جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله نابلسی

حوزه/ آیت الله نابلسی گفت: اکنون یک سال از ناچیز شمردن جان حاجیان می گذرد در حالی که بیتشر اطلاعات به دست رسیده نشان می دهد آنها با تصمیم عامدانه مسئولان عربستان کشته شده اند؛ مسئولانی که در سال های گذشته نیز حاجیان بی شماری را کشتند بدون اینکه خود را در برابر پیامدهای انسانی، اخلاقی و اسلامی آن مسئول بدانند.

به گزارش سرویس بین الملل خیرگزاری «حوزه»، در آستانه سپری شدن یک سال از حادثه تلخ منا و کشته شدن هزاران حاجی و زائر خانه خدا در اثر بی کفایتی مسئولان عربستان، آیت الله نابلسی از علمای لبنان در یادداشتی در روزنامه البناء لبنان با عنوان "یک سال از حدثه منا گذشت" چنین نوشت:

یک سال از حادثه منا گذشت؛ حادثه ای که به قیمت جان هزاران حاجی تمام شد بدون اینکه آل سعود خم به ابروی خود بیاورند. آنها همچنین هیچ تحقیقات علنی و شفافی در این زمینه انجام ندادند و اجازه ندادند بازرسان و محققانی از خارج به ویژه از کشورهای قربانی داده وارد عربستان شوند و هیچ توضیحی هم درباره علل این حادثه ندادند و دیه ای هم به خانواده های قربانیان پرداخت نکردند. آنها در رابطه با این جنایت هیچ کس را به خاطر کوتاهی عمدی و تقصیر، برکنار یا مجازات نکردند و هیچ اقدامات پیش گیرانه ای را برای جلوگیری از این حادثه اعلام نکردند.

و اکنون یک سال از ناچیز شمردن جان حاجیان می گذرد در حالی که بیشتر اطلاعات به دست رسیده نشان می دهد آنها با تصمیم عامدانه مسئولان عربستان کشته شده اند؛ مسئولانی که در سال های گذشته نیز حاجیان بی شماری را کشتند بدون اینکه خود را در برابر پیامدهای انسانی، اخلاقی و اسلامی آن مسئول بدانند.

آنها در ادامه به جای اینکه تلاش کنند چهره خود را در برابر افکار عمومی جهان اسلام اصلاح کنند، همچنان به تکبر و غرور و گمراهی خود ادامه دادند و به حاجیان برخی کشورها اجازه انجام مناسک حج را ندادند گویی آنها برگزیده و نماینده خداوند بر روی زمین هستند و حق دارند هر کس را بخواهند برای انجام حق قبول یا رد کنند و گویی اماکن مقدس اسلامی مکه ومدینه ملک شخصی آل سعود است.

در واقع سیاست های آل سعود در مورد مساله حج و غیر آن، سیاست هایی خودسرانه و کینه توزانه است.

جنایت های عربستان در تمام جهان اسلام جریان دارد

آنها برای اینکه بر تخت قدرت باقی بمانند آماده اند تا کثیف ترین و پلیدترین جنایت ها را انجام دهند و این اتفاقی است که هم اکنون در کشورهای متعدد اسلامی جریان دارد و شاهد آن هستیم.

در عراق، آنها در قتل عام هزاران عراقی و آواره کردن هزاران نفر و تخریب صد ها شهر و منطقه دست دارند.

در سوریه، آنها اساس فتنه و نا امنی هستند و این شمار قربانیان سوریه است که به بیش از نیم میلیون نفر رسیده و بحران این کشور وارد پنجمین سال خود شده است.

در یمن، آنها به تجاوز خود در برابر چشمان تمام جهان ادامه می دهند تا جایی که شمار قربانیان به هزاران نفر می رسد که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند. هواپیماهای عربستان حتی از بمباران بیمارستان ها، مدارس، اماکن تاریخی و باستانی و مساجد نیز ابایی ندارند.

در لبنان نیز سعودی ها برای برافروختن و استمرار درگیری ها و تضعیف مقاومت و توطئه علیه آن تلاش می کنند و نهادهای قانونی لبنان به خاطر دخالت های عربستان همچنان تعطیل است.

اما در فلسطین، عربستان هیچ گاه همراه مقاومت نبوده و به جای آن به سازش ننگین با صهیونیست ها روی آورده و امروز نیز به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل است و مردم و سرزمین فلسطین حقوق آنها را به کلی از یاد برده است؛ حقوقی که انتظار می رفت مدعیان خدمت به حرمین شریفین از آن دفاع کنند.

اما در بحرین، آل سعود ناقض حقوق مردم بحرین هستند و در این کشور دخالت نظامی می کنند تامانع رسیدن مردم بحرین به حقوق و آزادی خود شوند.

و در این میان روشن است که ما نیازمند یک وحدت اسلامی راستین و اصیل هستیم که این مرض خبیث را از پیکر امت اسلامی ریشه کن سازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha