یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تلبس

حوزه/ کارشناس مسئول واحد تلبس دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور، از ثبت نام بالغ بر ۲۵ هزار طلبه در سامانه تلبس از ابتدای راه اندازی این سامانه خبرداد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام مجتبی متقی نژاد، با اشاره به اهمیت تلبس و ضرورت حفظ قداست لباس روحانیت اظهارداشت: یکی از مهم ترین فعالیت ها در حوزه های علمیه بحث تلبس است که در طول سالیان متمادی در حوزه های علمیه مورد توجه بوده و در گذشته نیز اساتید و بزرگان حوزه در صورت احراز شرایط شاگردان خود را جهت تلبس آماده و اجازه تلبس را به ایشان می دادند.

وی ادامه داد: در عصر حاضر و به خصوص بعد از انقلاب اسلامی به رهبری داهیانه حضرت امام رحمه الله علیه با توجه به گستردگی حوزه های علمیه، این امر همچنان در گوشه و کنار کشور ادامه داشت تا اینکه در راستای  ساماندهی و ترغیب بیشتر طلاب به تلبس دائم به لباس مقدس روحانیت، معاونت تهذیب حوزه های علمیه اقدام به برنامه ریزی دقیقی در این عرصه نمود که تهیه و بکار گیری سامانه تلبس یکی از این اقدامات می باشد.

کارشناس مسئول واحد تلبس معاونت تهذیب حوزه های علمیه ، اذعان داشت : این طرح علی رغم گام های اولیه خود ، موفقیت های خوبی را ثبت کرد اما با گسترش خدمات نوین مخصوصا اینترنت در حوزه های علمیه سراسر کشور، در این بخش نیز شاهد تحول بوده و در سال 92 سامانه جامع تلبس در معاونت تهذیب راه اندازی شد.

وی بیان داشت: در این طرح، طلابی که شرایط لازم برای معمم شدن را دارند از هر نقطه ای از کشور به سامانه اینترنتی مراجعه و پس از تکمیل فرم های مخصوص فرم درخواست مجوز تلبس را تکمیل و از همان شهرستان محل تحصیل خود ، گواهی و مجوز خود را پس از تایید نهایی در ستاد دریافت می نمایند.

حجت الاسلام متقی نژاد ، یکپارچه شدن شیوه تلبس در کشور، ایجاد رفاه بیشتر برای طلاب در دسترسی و طی فرآیند اداری اخذ مجوز مخصوصا در مناطق دور دست کشور(بدون نیاز مراجعه به قم)، همچنین افزایش سرعت و دقت در رسیدگی به درخواست ها را از جمله مزایای این طرح عنوان کرد.

وی در تشریح یکی از شرایط اقدام و اخذ مجوز تلبس تصریح کرد: بر اساس مصوبه 745 شورای عالی حوزه های علمیه درخواست طلابی که موفق به اتمام پایه پنجم شده اند در سیکل اخذ مجوز قرار داده خواهد شد و قبل از این پایه تحصیلی درخواست ها اقدامی نخواهد داشت.

این مقام مسئول، در توضیح این فرآیند ادامه داد: افرادی که در  این سامانه ثبت نام کرده و متقاضی اخذ مجوز می شوند پس از بررسی اطلاعات مورد نیاز و احراز شرایط لازم در ستاد ، درخواست آنها تایید و درگام بعد در دوره ای به نام کارگاه تلبس ثبت نام می شوند و با توجه به هماهنگی های بعمل آمده با مراکز استانی در همان محل تحصیل این دوره ها را می گذرانند.

وی اذعان داشت: این کارگاه دو روزه بوده و طلاب در آن ضمن آشنایی با برخی از باید ها و نبایدهای طلبگی و تعمم، آماده ملبس شدن می گردند؛ البته توسط معاونت تهذیب و با همکاری مرکز خدمات حوزه سیاست های تشویقی هم  برای افرادی که معمم می شوند در نظر گرفته شده است.

کارشناس مسئول واحد تلبس دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه ، با یادآوری این مطلب که با راه اندازی سامانه تلبس ، تمام فعالیت های این بخش از طریق این سامانه انجام می شود، خاطرنشان کرد: از ابتدای ثبت نام تلبس که تقریبا از اواخر دهه 80 توسط معاونت تهذیب حوزه های علمیه صورت گرفته، بالغ بر 25 هزار  طلبه تا کنون ثبت نام و بالغ بر18 هزارطلبه پس طی همه مراحل اخذ مجوزموفق به دریافت مجوز تلبس شده اند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اطلاع رسانی بهتر و بیشتر مراکز استانی از سیر اخذ مجوز تلبس به طلاب بتوانیم شاهد ارتقاء کمی و کیفی در تلبس طلاب همچنین برگزاری جشن های عمومی در استان ها جهت این امر مقدس و با برکت باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امین زارع IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    0 0
    التماس دعا
  • امین زارع IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    0 0
    التماس دعا