پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله یزدی

حوزه/انقلاب ما هر چه دارد از سید الشهداء (ع) و مکتب آن حضرت(ع) دارد و جا دارد وزیر ورزش و مسئولین ورزشی کشور در محاسبات خود در عدم برگزاری این مسابقات دقت بیشتری نمایند و اگر هزینه ای نیز دارد به خاطر اسلام، انقلاب و احترام به حضرت سیدالشهداء هزینه ها را بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در جامعه مدرسین برگزار شد، به موضوع برگزاری کنسرت در قم اشاره داشت و گفت: جامعه مدرسین جلسه مستقلی پیرامون این مسئله برگزار و بیانیه ای نیز منتشر کرد.
وی تصریح کرد: بنده در حال حاضر در هیچ تشکیلاتی نیستم و عضو فقهای شورای نگهبان هستم که معمولا عضو فقهای شورای نگهبان در مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت نمی کند و بر این اساس، بنده به عنوان طلبه حوزه علمیه که در قم زندگی می کند، صحبت هایی خواهم داشت و مسئولیت این مطالب برعهده خود من است و ارتباطی به جامعه مدرسین و شورای نگهبان ندارند.
*اقدامات وزارت ارشاد سبب تضعیف دولت است
آیت الله یزدی با توصیه ای به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: بنده به وزیر محترم ارشاد ناصحانه می گویم این برنامه و روشی که شما در پیش گرفته اید، دولت را تعضیف می کند و اکثر اقدامات شما مشتمل بر برخی از منکرات است که نمی دانم توجه دارید یا خیر.
وی با اشاره به اینکه وزیر ارشاد احیاگر کنسرت است، ابراز داشت: در یکی از روزنامه ها خواندم که خود ایشان اظهار می کند سال ها بود که برنامه کنسرت تعطیل بوده و بنده مجدد شروع کردم.
رئیس جامعه مدرسین افزود: علاوه بر مسئله برگزاری کنسرت که سبب عکس العمل  برخی شخصیت های روحانی و ائمه جمعه شده است، وزیر ارشاد برنامه های بزرگداشت از یک خواننده، نوازنده و پیشکسوت آوازه خوان و ... تحت عنوان ترویج هنر برگزار کرده است.
آیت الله یزدی تصریح کرد: وزیر ارشاد اگر برنامه های خود را در شش ماه اخیر مرور کند، مشخص است که چه مسائلی را ترویج کرده و چه عوارضی داشته است.
وی با اشاره به حضور روز گذشته وزیر ارشاد در جشنواره تائتر خیابانی که با حضور 270 هنرمند در قالب 28 گروه از استان ای مختلف و سه گروه هنری خارجی در یکی از استان ها برگزار شده است، اظهار داشت: ایشان در سخنرانی های خود گفته این برنامه ها ظرفیتی برای صلح بین اقوام و ادیان مختلف است.
رئیس جامعه مدرسین افزود: وزیر ارشاد از این طریق می خواهند بین اقوام و ادیان ایجاد صلح و سازش کنند در حالی که این راه طبیعی این مسئله نیست؛ این کار به نتیجه نمی رسد و در لوازمات این گونه برنامه ها منکرات زیادی نظیر بی اعتنایی به حجاب وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه حلال و حرام اسلام را نمی توان تغییر داد، ابراز داشت: ما مخالف شادی نیستیم، اما مخالف معصیت، فعل حرام و بدحجابی در جلسات شادی هستیم.
آیت الله یزدی تصریح کرد: بنده نیز همچون سایر اعضای جامعه مدرسین نسبت به کنسرتی که در قم برگزار شد، اعتراض شدید دارم و اگر فیلم این کنسرت را مشاهده نکرده بودم، شاید اصلا موضع گیری نمی کردم؛ دلیل اصلی تصمیم من در موضع گیری نسبت به این مسئله، مشاهده فیلم و تصاویر بسیار زننده ای بود که از این کنسرت منعکس شد و بنده آن شب نتوانستم بخوابم و اینکه دین شکنی و حرمت شکنی تا چه اندازه باید باشد.
رئیس جامعه مدرسین یادآور شد: قم همواره پس از پیروزی انقلاب در سراسر دنیا مورد توجه بوده است و هرروز در کانون اخبار قرار دارد؛ شکستن این حریم همانند شهر دیگر نیست.  
آیت الله یزدی تصریح کرد: وضعیت برخی از بانوان در کنسرت قم بسیار زننده بود و ناصحانه به وزیر ارشاد عرض می کنم روش خود را عوض کنید و این روش سبب موجب تعضیف دولت شما می شود.   
وی افزود: به کابینه دولت و شخصیت محترم رئیس جمهور نیز می گویم غیرت روحانیت و اسلامیت شما ایجاب می کند اگر چنین مسئله ای را بشنوید نتوانید تحمل کنید و باید عکس العمل نشان دهید.  
رئیس جامعه مدرسین تصریح کرد: از رئیس جمهور، وزیران کابینه  و نمایندگان ملت که وظیفه نظارت برعهده دارند، درخواست می کنم به وزیر ارشاد تذکر دهند که این برنامه ها جز تضعیف حکومت و کاهش محبوبیت دولت هیچ اثری ندارد.
*با شادی آفرینی مخالف نیستیم
آیت الله یزدی با تاکید بر اینکه ما با شادی آفرینی مخالف نیستیم، اظهار داشت: ما  با مسائل حاشیه ای تئاتر خیابانی و کنسرت ها موافق نیستیم.   
*عملکرد وزیر ارشاد در راستای ترویج موسیقی است

رئیس جامعه مدرسین افزود: وزیر ارشاد می گوید موسیقی را مطابق فتوای رهبری رعایت می کنم؛ اگر نظر رهبری را رعایت می کنید، رهبری برخی سرودها را جایز دانسته اند؛ اما صریحا در استفتائات خود ترویج موسیقی را جایز نمی دانند، اما عملکرد وزیر نشان دهنده ترویج موسیقی است.
آیت الله یزدی با اشاره به اینکه بنده قصد نادیده گرفتن خدمات وزیر ارشاد را ندارم؛ اما خدمات ایشان دارای نقص است، اظهار داشت: بنده در جریان هستم در دوره قبل وزارت ارشاد، از چاپ تعدادی از کتاب ها جلوگیری شده بود، اما در دوره مسئولیت وی اجازه تجدید چاپ داده شده است.  
رئیس جامعه مدرسین تصریح کرد: نمایندگان مجلس حق نظارت دارند و این حق ایجاب می کند که ببینند در کنسرت ها چه می گذرد و منکراتی که در متن و حواشی کنسرت ها وجود دارد.  
وی افزود: بنده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قم و به خصوص رئیس مجلس درخواست می کنم فیلم مربوط به کنسرت قم را مشاهده کنند و بدانند اگر مراجع تقلید اظهار نگرانی کردند، بی دلیل نبوده است.
رئیس جامعه مدرسین یادآور شد: حق اظهارنگرانی برای این است که نه حریم یک نقطه خاص، بلکه حریم حرم حضرت معصومه(س) شکسته شده است؛ در شهر اهلبیت(ع) نباید اقداماتی انجام شود که موجب حرمت شکنی اهلبیت(ع) شود.
رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اینکه هدف بنده حمایت از مرجعیت است، اظهار داشت: مراجع ما به خصوص حضرت آیت الله صافی نسبت به برگزاری کنسرت ناراحت هستند؛ مراجع صاحب اصلی حوزه مقدسه هستند و نباید مرجعیت را تنها گذاشت؛ مرجعیت عالی ترین مقامی است که در تشیع همیشه مورد احترام بوده است.
*هیچکس حق ندارد عذرخواهی مدیرکل ارشاد قم را بپذیرد
رئیس جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه هیچکس حق ندارد عذرخواهی مدیرکل ارشاد قم را بپذیرد، اظهار داشت: حریم حرم حضرت معصومه(س)، حوزه علمیه و مرجعیت شکسته شده است.
آیت الله یزدی افزود: با برگزاری این کنسرت در قم، هیچ عذری پذیرفته نیست و تولیت آستان مقدس نیز حق ندارد آقای مدیرکل ارشاد را ببخشد؛ ایشان اگر می خواهد آبرویش محفوظ باشد، هرچه زودتر استعفا بدهد و برود و قائله ختم شود؛ با عذرخواهی این مسئله ختم شدنی نیست.
* وزارت ورزش هر هزینه ای را برای برگزار نشدن مسابقه فوتبال در تاسوعا پرداخت کند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی در شب تاسوعا، اظهار داشت: بنده از تلاش هایی که وزیر محترم ورزش و جوانان انجام دادند بی اطلاع نیستم و خبر دارم ایشان در حد خود تلاش کردند تا بتوانند زمان مسابقه را تغییر دهند اما گویا این مسئله مورد مخالفت فیفا قرار گرفته است.
رئیس جامعه مدرسین تصریح کرد: بنده به آقای وزیر ورزش می گویم شما وزیر حکومتی هستید که در سایه احترام به کربلا و عاشورا محقق شده است؛ آقای وزیر شما اگر می توانید این برنامه را حذف کنید و هرنوع زیان و خسارت و ضرری که لازم است را پرداخت کنید، چرا که سود احترام به تاسوعا و عاشورا از ضرر این مسئله بیشتر است.
آیت الله یزدی افزود: اینکه گفته شده مداح نیز در ورزشگاه حضور پیدا می کند، مسئله ای نیست، اما وقتی مسابقه شروع شد، بعد از هرگل طرفداران خوشحالی می کنند و جلسه شادمانی برگزار می شود؛ به همین دلایل پیشنهاد می کنم دقت بیشتری داشته باشید.
*هیئات مذهبی مراقب برخی پول ها به عنوان کمک به هیئت باشند
رئیس جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در آستانه ایام عزاداری امام حسین(ع) هستیم، اظهار داشت: به برگزارکنندگان جلسات عزاداری و سوگواری توصیه می کنم هدف اصلی از برگزاری این جلسات تبیین و توضیح فلسفه شهادت امام حسین(ع) است؛ آیا این هدف مورد توجه شما می باشد یا خیر؟؛ بنده سربسته می گویم اگر پولی از جایی می گیرید توجه دارید از کجا می گیرید؛ ممکن است این پول ها با اهداف خاصی باشد.
آیت الله یزدی با تاکید بر اینکه مداحان باید مرز خود را بشناسند، اظهار داشت: مداحان به فرمایشات رهبری نسبت به مسئله عزاداری و سوگواری توجه داشته باشند.
وی همچنین در توصیه مهمی خطاب به واعظان و خطبای منابر، اظهار داشت: قدر این موقعیت را بدانید و از این فرصت استفاده کنید و مردم را با خدا نزدیک کنید و از قیامت بترسانید و متذکر نعمت های خدا کنید؛ فقط از آتش جهنم یا فقط از بهشت نگویید بلکه بشیر و نذیر باشید.

رئیس جامعه مدرسین افزود: خطبا نباید از مرزها فراتر بروند و بگویند هرکسی برای اهلبیت(ع) چای بدهد، همه گناهانش آمرزیده می شود؛ به هیچ عنوان این گونه نیست؛ گناه عذاب خودش را دارد و ثواب نیز پاداش خودش را دارد؛ در شرایط امروز با ذکر قصه، خواب و حدیث سینه به سینه حیثیت زینب کبری(س) را پایین نیاورید.  
*هیچ تعاملی میان جامعتین وجود ندارد/ از عضویت در جامعه روحانیت مبارز استعفا دادم  
وی در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر همکاری جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارزه برای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل مسائل گذشته، هیچ تعاملی میان جامعتین وجود ندارد؛ جامعه مدرسین خودش استقلال دارد و نسبت به ورود یا عدم ورود در این مسئله به طور مستقل تصمیم گیری می کند.
رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اینکه بنده از جامعه روحانیت مبارز استعفا داده ام، گفت: بنده آیت الله موحدی کرمانی را قبول دارم و برای ایشان احترام قائل هستم در عین حال آنها برای خود عمل می کنند و ما نیز برای خود عمل می کنیم.
آیت الله یزدی در پاسخ به پرسش دیگری با اشاره به اینکه برادران اهل سنت و شیعه سال هاست که در جمهوری اسلامی به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند، تصریح کرد: اخیرا یکی از نمایندگان مقام معظم رهبری در یکی از استان های سنی نشین می گفت، بخشی از اهل سنت علاوه بر حضور در مجالس عزاداری عاشورا، به طور مستقل نیز جلسات عزادارای برگزار می کنند.
آیت الله یزدی در پاسخ به پرسش دیگری با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری دوقطبی کردن جامعه کار خطرناکی است، اظهار داشت: مردم ایران همه برادر هستند، البته اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد و خوشبختانه در مسائل اصلی و حیاتی نظام، وحدت کامل را مشاهده می کنیم؛ بنده نیز بارها به برادری، وحدت و همدلی توصیه داشتم و به سران کشور گفته ایم نباید ضربات بیشتری از اختلافات را متحمل شوند.
وی افزود: انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراها دو مسئله بسیار بزرگ کشور است و به همه توصیه می کنم با وحدت و همدلی حرکت کنند.
رئیس جامعه مدرسین همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر سوءاستفاده و تلاش برخی گروه های انحرافی و عقیدتی، اظهار داشت: همیشه بودند کسانی که از فضای آزادی سوءاستفاده می کنند و باید از فعالیت انحرافی آنها جلوگیری کرد؛ حوزه نمی تواند امر و نهی کند بلکه می تواند راهنمایی و ارشاد داشته باشد و از حکومت و دولت می خواهد نسبت به این مسئله اقدام کند.
وی افزود: گاهی برخی جریاناتی به دنبال فریب طلاب جوان هستند و نمی توان نسبت به این مسائل بی تفاوت بود.

*روحانیت درباره رفع همه مشکلات کشور تذکر می دهد نه فقط کنسرت!
آیت الله یزدی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «حوزه» مبنی بر اینکه برخی از افراد، حوزه های علمیه و مرجعیت را نسبت به بی تفاوتی و سکوت درباره مسائل و مشکلات مختلف کشور متهم می کنند، اظهار داشت: روحانیت درباره همه مسائل کشور اظهار نظر می کند و در بین حضرات مراجع، حضرت آیت الله  مکارم به روز ترین مراجع است که درباره اکثر مسائل روز اظهارنظر می کنند و ارشاد و تذکر می دهند.
وی افزود: جامعه مدرسین نیز هرهفته جلسه دارد و پیرامون مشکلات کشور بحث می کند و صورت جلسات جامعه مدرسین موید این مسئله است که موضوعی مثل کنسرت در حاشیه قرار دارد و مسائل و مشکلات مردم، کشور و عرصه بین الملل در این جلسات مطرح می شود.

رئیس جامعه مدرسین همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «حوزه» مبنی بر اینکه در آخرین جلسه ایشان به عنوان رئیس خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری چه گذشته است، اظهار داشت: در آخرین جلسه خبرگان رهبری که مدیریت آن با بنده بود، آیه مربوط به ولایت را مطرح کردم؛ ولایتمداری یعنی اینکه اگر ولی امر یک نظری داد و مطابق سلیقه من نباشد، در دل خودم ناراضی نباشم؛ اینکه اگر نظر رهبری با نظر من همراه باشد، من همراهی کنم اما اگر خلاف نظر من باشد مخالفت کنم، این معنای تبیعت از ولایت نیست.
*قلبا از عدم حضور در خبرگان رهبری خوشحال هستم/امثال بنده امروز و فردا رفتنی هستیم
آیت الله یزدی با اشاره به عدم حضور در خبرگان رهبری در دوره جدید، گفت: بنده قلبا و واقعا نسبت به این مسئله خوشحال هستم؛ بنده سر موضوع مسئولیتم در شورای نگهبان مدت هاست با آیت الله جنتی درگیر هستم و به ایشان می گویم شما باید فکر کنید و کسی را پیدا کنید؛ بنده و شما امروز و فردا می رویم و فکری برای آینده شورای نگهبان داشته باشید.
وی تصریح کرد: بنده نسبت به وضعیت خود و خبرگان خوشحال هستم؛ خبرگان وضعیت خوبی دارد و تقریبا اکثریت کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان رهبری رای آوردند و آیت الله جنتی نیز مدیریت خوبی دارد و کم و بیش از اوضاع و احوال خبرگان خبر دارم.
*روایت دیدار با رهبری
رئیس جامعه مدرسین با اشاره به آخرین دیدار خود در مسئولیت ریاست خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری اظهار داشت: بنده نگران بودم و به این جلسه رفتم اما آرام شدم و برگشتم؛ وقتی نگرانی های خود را تشریح کردم، توضیحات و پاسخ رهبری سبب رفع نگرانی بنده شد و با آرامش کامل از این جلسه خارج شدم؛ ایشان گفتند ما هم روزی با نگرانی خدمت امام راحل(ره) رسیدیم و وقتی ایشان پاسخ داد ما با آرامش از جلسه خارج شدیم.
آیت الله یزدی تصریح کرد: امروز در نهایت آرامش هستم و اطمینان دارم نظام جمهوری اسلامی جایگاه محکمی در دنیا دارد و هیچکس نمیتواند علیه این مسئله کاری کند.
*تغییرات مدیریتی در حوزه می تواند مفید باشد
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تغییر در مدیریت حوزه های علمیه، اظهار داشت: شورای عالی حوزه مدیریت حوزه را انتخاب می کند؛ آیت الله حسینی بوشهری در مدیریت موفق بودند و عملکرد ایشان مورد رضایت بود و مدیریت فعلی نیز شخصیت خوبی هستند و سابقه مدیریتی خوبی دارند.
رئیس جامعه مدرسین افزود: طبیعی است اگر کسی چند دوره مسئولیت پیدا کند، ابتکارات خود را به کار برده است و فرد جدید ابتکارات جدید می آورد و این جابه جایی ها میتواند مفید باشد.
آیت الله اعرافی اطلاعات بین المللی خوبی دارند

آیت الله یزدی تصریح کرد: آیت الله اعرافی اطلاعات بین المللی خوبی دارند و شورای عالی ایشان را انتخاب کرده و امیدواریم حرکت و پیشرفت حوزه همچنان تداوم داشته باشد.
وی در پاسخ به سوال دیگری نسبت به استفاده از پوشش مانتو به عنوان حجاب، اظهار داشت: ما در شمال و جنوب و مناطق مختلف کشور حجاب های مختلفی داریم؛ مهم حفظ حجاب بر پایه نظر اسلام است و حق نداریم بگوییم جنوبی ها روبنده بزنند یا نزنند؛ در اسلام مانتو و چادر و هیچ کدام قابل امر و نهی نیست؛ چادر برترین حجاب است، اما مانتو هم حجاب است؛ براساس نظر اسلام باید بدن زن پوشیده باشد و برجستگی های بدن آشکار نباشد و فقط صورت و دو دست مستثنا می باشد.
آیت الله یزدی تصریح کرد: حجاب از ضروریات اسلام است و حدود آن به هیچ عنوان قابل تغییر نیست.
آیت الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حوزه همواره به دنبال نخبه پروری است، اظهار داشت: بنده همواره نسبت به روند عمومی حوزه حساس هستم؛ مراجع عظام تقلید می گویند روند عمومی حوزه باید به طرف تربیت مرجع تقلید پیش برود اما امروز در بدنه حوزه و مجموعه حوزه، علاوه بر تربیت مجتهد باید فیلسوف، محدث و مفسر هم تربیت کرد.
وی افزود: کرسی های آزاد اندیشی و مراکز تخصصی حوزه میتوانند در این نقش آفرین باشند.
*به نسل جدید حوزه امید زیادی دارم
رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه بنده به نسل جوان حوزه امید زیادی دارم، ابراز داشت: نسل جدید حوزه آگاه است و مقالات و کتاب مطالعه می کند و همیشه نسل جوان عالی نگرتر و کلی تر پیش می رود.
*لزوم توجه حوزه به فقه حکومتی
آیت الله یزدی با تاکید بر اینکه فقه حکومتی در حوزه باید بیشتر از فقه عام مورد توجه باشد، اظهار داشت: مسائلی نظیر ناباروری و اجاره رحم درهیچ کتاب فقهی در گذشته مطرح نبوده اما امروز مطرح است که باید پاسخگوی نیازهای فقهی امروز باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه اکثر استان ها در پیش از پیروزی انقلاب مجتهد مسلم درجه یک داشتند و درس خارج در مناطق مختلف کشور برگزار می شود، اظهار داشت: رهبری تاکید کردند افراد شایسته ای که توان اداره یک استان را دارند و در حوزه هستند، به عنوان زعیم حوزه به مناطق مختلف کشور بروند؛ حضرت آیت الله مظاهری در ابتدا سخت ناراحت بود و حاضر نبودند به اصفهان بروند اما وقتی رهبری تاکید کردند، ایشان این موضوع را پذیرفتند و امروز حوزه علمیه اصفهان موقعیت مهم و اثرگذاری دارد.
رئیس جامعه مدرسین تصریح کرد: اعزام بزرگان و طلاب از حوزه به شهرهای دیگر به دلیل زندگی های امروزی نیازمند فراهم کردن شرایط است.
آیت الله یزدی با بیان اینکه امروز مجمع عمومی جامه مدرسین حدود 700 استاد سطوح عالی و خارج دارد، اظهار داشت: این افراد سرمایه های اصلی حوزه هستند که حداقل نیمی از آنها می توانند یک استان را اداره کنند؛ اما این مسئله نیازمند فراهم کردن امکانات و موافقت خانواده آنهاست.
وی با بیان اینکه تقریرنویسی برای قدیم بود و در گذشته در حوزه نجف خیلی اعتبار داشت، اظهار داشت: تقریرنویسی در قم اعتبار نداشته است؛ یک امتیاز مهم در حوزه قم این است که متن نویس هستند.  
انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha