دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
 آیت ‎الله اراکی

حوزه / دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه یکی از سخت ترین و دشوارترین بحران هایی که تاریخ اسلام به خود دیده است بحران شکاف اجتماعی امروز جهان اسلام است، گفت: این بحران نه تنها بخش های مختلف جامعه اسلامی را از یکدیگر دور کرده بلکه در برخی مناطق، بخش های مختلف جهان اسلام را نیز رودرروی هم قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران،  آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب طی سخنانی در همایش "بحران‌های ژئوپلتیک در جهان اسلام" که در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز در جهان اسلام با بحران شکاف اجتماعی روبرو هستیم شکافی که بخش‌های مختلف جامعه اسلامی را نه تنها از یکدیگر دور کرده بلکه در برخی مناطق بخش‌های مختلف جهان اسلام را رودرروی هم قرار داده است.

وی تأکید کرد: یکی از سخت ترین و دشوارترین بحران‌هایی که تاریخ اسلام به خود دیده است بحران شکاف اجتماعی امروز جهان اسلام است.

آیت اراکی با بیان اینکه در قرآن کریم به طور مؤکد بر این اصل تأکید شده است که نهاد جامعه بشر نهاد یگانه ای است، اظهار داشت: مبنای شکل‌گیری جامعه واحد و جامعه یکتا، هویت واحد جامعه است و مبنای وحدت هویت اجتماعی نیز وحدت رهبری سیاسی است.

وی با اشاره به آیه شریفه «یوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» اظهار داشت: در روایات و تفاسیر این آیه بر این اصل تکیه شده که هویت انسانها و هویت اجتماعی انسانها را اراده سیاسی حاکم بر آن جامعه شکل می‌دهد و منظور از اراده سیاسی ، اراده‌ای است که بتواند اراده جمعی افراد را تابع و پیرو خود کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب افزود: وقتی جامعه‌ای از یک اراده سیاسی قدرتمندی برخوردار است که آن اراده جامعه را همسو می‌کند در این جا آن اراده یک اراده هویت ساز می‌شود و یک جامعه دارای هویتی شکل می‌گیرد که رنگ این هویت را آن اراده سیاسی حاکم ایجاد می‌کند.

وی تأکید کرد: در قرآن کریم به این نکته اشاره شده که آن اراده سیاسی که می‌تواند هویت واحد در جامعه بشری ایجاد کند در ذات اقدس حق وجود دارد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه اراده سیاسی باید دست خدا باشد، اظهار داشت:‌این اراده الهی هویت واحد در جامعه بشر ایجاد می‌کند و در نتیجه، انسجام در جامعه بشر مرهون تبعیت از این اراده الهی- سیاسی است و بدون تبعیت از این اراده الهی- سیاسی امکان پیدایش جامعه بشر واحد فراهم نخواهد شد.

وی تأکید کرد: کار تألیف قلوب و ایجاد وحدت و هویت واحد در جامعه بشر کاری است که جز با تبعیت از اراده الهی تحقق پیدا نمی‌کند.

دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه رسول به جانشینی خدا معرفی شده است به آیه شریفه «قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً»، اشاره کرد و گفت: مراد از خلیفه ذات مقدس نبی اکرم(ص) است و در حقیقت خدای متعال یک خلیفه بیشتر بر روی زمین ندارد که آن هم رسول اکرم(ص) است.

وی افزود: اراده خداوند در روی زمین با اراده رسول اکرم جلوه می کند و اوست که پدر جامعه بشر است و برادری مؤمنان نتیجه آن است که فرزندان یک پدر هستند و آن وجود نبی مکرم اسلام است.

دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب افزود: در اینجاست که یک هویت تولید می‌شود و تئوری وحدت از اینجا ریشه می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه ریشه فساد، اخلال در نظم الهی در جامعه بشری است، گفت: همه پیامبران برای اصلاح آمده اند یعنی به نظم کشیدن جامعه بشری مهم است. مبنای وحدت جامعه بشری اصلاح است.

آیت الله اراکی افزود: اگر جامعه بشری بر اساس نظم شکل گرفت جامعه واحدی است و اگر از نظم الهی خارج شد دیگر نمی‌توان آن را به نظم کشید. قرآن کریم می‌فرماید اساس نزاع که در جامعه اسلامی بر می خیزد نشأت گرفته از خروج  از اطاعت  از رسول و خداست.

وی با بیان اینکه بهترین نعمت الهی که همه نعمت‌ها در پرتو آن نعمت گوارا می‌شوند نعمت رهبری صالح است، اظهار داشت: اگر این نعمت رهبری صالح از جامعه گرفته شود دیگر هیچ نعمتی برای این جامعه گوارا نخواهد شد.

انتهای پیام / ۲۲/ ۳۱۳

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha