پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر داوود فیرحی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت: از نظر علامه جعفری(ره) دولت و سیاستی درست عمل می کند که چرخه انحطاط را متوقف کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین داوود فیرحی، شب گذشته درمراسم نکوداشت مقام علمی و معنوی علامه محمدتقی جعفری(ره) که درمحل بنیاد نخبگان تهران برگزار شد، با اشاره به ویژگی ها و ابعاد شخصیتی این فیلسوف و عارف وارسته، گفت: از بارزترین شاخصه های علامه جعفری(ره)، شجاعت و سدشکنی های مفهومی است؛ بسیاری از افراد هستند که در امتداد فکر دیگران حرکت می کنند، اما علامه جعفری(ره) خودش فکرتازه داشت و حتی امروز هم تفکرات او هنوز تازه و بروز است.

وی ادامه داد: ارزش این فیلسوف برجسته و عالم ربانی را در آینده خواهیم دانست و شاید 50 سال دیگر با نمایان شدن ایده ها و اندیشه های والای ایشان، او در زمره بزرگترین متفکران جهان اسلام درمباحث تخصصی قرارگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که علامه محمدتقی جعفری(ره) تشخیصی جامع از وضعیت انسان امروز داشت، یادآورشد: ازنیمه قرن نوزدهم میلادی به بعد و همزمان با رشد سرمایه داری، مسئله "شیء شدگی انسان ها" تحت تاثیر فشار سرمایه، کار و استبداد مطرح گردید که علامه جعفری(ره) درکتاب حیات معقول خود، راجع به این موضوع به تفصیل مطالب جامعی را آورده است.

وی افزود: علامه جعفری(ره) دربحث سیاست معتقد است تعریف سیاست همان چیزی است که به تدریج " افراد" را به "چیزها" مبدل می کند و انسانیت و عواطف و اختیار و آزادی و نقادی انسان را گرفته و او را به یک ماشین هوشمندی تبدیل می کند که شبیه ربات و قابل جایگزینی با رباتی مشابه خود است.

حجت الاسلام و المسلمین فیرحی خاطرنشان کرد: سپس علامه(ره) با طرح این سئوال که آیا می توان بازهم همان "شیء" ها را به انسانی با خصوصیات عاطفی و انسانی تبدیل کنیم که نقاد و انتخاب گر، باشد؟ و دوباره علامه(ره) درادامه می گوید که اگرچنین چیزی ممکن باشد، مهم ترین دروازه آن دولت و سیاست است؛ یعنی ایشان سیاست را دروازه ی تبدیل اشیاء به انسان های خوب و یا بد می داند. اما درواقع دولت و سیاستی برای علامه(ره) درست عمل می کند که چرخه انحطاط را بازگرداند و چیزها و اشیاء را به افراد مبدل نماید.

وی با اشاره به این که آزادی های محدود و مشروط و قراردادی، با آزادی واقعی ازدیدگاه علامه(ره) فرق دارد، اظهارداشت: از نظر علامه جعفری(ره) انسانی که به هردلیلی نتواند آزاد واقعی و انتخاب گرباشد، او "کس" نیست. قرارگرفتن درنظم قراردادی با آزادی فرق دارد؛ شیء شدن یعنی خرد و تفکر، بیرون از آدمی است. اما فرد، دارای خرد و تفکری باشد، چنین فردی، انسانی شجاع خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان با بیان این که در دیدگاه علامه جعفری(ره) زنده بودن ازشرایط حیات معقول است، گفت: علامه(ره) معتقد است کسانی که " افراد" را شیء کرده اند در واقع حق حیات را از آنان سلب نموده اند؛ ایشان حیات را حُکم می داند ولذا زنده بودن را ازشرایط حیات معقول معرفی می کند؛ علامه(ره) می گوید حیات بدون کرامت انسانی بی فایده است.

 313/34

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha