پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کودکان سوریه

حوزه / جواد امین ، طلبه سوری و از اهالی منطقه فوعه و کفریا سوریه به بحران انسانی در این منطقه و اوضاع وخیم بهداشتی و پزشکی اشاره کرد و گفت: باروت و مواد سمی ناشی از بمب ها و نارنجک، اوضاع بغرنجی را بر مردم به ویژه کودکان تحمیل کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در پی شکست های پی در پی تروریست ها در جبهه حلب در مقابل ارتش سوریه مزدوران و تروریست ها جبهه صهیونیستی سعودی- آمریکایی در روزهای اخیر برای جبران ناکامی خود مردم بی دفاع فوعه و کفریا را آماج خمپاره ها و راکت های خود قرار دادند.

دکتر جواد امین، طلبه سوری و از اهالی فوعه و کفریا است که چندی پیش به جبهه سوریه سفر کرده بود. وی پس از بازگشت از سفر، اخبار و اطلاعاتی را از وضعیت مردم دو شهر محاصره شده فوعه و کفریا  در مصاحبه با خبرگزاری حوزه ارائه کرد.

  جواد امین با اشاره به شرایط بحرانی زندگی مردم محاصره شده فوعه و کفریا گفت:  هنگامی که از یک سال و نیم محاصره گلوگیر و شدید و مطلق بر شهر فوعه و کفریا صحبت می کنیم، نمی توانیم گزارش واحدی از تمام جوانب زندگی و شرایط و دلایل محاصره به خاطر طولانی شدن و زیادی رنج های مردم در این مدت بدهیم، برای همین ناگزیریم همه شرایط را بر اساس وضعیت سلامت و بهداشتی در این مصاحبه توضیح دهم.

وضعیت بیمارستان فوعه و کفریا

وی در این باره تصریح کرد:  در شهر فوعه و کفریا تنها یک بیمارستان وجود دارد آن هم با کمترین امکانات و از طریق این بیمارستان امداد رسانی به مردم انجام می شود اما با وجود امکانات محدود و ضعیف و کمبود تعداد پزشکان و سایر افرادی که در زمینه پزشکی می توانند کمک کنند درمانی به طور کامل انجام نمی شود، اما با این وجود این پزشکان نقش بزرگی را با این امکانات محدود در طول مدت محاصره و جنگ های پی در پی ایفا کردند.

شهروند سوری اظهار داشت: بیمارستان با کمبود شدید تمام امکانات اولیه شامل داروها و قطع کامل برق لازم برای به کار افتادن وسایل متعدد مانند وسیله اوکسیژن که برای بیمارستان لازم است مواجه است.

انتشار بیماریهای واگیردار در منطقهفوعه و کفریا

جواد امین گفت: بار سنگین مسوولیت بر دوش بیمارستان و کادر پزشکی در طول مدت محاصره هر روز اضافه می شود و انتشار بیماری های واگیر دار و بیماری های متعدد که ناشی از وضعیت و شرایط محاصره و بمباران و موشک باران و وخامت و بحران شرایط بیماری زاست که از قبل وجود داشته روبه فزونی است.

وی با بیان اینکه برخی از توضیحات و اطلاعاتی را توانسته از داخل فوعه و کفریا از طریق مدیر بیمارستان فوعه به دست آورد، گفت:  بیماری ناراحتی کبد که از آلودگی به دلیل کمبود آب ناشی می شود یکی از این بیماری هاست و حدود 56 مورد از این بیماری حداقل ثبت شده که بیشتر کودکان به آن مبتلا شدند.

وی ادامه داد: تب تیفوئید(حصبه) یکی دیگر از این بیماری هاست که جدیدا منتشر شده و تاکنون 6 مورد ثبت شده است. تعداد زیادی از بیماری ها که نمی توان آنها را شمارد به دلیل اینکه به طور مستمر زیاد می شوند بویژه با کمبود آب و بالارفتن دمای هوا بیماری و التهاب روده و اسهال مزمن که بیشتر کودکان را مبتلا کرده وجود دارد .

شیوع سرطان پوست میان کودکان

 جواد امین گفت: همچنین دو بیماری سل و سل استخوانی در فوعه و کفریا ثبت شده که جان ساکنین را به خطر می اندازد. تعدادی از سرطان های پیشرفته که نیاز به کمک و امداد رسانی فوری دارند وبیشتر شامل کودکان می شود  و نوعی از سرطان پوست که در کودکان شایع شده از جمله این موارد است.

 کارشناس سوری اظهار داشت: بیماری هایی دیگری مانند سکته های قلبی و مغزی که به طور روز افزون زیاد می شود. بیماری های کبدی پیشرفته که نیاز به امداد رسانی های فوری دارند و تعدادی از مجروحانی که از پرتاب قناصه جراحت های شدید برداشتند و دو بیماری ناراحتی ها و خونریزی های گوارشی به دلایل نا معلوم در فوعه و کفریا دیده شده است.جواد  امین

وی با برشمردن سایر بیماری هایی که در فوعه و کفریا در حال شیوع است ادامه داد : بیماری های بسیاری ناشی از کمبود غذا هست و نرمی استخوان کودکان همزمان با بیماری پوستی  اگزما انگشتان و ریختن و پوسیدگی دندان ها را شامل می شود.

شرایط بحرانی در فوعه و کفریا

شهروند اهل فوعه گفت: شرایط سلامتی و بهداشتی به طور جدی و بحرانی در فوعه و کفریا وجود دارد و در آنجا بیماران دیابتی که باید توسط انسولین معالجه شوند دچار مشکل و معضل دسترسی به داروی مورد نیاز خود و شرایط نگهداری از آن هستند. و این کار به دلیل نبود  امکانات نگهداری دارو محقق نمی شود.چیزی که علاوه بر این امراض این سختی ها را دو برابر می کند ، بیماری اختلال شبکیه چشم به خاطر کمبود اکسیژن و موادغذایی  و ناراحتی های اعصاب وروحی وروانی است.

جواد امین خاطر نشان کرد: همچنین ما کودکانی که به تنگی نفس دچارند و نیاز به درمان ویژه در زمان خاص و معین در طول سال  دارند را هر گز فراموش نمی کنیم  و این حالت ها و بیماری ها و شرایط ناگوار به دلیل غبار زیاد ناشی از بمباران ها و بادهایی که ناشی از باروت و مواد سمی ناشی از بمب ها و نارنجک است رخ می دهد.   

 شهروند سوری خاطر نشان کرد: این ها که مطرح شد تنها خلاصه ای از شرایط ناگوار مردمان فوعه وکفریا است و وضعیت اسفبار این دوشهر بیش از این مطالب است. به طوری که اهالی این مناطق ناگزیر از صبرند و دوای رنج هایشان و آلام ومحنتشان صبر است و جام عشق به زمینشان و کرامتشان را جرعه جرعه سر می کشند و این جرعه ها بیماریشان را تسکین می دهد و درمان می کند.

وی در پایان گفت: همه گروه ها و افراد را به توجه، به وضعیت مردم فوعه و کفریا دعوت می کنیم و از تمام سازمان های حقوق بشری و انسانی می خواهیم که به شرایط مردمان این دوشهر شیعه نشین توجه کنند و کمک هایشان را برای نجات بقیه کودکانمان از مرگ تسریع کنند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha