دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار در پاریس

حوزه/ «دیدار در پاریس» چهارمین جلد از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی مؤسسه امام موسی صدر است که به خاطراتی از مرحوم دکتر حسن حبیبی به خصوص دیدار و آشنایی‌اش با امام موسی صدر می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، مراسم رونمایی از کتاب «دیدار در پاریس» با حضور خانم شفیقه رهیده، همسر مرحوم دکتر حسن حبیبی، پدرام الوندی گردآورنده کتاب، و‌ جمعی از  دوستداران امام موسی صدر، در محل مؤسسه تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.

«دیدار در پاریس» چهارمین جلد از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی مؤسسه امام موسی صدر است که به خاطرات مختلفی از مرحوم دکتر حسن حبیبی به خصوص دیدار و آشنایی‌اش با امام موسی صدر می‌پردازد.

مرحوم دکتر حسن حبیبی در این کتاب، به پیگیری سیاسی و‌ حقوقی ربوده شدن امام موسی صدر از ‌ معمر قذافی رهبر لیبی پرداخته و می گوید: در پیگیری این پرونده از قذافی، وضع یک مقداری فرق می‌کند، برای اینکه قذافی اصلاً حقوق سرش نمی‌شد؛ قانون سرش نمی‌شد؛ سر قضیۀ لاکربی و این‌ها هم دیدیم؛ مشکلات خودش را سیاسی حل می‌کرد؛ اصلاً اهل این حرف‌ها و عوالم نبود؛ در لیبی هم تنها خودش بود که حرف می‌زد و تصمیم می‌گرفت.

وی می افزاید: بنابراین مسئله باید با خودش حل می‌شد، یعنی باید سیاسی حل می‌شد. از طریق بحث‌های حقوق بشری هم فایده‌ای نداشت. یعنی از این ‌کارها شد و جواب نداد. در حوزۀ حقوق بشر حرف‌ ما در دنیا خریدار ندارد. کار سیاسی را دولت باید انجام می‌داد. دولت نباید از لحاظ حقوقی وارد قضیه می‌شد، چون فایده‌ای نداشت. باید از لحاظ سیاسی پیگیری می‌کردند.

لازم به ذکر است؛ مرحوم دکتر حسن حبیبی، سیاست‌مدار پرآوازه و آرام دهۀ هفتاد، در این کتاب برخلاف رویه‌‌اش در همۀ سال‌های زندگی اش، زبان به بیان خاطرات گشوده است.

شفیقه رهیده، نیز در این کتاب برخی از ابعاد خاطرات دکتر حبیبی را روشن ساخته و همچنین نکات دیگری را با توجه به سابقه و فعالیت‌های گسترده خود اضافه کرده است.  

انتهای پیام ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha