پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حیدر همتی

حوزه/ معاون پژوهشی حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با بیان این که امام حسین(ع) نمونه و تجلی انسان کاملی است که هدف خلقت بود، گفت: مجالس با شکوه عزاداری امام حسین(ع) و راهپیمایی اربعین، اراده خداوند برای جاودانگی انسان کامل است.

حجت الاسلام حیدر همتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به راهپیمایی میلیونی زائران امام حسین(ع) در ایام اربعین، اظهار داشت: این شور و اشتیاق مردم جاودانگی امام حسین(ع) را نشان می دهد که البته برای رمزگشایی از این جاودانگی باید به برخی جهات توجه کرد.

وی افزود: رابطه انسان شناسی و هدف خلقت با قیام اباعبدالله(ع)، رابطه ادیان مختلف با قیام اباعبدالله(ع) و همین طور رابطه دین اسلام و قیام اباعبدالله(ع) با بحث مهدویت از جمله مهمترین مباحثی است که از دریچه آنها می توان به رمز و راز جاودانگی امام حسین(ع) و قیام مقدس او پی برد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان این که یکی از علل ماندگاری و جاودانگی قیام امام حسین(ع) مربوط به اصل خلقت و هدف خداوند از خلقت انسان است، یادآور شد: برای مثال همانگونه که در آیات 30 به بعد سوره بقره داریم، بسیاری از فرشتگان در مقابل خلقت انسان گفتند چرا می خواهی انسانی را خلق کنی که همه نوع فسادی می تواند از او سر بزند؟ که خداوند در پاسخ می گوید «من چیزی را می دانم که شما نمی دانید». به همین جهت اگر چه یک بعد از حادثه عاشورا، قتل و فساد و خون ریزی و جنایت است، اما سوی دیگر آن، لشگر 72نفره امام حسین(ع) است که اوج از خودگذشتگی، اوج ایمان، اوج اخلاص، اوج ایثار و اوج تمام صفات نیکوی انسانی در آن دیده می شود؛ به نوعی بعد اصلی قیام عاشورا، همان تحقق سخن خداوند به فرشتگان است که در مورد خلقت انسان گفت، «من چیزی را می دانم که شما نمی دانید».

حجت الاسلام همتی در پایان گفت: در هر صورت مجالس باشکوه عزاداری امام حسین(ع) و همین طور راهپیمایی میلیونی زائران امام حسین(ع) در ایام اربعین که علاوه بر شیعیان و مسلمانان، پیروان دیگر ادیان نیز در آن شرکت می کنند، تنها گوشه ای از اراده خداوند برای تحقق وعده اش، برای جاودانگی انسان کامل است.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha