جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله صافی در دیدار ستاد امر به معروف

حوزه/حضرت آیت الله صافی گلپایگانی خواستار برخورد با عوامل برگزاری کنسرت در قم شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حضرت آیت الله  صافی گلپایگانی امروز در دیدار دبیر کل ستاد امربه معروف ونهی از منکر کشور و مسئولان ستاد قم با اشاره به آيات و روايات فراواني که بر اين فريضه مهمّ تأکيد دارند، گفتند: آن‌قدر مسأله امر به معروف و نهي از منکر، داراي اهميت است که قرآن کريم در آيات متعدّدي به اين مهم اشاره دارد، از جمله آيه شريفه «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يدْعُونَ إِلَى الْخَيرِ وَيأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَينْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» يعني بايد در اين امّت امر به معروف و نهي از منکر شود، و رستگاران و اهل نجات واقعي، همين آمران به معروف و ناهيان از منکر هستند. همچنين در روايات، به اين موضوع، بسيار اشاره شده است، از جمله کلام گهربار اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه‌السلام که فرمود: «ما اعمّال البِرّ کلّها وَ الجِهاد في سبيل الله عِندَ الأمرِ بِالمعروفِ و النَّهي عَن المنکر إلّا کنفثة في بحر لجّي» مي‌فرمايد تمام اعمال نيک و خير يک طرف، امر به معروف و نهي از منکر طرف ديگر. همه تعاليم اسلام عزيز، بر اهميت اين فريضه و نقش آن در پيشبرد اهداف اسلام تأکيد دارند.

* قصور و تقصیر در این فریضه، موجب سقوط جامعه خواهد شد
ايشان در بخش ديگري از توصيه‌هاي خود به ستاد امر به معروف و نهي از منکر، افزودند: اگر در جامعه‌اي، در اجراي امر به معروف و نهي از منکر کوتاهي شود، همه چيز آن جامعه از دست خواهد رفت، يعني زنده‌بودن و موفّق‌شدن يک جامعه، دائر مدار اين است که امر به معروف و نهي از منکر در جامعه زنده باشد، و مردم و مسئولان به وظيفه خود در قبال اين فريضه الهي عمل کنند.

* ماهیّت نهضت امام حسین (علیه‌السلام)، احیای این واجب الهی بود
این مرجع تقلید در بخش ديگري از بيانات خود، با اشاره به نزديک‌شدن ايام محرّم، و عزاي سيد و سالار شهيدان حضرت ابي‌عبدالله الحسين (عليه‌السلام)، بيان کردند: در اين روزهايي که به ماه محرم نزديک مي‌شويم باید انسان ملاحظه و تأمل کند تا متوجّه ‌شود که اين ماه بزرگ، ماه  امر به معروف و نهي از منکر است. ببينيد در زيات حضرت سيد الشهدا (عليه السلام) مي‌خوانيم: «أشهد أنّک أمرت بالمعروف و نهيت عن المنکر» اصلاً ماهيت قيام آن حضرت، احياي امر به معروف و نهي از منکر بود.آن حضرت با نهضت عظيمي که انجام دادند، به همه اعلام نمودند که در جامعه اسلامي، همه بايد خود را موظّف بدانند به فريضه مهم امر به معروف و نهي از منکر پايبند بوده، و مخصوصاً کساني که مصادر امور هستند، و مردم، بيشتر حرفشان را مي‌شنوند، بايد بيشتر به امر به معروف، و نهي از منکر اهتمام داشته باشند.

* در مقابل حر‌مت شکنی در قم، همه نهی از منکر کنند.
حضرت آیت الله  صافی در قسمت دیگری از سخنان خود، با ابراز تأسف شدید، به حرمت‌شکنی اخیر در شهر مقدّس قم اشاره کرده، و گفتند: نمی‌دانم متوجّه خبر تأسّف باری که در قم انجام دادند شدید یا نه؟ صبح در روزنامه خواندم و گریه کردم. این چه وضعی است که اداره ارشاد شهر مقدّس قم، کنسرت موسیقی آن هم با بیت المال مسلمین برگزار کند و مروّج بی‌دینی شود. خدا شاهد است از وقتی این خبر را خواندم بسیار ناراحت شدم و نمی‌توانم صحبت کنم. آخر رواج این منکرات آن هم در قم چه معنایی دارد؟ بعد هم روزنامه‌ها بیایند و بنویسند که اولین کنسرت موسیقی در قم برگزار شد. همه باید اعتراض، و نهی از منکر کنند. باید جلوی این فسادها را گرفت.

* حلّ مشکلات مرهون احیای امر به معروف و نهی از منکر است
ایشان در بخش دیگری از توصیه‌های خود، بیان داشتند: اگر بتوانید اين فريضه مهمّ و حیاتی را آنچنان که شایسته است و خدا و پيغمبر مي‌خواهند در جامعه پیاده کنید، یقیناً نواقصی که در کارهاي ديگر داشته باشیم، اصلاح مي‌شود. اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشد، علامت قوّت دین در مملکت است، و مطمئن باشید باعث خوشحالی حضرت ولیّ‌عصر عجل لله تعالی فرجه الشریف خواهد شد. هر کس امر به معروفي کند اول کسي که خوشحال مي‌شوند وجود مبارک آن حضرت است، و اگر در این زمینه کوتاهی هم بشود، آن حضرت واقعاً متأثر مي‌شوند.

*  امر به معروف, وظیفه همگانی است
معظّم له در  پایان، خطاب به همه مردم و مسئولان بیان کردند: این فریضه، نه تنها وظیفه یک گروه خاص یا مسئولان، بلکه وظیفه همگانی است. همه باید به دستور آیه شریفه «کونوا قوّامین لله» عمل کنیم، و در احیای این واجب بزرگ تلاش نماییم. باید نسبت به مسائل مختلف روز جامعه مخصوصاً وضعیت حجاب، همه برای خدا و جلب رضایت امام زمان ارواح العالمین له الفداء، امر به معروف و نهی از منکر کنند.
بنده دعا می‌کنم خداوند متعال روز به روز بر عزّت اسلام و نظام اسلامی بیفزاید، و همه را نسبت به ادای وظایف شرعیه خود مخصوصاً این فریضه بزرگ موفَق بدارد ان‌شاء الله.

313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha