سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
گفت وگوی اختصاصی خبرگزاری حوزه با آیت الله محمد جواد فاضل

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: نقشه راه در همه سازمان ها و نهادها الزامی است و نباید با تغییر یک وزیر همه چیز در یک وزارتخانه تغییر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در دیدار اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم گفت: حفظ معماری و حیات مدنی شهر بسیار مهم است ؛این مساله در شهرهای بزرگ دنیا نیز به چشم می خورد و کسی نمی تواند به راحتی ظاهر شهر را تغییر دهد.

عضو جامعه مدرسین افزود: ماهیت شهرسازی هویت فرهنگی آن را مشخص می کند؛ در حالی که غربی‌ها هویت اصلی علوم را از مسلمانان گرفتند اما امروز در کشور ما آپارتمان سازی هایی را شاهد هستیم که در هیچ کجا انجام نمی شود؛ ساختمان های بزرگ در خیابان های کم عرض و نظایر این موارد هیچ توجیهی از نظر معماری شهری ندارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عدم برنامه ریزی دقیق و منسجم را از مشکلات مهم کشورمان در این عرصه دانست و گفت: وقتی با تغییر وزرا، برنامه های وزارت خانه ها تغییر می کند، همین مشکلات ایجاد می شود؛ از جمله این اقدامات می توان به منحل کردن سازمان برنامه و بودجه توسط دولت وقت اشاره کرد که آثار آن امروز قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: نهادها و سازمان ها باید نقشه راه منظمی باری حرکت داشته باشند تا با تغییر یک مدیر همه چیز تغییر نکند؛ در زمینه معماری نیز باید چنین نقشه راهی ایجاد شود چون بدون آن نتیجه نمی رسیم؛ مثلا امروزه آشپزخانه هایی ساخته می شود که با گذشته متفاوت است و این شکل آشپزخانه با ضوابط دینی سازگاری ندارد.

وی اظهارکرد: نوع ساختمان سازی و نوع امکان سنجی و فضاسازی و معیارهای دینی آن از متون دینی قابل برداشت است؛ از جمله این اصول می توان به جایگاه مسجد سازی در شهرها اشاره کرد که ساخت آن را در مرکز مناطق مسکونی تجویز می کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با ذکر اهمیت ایجاد دبیرخانه دائمی برای کنگره معماری گفت: تغییر نوع معماری در بحث امنیت منازل نیز بسیار مهم است؛ زیرا اکنون با آپارتمان‌سازی‌های گسترده، دزدی و قتل در یک واحد مسکونی رخ می‌دهد، اما همسایگان آن واحد از این مسائل آگاه نمی‌شوند.

وی گفت: معماری با همه ابعاد زندگی در ارتباط است و باید با استفاده از کارشناسان یک نقشه راه در زمینه معماری تدوین شود ؛حوزه آماده پاسخگویی به سؤالات فقهی در خصوص معماری است و در زمینه فقه معماری حرف برای گفتن دارد، حوزه آماده است که مسائل فقه معماری را در اختیار کارشناسان قراردهد.

این استاد حوزه یادآورشد: از جمله مواردی که در این حوزه به آن اشاره شده است، نوع ساخت ساختمان هایی از جمله مدارس دخترانه اشاره کرد که اشرافی از دیگر ساختمان ها بر آن وجود نداشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره موزه مراجع بیان کرد: از جمله مواردی که باید در این موزه جانمایی شود می توان به زندگینامه مراجع، شاگردان آن‌ها و آثار علمی مراجع و... است زیرا اگر تنها به عبا و عمامه مراجع بسنده کنیم، کار را به تمام نرسانده ایم بلکه باید کاری کنیم که جامعه و مردم به سری زندگی و سیره زندگی و اخلاقی و آموزشی این بزرگان آشنا شود.

وی افزود: در این زمینه باید گروهی از اداره میراث فرهنگی، حوزه علمیه و بیوت مراجع ایجاد شده و اداره چنین موزه ای را به عهده بگیرند.

این استاد حوزه یادآورشد: دفتر مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی در سال 79، سایتی را در اینترنت تأسیس کرد و از سال 79 تا 82، 9 هزار سؤالی که از سوی مردم مطرح شده بود پاسخ داده شد که این مساله نشان دهنده به روز بودن مراجع تقلید بود که بسیاری از خبرنگاران خارجی را نیز شگفت زده کرده بود.

وی گفت: مبانی مرتبط با مرجعیت باید در اختیار مردم قرار گیرد؛ از آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) کتا‌ب‌های حجیم استفتائات به یادگار مانده و مردم سؤالات زیادی را از طریق اینترنت از مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی پرسیدند، باید در موزه مراجع به چنین ابعاد علمی از زندگی مراجع پرداخته شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha