جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: عامل اصلی مشکلات مسلمانان و حوادث خشونت باری که در جوامع اسلامی در قالب اختلافات مذهبی بروز پیدا می کند آمیخته ای از عوامل داخلی و خارجی است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در همایش بین المللی" تداعیات بعد از داعش" در کشور لبنان خاطرنشان کرد: عوامل خارجی شامل قدرت هایی است که نمی خواهند مسلمانان به صورت یکپارچه در جامعه اسلامی حضور و ظهور پیدا کنند و به مثابه یک قطب فعال، پیگیر منافع خود باشند.

عوامل خارجی و نوع مواجهه آنها با حوادث امت

وی گفت: عامل خارجی (قدرت هایی مثل آمریکا)  سه نوع تلاش از جمله " زمینه سازی و نقشه کشیدن"، "مدیریت کردن و بهره بردن" و ریشه دار کردن و جاودانه ساختن نتایج حاصل از خشونت" را در قبال امت اسلامی به انجام می رساند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان داشت: زمینه سازی و نقشه کشیدن قدرت های خارجی، در مرحله قبل از شکل گیری حوادث خشونت بار در میان امت اسلامی است، مدیریت و بهره بردن آنها نیز مربوط زمانی است که حادثه خشونت بار، مناسبات امت را فراگرفته است و در این وضعیت آنها می کوشند از این حوادث بهره برداری و آن را مدیریت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: نگاه قدرت های خارجی برای ریشه دار کردن و جاودانه کردن نتایج حاصل از خشونت در امت اسلام به سمت آینده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در کنار عامل خارجی، عامل داخلی نیز نقش مهمی در سرنوشت کشورهای اسلامی دارد،گفت: اگر عامل داخلی در کار نباشد عامل خارجی به هیچ وجه نمی تواند امت اسلامی و مسلمانان را در مسیری که آنها می خواهند، قرار دهند.

عوامل داخلی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: عامل داخلی به چند عامل تقسیم می شود که مهمترین آنها جهل است که درقالب " جهل روشی"، "جهل تاریخی"، "جهل اجتماعی" و جهل در مقابل عقلانیت" در جوامع اسلامی رسوخ کرده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: جهل روشی به معنای نقص ها و کاستی ها در  روش فهم از شریعت است که در پاره ای از مجامع درون جامعه اسلامی، میان عالمان وجود دارد و  شریعت را به گونه ای معرفی می کنند که از آن، اختلاف بین امت برمی خیزد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی دومین جهل را  جهل تاریخی دانست و گفت: در گذر زمان، حوادث نامطلوبی در روابط امت به وقوع پیوسته و این حوادث به حال خود رها شده ودر تاریخ ریشه دوانده است و امروز نگاه بسیاری از ما را در فضای امت نسبت به هم، از سوء ظن پر کرده است.

وی ادامه داد: جهل تاریخی از تاریخ سرچشمه می گیرد، در صدر اسلام علیرغم تعدد مذهب، مسلمانی هویت همه را تشکیل می داد و کسی به فکر اختلاف بر اساس مذهب نبود.

عضو مجلس خبرگان رهبری جهل اجتماعی را نیز ناشی از همان جهل تاریخی دانست و بیان داشت: بسیاری از توقعات و انتظارات موجود در جامعه، طلب کننده و تقاضا کننده نسبت به پاره ای از رفتارهاست که اسلامی وهوشمندانه نیست بلکه اختلاف برانگیز است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: در شرایط جهل اجتماعی، حتی پاره ای از نخبگانی که می فهمند همان عملی را انجام می دهند که به اقتضاء جهل اجتماعی مطرح می شود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود در این همایش اظهار داشت: چهارمین جهل ، جهل به معنای "غیر عقلانی اندیشی" است که در مقابل عقل قرار دارد، ممکن است انسان دارای علم نیز باشد اما اگر رفتارها و اولویت بندی های او از سر عقلانیت نباشد به جامعه ضرر می زند.

وظیفه مسلمانان در برابر این وضعیت

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: ما در برابر این وضعیت، باید سه تحول را ایجاد کنیم، از جمله اینکه تاریخ علوم اسلامی را به مثابه یک علم دقیق تاسیس کنیم، تا بدانیم  چه چیزی و چگونه در علوم اسلامی ما رسوخ پیدا کرده است در حالی که منابع دین ما فاقد آن است واین جز با مطالعات تاریخی دقیق، قابل دسترسی نیست.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: تحول دیگر، برطرف سازی کاستی های روشی است، تا علوم ما به چنگال گزاره هایی که مناسبات امت را تخریب می کنند، نیفتد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی طرح موضوع مناسبات اتباع مذاهب با یکدیگر را از دیگر تحولاتی دانست که باید ایجاد شود، گفت: ما نباید فقط مناسابات درون مذهبی را ببینیم و یا فقه ما صرفا بر تنظیم و تعریف درون مذهبی تمرکز پیدا کند.

وی ادامه داد: لازم است به سمت تنظیم و تعریف روابط با اتباع مذاهب مخالف با مذهب متبوع نیز برویم و آن را آنچنان که اسلام می خواهد، شناسایی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی روابط بین اتباع مذاهب را کانونی ترین روابط تاثیرگذار و تعیین کننده بر همه مقدرات امت دانست و تاکید کرد: هر گونه بی توجهی به این روابط، از آن خاستگاه هایی می سازد که افکار غلط،  اندیشه های تفرقه انگیز، تکفیرکننده و رفتارهای به شدت غیرانسانی مجال ظهور و بروز پیدا می کنند.

وی ادامه داد: ما باید در دو ساحت جلوگیری از دخالت قدرت ها در امور امت اسلامی و تلاش های تفرقه افکنانه آنها تلاش کنیم و از طرف دیگر باید درون خود را از جهل های گوناگون، چند لایه و چند گانه، پاکیزه و یا به تعبیری جهل زدایی از درون کنیم.

در این کنفرانس که به همت موسسه امام حکیم وبرخی نهادهای دینی دیگر برگزار شد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و تعدادی از شخصیت های علمی و دینی کشورهای اسلامی حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha