پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام  حسین مرادی دولت آبادی

حوزه/ باید قدر مکتب الهی خود را بدانیم؛ باید با خود بیاندیشیم اگر هر کدام از مکاتب موجود دنیا شخصیتی همچون حسین بن علی علیه السلام داشت چقدر می توانست از ابعاد وجودی اش بهره ها ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین مرادی دولت آبادی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: امروزه عشق و علاقه و برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت سید الشهدا علیه السلام در عرصه جهانی به یک فرهنگ تبدیل شده است و انسان های زیادی از ادیان و مذاهب مختلف بر آستان کبریایی حضرت سر خشوع و خضوع و تضرع فرود می آورند و شخصیت امام حسین علیه السلام را به عنوان مصلحی حقیقی و آرمان گرا در جهت اهداف متعالی بشریت تعریف می کنند و از کیش و آئین های مختلف و ملیت های متنوع هر کدام به روش خویش به حضرت عرض ارادت دارند.

وی افزود: همگان تجلی این حرکت جهانی را در اجتماع عظیم اربعین همگان نظاره گرند هر چند اربابان نظام سرمایه داری نمیخواهند پیام این حضور شکوهمند به جهانیان مخابره شود؛ مردم متدین و فرهنگ دوست ایرانِ اسلامی نیز همچون دیگر جهانیان به صورت پرشور به عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام میپردازند و با عزاداری، اطعام ، نذورات و تغییر در ظواهر پوشش فردی و اجتماعی عشق و محبت خویش را عینیت میبخشند.
مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: با بررسی شرایط فرهنگی اجتماعی حاکم بر عصر امام حسین علیه السلام و همچنین سخنان حضرت به وضوح می یابیم که ارزش های انسانی که در پرتوی تعالیم روح بخش اسلامی توسط پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و سلم برای هدایت جامعه اسلامی وضع شده بود و جهت تسهیل ارتباط انسان با خداوند در افق تکامل تبیین گردیده بود با خطر انحراف روبروی شده و میرفت که از آموزه های متعالی آن چیزی باقی نماند.

وی افزود: در این شرایط امام حسین علیه السلام در جهت اصلاح امت واحده اسلامی و زودن زنگارهای جامعه و ممانعت از انحطاط و بحران هویت اجتماعی دست به قیام زدند و با جانفشانی و نثار جان و مال و اهل بیت و تمام داشته های ظاهری خویش اسلام راستین را به مجرای اصلی خود بازگرداندند و آن را مصون نمودند.

استاد المصطفی بیان کرد: امام اصلاح گرِ آرمان گرایی بود که در قیام الهی خویش در برابر همه انحرافات و کجروی ها جانانه ایستادند. امام حسین علیه السلام اصلاح امت، اقامه نماز، برانگیختن به خوبی ها و بازداشتن از بدی ها و مبارزه با ظلم و ستم و تعدی و فساد را از جمله اهداف متعالی خویش در قیام برمیشمارند.

حجت الاسلام والمسلمین مرادی دولت آبادی اظهارکرد:  بدون تردید توجه با اهداف قیام حسینی و کمک به تحقق آن در زمان حاضر بسیار مهم است؛ اگر چه عزاداری و اشک و دعا و زیارت و مناجات و اطعام فی نفسه تداوم بخش و احیاگر ماجرای عاشوراست اما باید اهداف قیام امام تحت الشعاع مباحث روتین یا ظاهری و عاطفیِ صرف قرار نگیرد؛ باید اندیشید که اگر امروز حسین بن علی علیه السلام ندای《هل من ناصر ینصرونی》 سر میدادند چه اشخاصی و با چه ویژگی هایی لیاقت و سعادت حضور در اردوگاه حسینی می یافتند و اصولا توفیق در رکاب امام نصیب چه کسانی می شد.
وی گفت: مفهوم این عبارت میتواند قابل انطباق بر مصادیق متعددی باشد، اما بنده یکی از مصادیق آن را عرض می کنم به نظر بنده درون وجود هر کدام از ما یک امام حسین علیه السلام است و یک یزید بن معاویه علیه اللعنه؛ هر روز می تواند در وجودمان عاشورایی به مقیاس ابعاد وجودی ما شکل بگیرد در هر کاری اگر جانب خیر و نیکویی ها و اتصاف به صفات حمیده رفتیم حسین درونمان پیروز شده و اگر سراغ بدی ها و اوصاف رذیله گرفتیم یزید درونمان ترجیح داده شده است.

استاد المصطفی یادآورشد: لحظه لحظه عمر ما می تواند حسینی باشد یا خدای ناکرده یزیدی. ما هستیم که انتخاب می کنیم در کدام مسیر قدم برداریم؛ هر شخصی به نفسِ خودش آگاه تر است؛ اگر در پایان روز محاسبه گر اعمال و رفتار خود باشیم در خویشتن تنهایی خویش متوجه میشویم که کدام عملکرد ما حسینی بود و کدام رنگ و بوی حسینی نداشت‌؛ این مساله می تواند یکی از مصادیق این جمله معروف باشد.
وی در توصیه به مسئولان هیئت های مذهبی یادآورشد: مسئولین هیئات باید قدر این توفیق خدمتگذاری را بدانند و هیچوقت خود را رئیس و همه کاره هیئت ندانند و توجه داشته باشند عملکردشان به گونه ای باشد تا مدال پرافتخار نوکری حضرت امام حسین علیه السلام بر وجودشان تداوم داشته باشد و طوری مدیریت بفرمایند تا از ایشان سلب توفیق نشود.

مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه گفت: با توجه به اینکه از امشب مراسم های دیگری در خصوص اباعبدالله(ص) تا پایان ماه صفر برگزار می شود مسئولان هیئات باید به جوانان میدان بدهند و از وعاظ و مداحان با رویکرد معارف ناب قران و حدیث و مردمی بهره گیرند.

وی اظهارکرد: مسئولان هیئت ها باید از هر گونه مجادله و اختلاف بپرهیزند و مواظبت کنند در اجرای برنامه های هیئت مردم و همسایگان به هیچ وجه مورد آزار و اذیت و مزاحمت قرار نگیرند؛ آنها باید نذورات مردمی را مدیریت کنند و ضمن صرفه جویی و امانت داری امور مالی هیئت را به صورت شفاف اطلاع رسانی کند؛ هیچگاه نباید کیفیت را فدای کمیت نکنند و خلوص نیت را سرلوحه کار خویش قرار دهند.

استادحوزه با باین این مطلب که مدیران هیئت ها باید به مباحث مترقی نظام اسلامی توجه کنند، تصریح کرد: آنها باید در پرتوی آرمان های عاشورا اهداف متعالی انقلاب اسلامی و ولایت مداری را تبیین نمایند؛ همچنین زمینه مطالعه و تحقیق و پژوهش عمیق را در بین عزاداران نخبه هیئت فراهم آورند و تلاش کنند نذر های فرانگی و اجتماعی را جایگزین برخی نذورات کلیشه ای نمایند.
وی گفت: اگر چه حرکت انقلابی امام حسین علیه السلام در ابعاد مختلف مورد بررسی و اهتمام قرار گرفته است لکن نسبت به مباحث استراتژیک عقلایی و تصمیمات مدقن و معقول امام کمتر پرداخته شده است به نظر میرسد در کنار توجه به مباحث حماسی، عرفانی، سیاسی، احساسی و تراژیک، میبایست به امور عقلایی هم اهتمام ویژه ای داشت به طور مثال زمان و چگونگی خروج امام از مدینه، زمان خروج از مکه و ناتمام گذاردن حج، راهبری و نوع تعامل با یاران خود و سپاه دشمن، چیدمان نیروها، جنگ تن به تن، مهندسی پیام رسانی واقعه و بسیاری از تصمیمات امام حسین علیه السلام معقول ترین تصمیماتی است که یک فرمانده آگاه میتواند در جهت نیل به مقصود اتخاذ نماید.

مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه یادآورشد: باید توجه داشت که حضرت اگر چه مورد ظلم و تعدی و نا انسانی ترین جنایت بشری واقع شدند اما از اول تا آخر قیام درس عزت و رشادت و شجاعت و آزادگی و ایثار را به جهانیان مخابره فرمودند. ایشان هیچگاه هیچ ذلتی نپذیرفت و مدام تلاش می نمودند در سخت ترین لحظات نبرد نیز منجی هدایت انسان ها در نیل به کمال انسانی و قرب الی الله باشند .
وی گفت: در این بین و در این یا مسئولان کشور نیز باید بدانند که چه وظیفه ای در قبال این فرهنگ دارند؛ مسئول در نظام اسلامی باید بداند چرا و چگونه به مسئولیت رسیده است و برای تحقق این میز و صندلی او چه شهدای گرانقدری جانفشانی نموده و چه تلاش گران عرصه فرهنگی خون دل ها خورده اند.

مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه مرادی دولت آبادی بیان کرد: مسئولین می بایست خدمت خالصانه و بی منت به مردم را سرلوحه اعمال خویش قرار داده و همواره در پی گشایش امور مردم باشند؛ در ماه محرم الحرام شرایط عزاداری را تسهیل بفرمایند و به وعده هایی که در مجامع عمومی میدهند پایبند و پیگیر باشند.

وی گفت: مسئولان در این ایام و ایام دیگر نباید جناحی و باندی عمل کنند و شایسته سالاری را مد نظر داشته باشند. اگر چه توقع می رود  در جهت ازدیاد بودجه ها مخصوصا در عرصه فرهنگ بکوشند اما آنچه مهم است داشتن برنامه و هم افزائی هایی و وحدت میباشد که امید است در این خصوص هم موفق عمل کنند؛ توجه به نخبگان، بومی گزینی، حفظ وحدت و انسجام، دامن نزدن به حواشی و تلاش در جهت ارتقاء سطح فرهنگی جامعه از جمله وظایفی است که مسئولان به عهده دارند که ایام عزای سید الشهدا علیه السلام میتواند بستر خوبی برای تحقق این قبیل امور باشد‌.
این استاد المصطفی یادآورشد: باید قدر مکتب الهی خود را بدانیم؛ باید با خود بیاندیشیم اگر هر کدام از مکاتب موجود دنیا شخصیتی همچون حسین بن علی علیه السلام داشت چقدر می توانست از ابعاد وجودی اش بهره ها ببرد؛ همچنین به ظرفیت بسیار ممتازِ تقریب بین المذاهب و بین الادیانی و بشری وجود حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بیشتر توجه داشته باشیم. امروز آزادگان جهان تشنه معارف ناب حسینی هستند و توفیق رسانیدن پیام حسینی به جهان بشریت سعادتی بس بزرگ و موهبتی الهی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha