پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ رسانه وقتي رسانه عقلاني است كه اگر نقصي در جامعه شد فوراً آن را حل كند و اگر موفقيتي نصيب يك ملت شد آن را بگويد كه اين جامعه آرامش پيدا كند و امنيت جامعه فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر امروز خود در مسجد اعظم با اشاره به روایتی از امام ششم (ع)گفتند: امام صادق(ع) فرمود: «مَنْ كَانَ الرَّهْنُ عِنْدَهُ أَوْثَقَ مِنْ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ فَأَنَا مِنْهُ بَرِي‏ءٌ؛ هر كه اعتبار گِرُو نزد او از اعتبار برادر مسلمانش بيشتر باشد من از او بيزارم» جامعه‌اي كه به حرف يكديگر اعتماد نمي‌كنند، ايمان ندارند! چنین جامعه ای, جامعه ای لرزان و غیر عقلانی است، اين در حقیقت يك نوع جاهليت است؛ جاهليت گاهي به راهزني، گاهي به بي‌عفافي و بي‌حجابي است كه فرمود: ﴿وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولي﴾ و گاهي هم به عدم اعتماد به يكديگر است، اگر جامعه بخواهد عقلاني باشد بايد حرفش مطمئن باشد و دروغ در آن وجود نداشته باشد.

 ایشان بیان داشتند: دروغ گفتن و بر اساس حرف دروغگو برنامه‌ريزي كردن از جهل نشأت مي‌گيرد. فرمود نه دروغ بگوييد, نه به دروغ اعتماد كنيد؛ بي‌تحقيق سخن نگوييد و بي‌تحقيق سخني را نپذيريد.

 این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: ائمه اطهار علیهم السلام سعي مي‌كنند جامعه را عقلاني و آرام كنند، تنها مسئله درگيري‌ها نظامي نيست كه جامعه را ناامن مي‌كند؛ بلکه يك خبر دروغ را منتشر می کنند بعد بلافاصله تكذيب مي‌كنند بعد بلافاصله توضيح مي‌دهند و با این کار جامعه را دچار التهاب می کنند؛ همه این امور مسئوليت الهي را به همراه دارد، فرمود اين كار را نكنند دروغ نگوييد و تا براي شما ثابت نشده است خبری را اعلام نكنيد.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: امام صادق(ع) فرمود ما مي‌خواهيم شما آرام باشيد اين آسايش و امنيتِ دنيايي يك نعمت الهي است؛ چرا اين نعمت را به هم مي‌زنيد؟! پس اين آيه مي‌فرمايد دروغ گفتن و يا قبولِ گزارش‌هاي دروغ, جاهليت است چون شما مسلمانيد منتها ديگران كارشان دروغ‌بافي, دروغ‌سازي, خبرسازي و تجارتِ خبر كذب است، اما چون شما مسلمان و مؤمنيد اگر اين كار را كرديد بالأخره پشيمان مي‌شويد و بالأخره مؤمن كسي است كه اگر يك كار بدي كرده است پشيمان شود.

ایشان تصریح کردند:  عقلاني كردن جامعه تنها به اين نيست كه ما امنيت نظامي داشته باشيم؛ يك گوشه از عقلانيت به امنيت نظامي است، بلکه زندگي انسان وقتي همراه با عقلانيت است كه رسانه‌ها نه دروغ بگويند و نه حق را كتمان كنند. اگر ما برايمان ثابت شد كه ملت در فلان جهت يك موفقيتي پيدا كرد اين را كتمان كنيم مشمول نهي ﴿وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾ هست همان‌طوري كه گزارش كذب, جامعه را ناامن مي‌كند، كتمان گزارشِ حق، هم جلوي امنيت جامعه را مي‌گيرد. رسانه وقتي رسانه عقلاني است كه اگر نقصي در جامعه شد فوراً آن را حل كند و اگر موفقيتي نصيب يك ملت شد آن را بگويد كه اين جامعه آرامش پيدا كند و امنيت جامعه فراهم شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha