جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
از بمباران بی امان جزیره مجنون تا عزاداری حسینی زیر گلوله باران دشمن

حوزه/ استاد اخلاق و معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم به بیان برخی از خاطرات خود در دوران دفاع مقدس پرداخت و بر لزوم شناساندن فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس به نسل جوان تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره همه شهدا و ایثارگران و رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: این ایام غرورآفرین فرصت بسیار مناسبی است تا یاد شهیدان عزیزی که با خون مقدس خود و ایثار و فداکاری شان ، عزت و استقلال و سربلندی و عظمت این کشور را تامین کردند، گرامی بداریم و بدانیم که بعد از عنایات خدا و اهل بیت(ع) ما هر چه داریم به برکت شهیدان و امام شهیدان است.

وی با اشاره به حضور بسیار پررنگ روحانیت در سال های دفاع مقدس گفت: روحانیت یکی از اقشاری بود که همان گونه که در اصل نهضت و انقلاب ، جلودار و در خط مقدم بود در جبهه نیز حضور پررنگی داشت ، کما این که به هر حال خود انقلاب را امام و روحانیت اصیل و انقلابی به وجود آوردند و مردم نیز حمایت کرده و نظام طاغوت را سرنگون ساختند.

خون مقدس شهدای روحانی در پای نهال انقلاب اسلامی

وی افزود:  طیف عظیمی از علما و بزرگانی را داریم که خون مقدسشان را در راه پیروزی انقلاب و ادامه این راه مقدس نثار کردند و در جنگ تحمیلی نیز با خون مطهر خویش نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری نمودند.

استاد اخلاق حوزه با بیان این که امام راحل و روحانیت بزرگوار در هدایت و جهت دهی به رزمندگان نقش اصلی را داشتند، ابراز داشت: ما هیچ گاه نقش بی بدیلی که یک روحانی وارسته و مجاهد در بین رزمندگان خط مقدم را داشت از یاد نمی بریم و این که در صحنه های خطرناک و شب های عملیات و در غربتی که گاهی واقعاً آن روزها فقط خدای متعال و امام عصر(عج) می دانست رزمندگان ما در چه غربتی به سر می برند، دوشادوش دیگر رزمندگان در عرصه تبلیغ و رزم حضور داشتند.

روحانیون رزمنده ؛ عامل قوت قلب در بمباران بی امان جزیره مجنون

وی گفت: بنده در جزیره مجنون به خاطر دارم که هنوز جاده خاکی وجود نداشت و منطقه تازه به دست رزمندگان ما اُفتاده بود و لذا از طریق راه آبی همراه برخی برادران پاسدار و بسیجی وقتی وارد جزیره شدیم یک لحظه هم صدای غرش هواپیماهای عراقی قطع نمی شد که بر سر بچه های ما بمب و مهمات خالی می کردند؛ شرایط طوری بود که نمی شد به ایجاد سنگر و پناهگاه اقدام کرد و در آن اوضاع وحجت الاسلام محمد همتیان احول حضور و فعالیت طلاب و روحانیونی که لباس رزم پوشیده و عمامه بر سر داشتند در بین رزمندگان باعث ایجاد آرامش و قوت قلب عجیبی بود.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان افزود: همچنین در دهلاویه و به خصوص در عملیات آزادسازی خرمشهر و پادگان حمید نیز خوب به یاد دارم در مقطعی که در خدمت برادران هوانیروز ارتش بودیم ، وقتی که این ها آماده می شدند با هلیکوپتر ها بپرند و به خط مقدم بروند و به تانک ها و ادوات دشمن حمله کنند همین قرآنی که بر روی سر آن ها گرفته می شد و آیاتی که در کنار گوششان خوانده می شد چقدر برایشان توأم با آرامش و دلگرمی بود.

برپایی دسته های عزاداری در زیر بمباران دشمن بعثی

وی گفت: بنده همچنین چند وقتی نیز در جبهه غرب به خصوص در ایلام بودم و یکی از خاطراتم مربوط به ایام محرم و عزای سیدالشهدا(ع) در این شهر می شود که با حضور روحانیون در زیر آتش سنگین دشمن بعثی جلسات و محافل عزای حسینی با شکوه خاصی برگزار می شد و به خصوص یادم نمی رود روز عاشورا که هواپیمای عراقی برای بمباران می آمدند اما مردم و روحانیون دسته عزای راه انداخته و در شهر ایلام برای امام حسین(ع) با یک اخلاص و سوز و آهی عزاداری می کردند.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: خلاصه این که روحانیت هم در جریان پیروزی انقلاب و هم در ادامه آن و دفاع مقدس نقش بی بدیل خود را ایفا کرد به گونه ای که بدون اغراق باید گفت در همه صحنه ها طلایه دار حماسه سازان این مرز و بوم بود؛ به ویژه در امر مدیریت و راهبری جنگ که با تدبیر امام راحل و مقام معظم رهبری که آن موقع در مقام ریاست جمهوری حضور مستقیم و بلاواسطه ای در جبهه داشتند این مهم صورت می گرفت.

بیشترین شهید به نسبت جمعیت متعلق به روحانیت است

وی افزود: به هر حال اگر نسبت به جمعیت روحانیت در آن ایام حساب کنیم روحانیت بیشترین شهید را در جبهه های حق علیه باطل تقدیم اسلام و انقلاب کرده است و باید این مسایل برای عموم مردم به خصوص نسل جوان به درستی و روشنی بازگو شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با تاکید بر این که بی شک خاطرات و رویدادهای مربوط به سال های دفاع مقدس هیچ گاه از ذهن و خاطر این ملت رشید و مقاوم پاک نمی شود، بیان داشت: این ها برگ  های زرین است که هیچ گاه نباید فراموش نشود و ما از طریق رسانه ها و به خصوص فضای مجازی می بایست در زنده نگه داشتن آن ها بکوشیم.

ترویج فرهنگ دفاع مقدس؛ عامل ایستادگی در برابر دشمنان

وی تاکید کرد: امروز ما باید با تاسی به فرهنگ دفاع مقدس آن چنان خود را در برابر دشمن قوی کنیم که فکر و خیال تجاوز نکند و بداند که همچون همیشه با ملتی سرافراز و رشید طرف است که پوزه او را در صورت خیال غلط به خاک می مالد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان در خاتمه سخنان خود با بیان این که ولایت مداری یکی از مهم ترین سرفصل های وصیت نامه شهیدان است،  گفت: در این میان برگزاری یادواره های شهدا، نمایشگاه های ویژه هفته دفاع مقدس و دیگر برنامه های فرهنگی و رسانه ای می تواند در شناساندن فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های جدید که جنگ تحمیلی را ندیده و درک نکرده اند کمک بسیار زیادی کند .

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha