق اسلامی در برابر دیدگاه های غربی بپردازند و اصول را از جهت حقوقی استخراج و بیان کنند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خاتمه گفت: خوشبختانه در ابلاغیه اخیر به ابعاد و عرصه های گوناگون مادی و معنوی، اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی با محوریت استحکام خانواده و مقابله با آسیب ها توجه جدی شده که از این حیث بسیار قابل تقدیر و تشکر است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha