جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 395720
۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
همایش نگرش قرآن به فضا

حوزه/ همایش نگرش قرآن به فضا با همکاری مؤسسات نجومی و حوزوی به مناسبت هفته فضا در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، همایش نگرش قرآن به فضا با همکاری، مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، اداره کل دفتر تبلیغات اسلامی استان قم، مؤسسه منجم باشی، مرکز آموزش های مدیریتی معارفی حوزه های علمیه، خانه نجوم قرآنی، مؤسسه نجوم کبریا، مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی  و سازمان فضایی ایران برگزار شد.

دبیر همایش و مدیر خانه نجوم قم که در سالن همایش های سازمان تبلیغات سخن می گفت، با تاکید بر نقش حوزه علمیه در توسعه مطالعات هوافضا و نقش در نظرگرفته شده در سند توسعه هوافضای کشور گفت: حوزه علمیه با تدوین فلسفه مضاف مطالعات هوافضا میتواند زمینه تحول در حوزه در این عرصه را ایجاد کند.

حجت‌الاسلام  سیدرضا اصفهانی،اظهارداشت: قرن‌ها بعد از نزول قرآن طول کشید تا بشر بتواند گام‌های خود را فراتر از زمین ببرد و نگاهی به آسمان داشته باشد در حالی که قرآن هزار و ۴۰۰ سال قبل مباحث بسیاری را درباره آسمان مطرح کرده بود.

وی با اشاره به روند شروع مطالعات نجومی در اسلام و غیر آن به دوره معاصر پرداخت و افزود: در اکتبر ۱۹۵۷ ماهواره‌ای از سوی روسیه به فضا پرتاب و حدود ده سال بعد نیز اولین معاهده فضایی بشر در سازمان ملل بسته و قوانینی در خصوص تسخیر فضا در سازمان ملل مصوب شد و از این رو فاصله ۱۳ تا ۱۹ مهر را هفته جهانی فضا نامیده‌اند.

حجت الاسلام اصفهانی بیان کرد: در این هفته در قم برنامه‌هایی همیشه داشتیم ولی امسال پیشنهاد شد تا در این هفته گامی به جلو برداریم و برنامه تبدیل به همایش بشود و این همایش با همکاری برخی نهادها از جمله مرکز فلکی و نجومی، موسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه و مرکز آموزش‌های مهارتی و مدیریتی حوزه علمیه قم در حال برگزاری است.

وی افزود: حوزه علمیه الان درگیر کار تبلیغ در ایام محرم است و مدرسان و طلاب و فضلا در مناطق مختلف کشور حضور تبلیعی دارند و اگر در ایام دیگری برگزار می‌شد مطمئنا این مباحث به شدت مورد استقبال حوزویان قرار می‌گرفت.

حجت الاسلام اصفهانی با تاکید بر تعامل حوزه و دانشگاه با سازمان‌های مربوطه در کشور عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدارهای خود که بنده نیز حضور داشتم با صراحت تاکید فرمودند که بنده اگر جوان بودم در کلاس‌های نجوم حاضر می‌شدم که این نشان‌دهنده اهمیت فوق العاده ای است که ایشان به این مقوله قائل هستند.

این محقق نجوم قرآنی بیان کرد: با چنین تاکیدی قطعا باید حوزه گامی در این راستا بردارد ولی اهتمامی در مدیریت حوزه برای این مسئله دیده نشده است.

انتهای پیام    313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha