یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تبیین مهم ترین شاخصه ها و مولفه های تربیت قرآنی و وحیانی رسول الله (ص) پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بهجت پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت رحلت جانسوز نبی مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به تربیت قرآنی و وحیانی رسول الله (ص) اظهار داشت: آنچه از مجموعه آیات نورانی قرآن به دست می آید این است که پیامبر اکرم(ص) همزمان چند سمت مهم برعهده داشتند؛ نخست آن که به عنوان رسول خدا، رسالت وحی الهی را در اختیار گرفته و به مردم بیان می نمودند. یکی دیگر هم این که جامعه را بر اساس این دریافت ها مدیریت نموده و به تربیت و تحول در افراد همت می گماردند و سمت سوم هم این که به مثابه یک حاکم به امر اداره امور سیاسی و اجتماعی و  در صورت لزوم به امر جنگ و صلح می پردازند یعنی ولایت امر مردم را عهده دار هستند.

وی افزود: پیامبر (ص) وقتی به رسالت مبعوث شدند از لحاظ کمالات روحی و اخلاقی در اوج بودند چون تربیت یافته خدا توسط جبرییل بودند و به تعبیر امیرالمومنین علی(ع) از زمانی که ایشان در کودکی از شیر گرفته شد خداوند بزرگترین فرشته خود یعنی جبرائیل را در کنار ایشان قرار داد تا محاسن اخلاق و معارف را به ایشان منتقل کرده و دستورات لازم را در امور مختلف در اختیار ایشان قرار دهد.

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم گفت: خدای متعال با نزول سوره علق مامور ابلاغ پیام الهی را به پیامبر اکرم(ص) بیان می دارد و از این جا به بعد نیز دوره ویژه ای از تربیت پیامبر شروع می شود که مربوط به شیوه انتقال مفاهیم دین به مردم و برخورد با چالش های جامعه است چه آن که در میدان عمل، پیامبر(ص) معارف دین را برای مردم مطرح کرده و طبعاً مردم هم واکنش های مختلفی اعم از مخالف و موافق به این مساله نشان می دادند و حتی گاهی عده ای جدای از اقدام به ترور پیامبر(ص) دست به شبهه افکنی می زدند.

وی اضافه کرد: از این مرحله به بعد نیز قرآن کریم آرام و به تدریج و متناسب با چالش هایی که برای پیامبر پیش می آمد ایشان را راهبری می کنند، ضمن آن که از نزول تدریجی قرآن استفاده می شود که گاهی پیامبر را برای ورود به یک صحنه و عرصه آماده می کرده پیش از آن که زمان آن عمل به آن برنامه رسیده باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی یادآور شد: دقیقاً سوره ها و آیات قرآنی که نازل می شدند این فرآیند را مدیریت شده و به نحو بسیار حکیمانه ای پیش می بردند؛ به عنوان مثال پیامبر در سوره علق که اولین سوره است مامور می شود که مردم را با پروردگار واحدآشنا کند،‌بعد به پیامبر می فرماید در ادامه سوره که انتظار نداشته باشد که همه مردم زیر بار این دعوت بروند و طبعاً برخی سرکشی می کنند اما خدا در قرآن خطاب به رسولش می فرماید مبادا تحت تاثیر این طغیان و سرکشی قرار گرفته و بخواهد مخالفان را اجابت کند بلکه بداند که خدا آنان را سخت عقوبت می کند و خود خدا وعده می دهد که با همه سختی ها دین تو جهانی می شود.

وی اضافه کرد: در حوزه تربیت خدای متعال می فرماید که ای پیامبر این کتاب بر تو نازل شد تا به وسیله آن دست مردم را بگیری و از تاریکی های بینشی و گرایشی و اخلاقی و رفتاری آن ها را به سمت کانون نور و روشنایی هدایت کنی.

این مفسر و پژوهشگر قرآنی بیان داشت: در زمان هجرت به مدینه نیز حضرت دست به جامعه سازی می کند و بر اساس همان معیارهای قرآنی به این ماموریت مهم اقدام می کند و قرآن کریم در برابر طیف ها و گروه های و شخصیت های گوناگون در مدینه به پیامبر اکرم (ص) قوت قلب می بخشد و در هر مرحله و حادثه ای ایشان را آماده می کند تا راسخ و بدون تزلزل بتواند ماموریت الهی خویش را به سرانجام برساند.

وی افزود: در واقع آن چه مسلم است این که اخلاق و تربیت پیامبر اکرم(ص) چیزی نبوده که با رسیدن ایشان به سن چهل سالگی و بعثت تمام شده باشد بلکه پیامبر دائم در حال تکمیل ظرفیت ها و کمالات روحی و معنوی و هدایت شدگی به واسطه قرآن بودند و قرآن تا روز آخری که امر وحی رسانی تداوم داشت از توجه به پیامبر اکرم دست نکشیدند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور خاطرنشان می کند: در واقع آن چه از کلام وحی استنباط می شود این است که قرآن سه ضلع مهم دارد؛ یکی خروج مردم از تیرگی ها ، دوم حاکم کردن گفتمان قرآنی و توسعه آن در جامعه و تربیت مردم به نور قرآن  از این طریق و سوم راهبری پیامبر اکرم که قاعده این مثلت نیز خود رسول الله (ص) است، چرا که این تحول بر پایه تلاش های ایشان به دست آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha