پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین جواد مروی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: دانش فقه را می توان وسیع ترین دانش اسلامی تلقی کرد، چون پیوستگی و رابطه و نیاز این دانش با زندگی فردی و اجتماعی انسان در همه حیات و حتی بعد مرگ حتمی و ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله جواد مروی  امروز در  مراسم  افتتاحیه رشته فقه الاقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری که در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه(س) برگزار شد به باید و نبایدهای رشته فقه الاقتصاد اشاره کرد و اظهارداشت: دانش فقه را می توان وسیع ترین دانش اسلامی تلقی کرد، چون پیوستگی و رابطه  و نیاز این دانش با زندگی فردی و اجتماعی انسان در همه حیات و حتی بعد مرگ حتمی و ضروری است.

عضو جامعه مدرسین افزود: وقتی اسلام متولی تبیین درست سعادت بشر است، باید در جایگاهی این  قوانینی را طراحی کند و این جایگاه فقه است.

استاد حوزه عنوان کرد: فقه تخصصی پیشینه ای دارد و  به همین دلیل، باید اولویت اول دانش پژهان توجه به پیش نیازها باشد. در ضرورت فقه تخصصی بحثی نیست، اگر فقه تشیع، فقه پویا و تاثیر گذار بوده در ابعاد مختلف، علت آن  هماوری با نیاز جامعه و مخاطب بوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: این امتیاز فقه شیعه بسیار ویژه بوده و حتی این مسئله مورد توجه عالمان الازهر مصر نیز بوده است و آنها نیز به این مسئله اذعان دارند.

آیت الله مروی گفت: اولویت دیگر بعد از پیش نیاز فقه، آموختن و خوب فهمیدن و مسلط شدن برقوائد اصولی پرکاربرد و در مرحله بعد استعداد و ذوق در فقه است. در فقه های که منابع آن موجود است و موضوع شناسی احتیاج به کار  ندارد، اول فعالیت عمیقی  صورت گیرد تا ذوق و استعداد فقهی ایجاد شود.

 وی افزود: اگر استعداد و ذوق فهمیدن  ابتدا حاصل شد، می توان به آینده امیدوار بود و این نیاز به برنامه  ریزی دقیق و تحمل سختی های فراوان دارد.

 عضو جامعه مدرسین عنوان کرد: اولویت بعدی دانش پژوهان، یادگیری قواعد فقهی فقه الاقتصاد و مقارنه با فقه سایر مذاهب  و عدم ترس  از آن است.  بنابراین  لازم است برای از بین بردن احتیاجات و برطرف کردن نیاز جدی برای ارائه درست، نظرات فقهی با افکار دیگران هم مانوس باشیم؛‌ اگر انس با افکار دیگران در پیش نیاز فقهی واصولی  ایجادشود قطعا پیشرفت هم  حتمی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha