جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان

حوزه/ مهمترین هدف رشته فقه الاقتصاد اجرای روش شهید صدر؛ یعنی ترکیب فقه با رشته های جدید و انضمام فقه با آخرین یافته ها درباره اقتصاد اسلامی تا از این طریق جلوی خطر اقتصاد سرمایه داری هم گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین موسویان  امروز در  مراسم  افتتاحیه رشته فقه الاقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری که در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه(س) قم برگزارشد گفت: از اول پیروزی انقلاب  بحث های میان رشته ای و حضور حوزه های علمیه و دانش فقه در عرصه نظام سازی و اجتماعی مطرح بوده است.

 مدیر رشته فقه الاقتصاد ابراز داشت: به همین دلیل  بزرگان حوزه فعالیت های مختلفی برای تاسیس مؤسسه و دانشگاه مانند امام صادق(ع)، مؤسسه امام خمینی(ره) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای  ایجاد ارتباط با فقه و  دانش های دیگر مانند اقتصاد و تربیت متخصصین انجام داده اند تا بتوانند همه دانش مربوطه و فقه را در عالی ترین سطح به استخدام گیرند.

 وی عنوان کرد: اگر چه تا الان فعالیت خوبی صورت گرفته، ولی هنوز این فعالیت ها نتوانسته پاسخ گوی نیازهای فعلی باشد و  انتظار هم نمی رود با این نوع  فعالیتها  همه نیازها  از بین برود.

 حجت الاسلام والمسلمین موسویان گفت: به همین منظور احساس شد موسساتی شکل گیردکه  بتوانند  مجتهدانی متخصص  تربیت کنند که در درجه اول اجتهاد آنها مسلم بعد متخصص در رشته  خاصی باشند.

مدیر رشته فقه الاقتصاد عنوان کرد:  اگر چه  در این راستا بعضی موسسات شکل گرفت و وارد رشته خاص شدند، ولی کار آنها تنها موضوع شناسی است و انتظار دارند با خواندن چند کتاب و مقاله  در حوزه مطالعات بانکی و شرکت های تجاری و سهامی  بتوانند مسائل آنها را از فقه استنباط کنند.

 حجت الاسلام والمسلمین موسویان افزود: تجربه  عملی این روش  این شده که نوعا  و موضوعا، پدیده و مسائل در همان دانش شکل می گیرند و به فقه  عرضه می شوند و کار فقیه هم  تنها دادن پاسخ و فتوای منفی یا مثبت است.

مدیر رشته فقه الاقتصاد ابراز داشت:  اما خود معامله بیرون و خارج از چار چوب از جامعه اسلامی و براساس مبانی واصول  و عقاید خاصی طراحی شده است، ولی این مبانی وارد کشور اسلامی می شود و فقیه می خواهد صرفا در حد موضوع شناسی آن را بررسی کند حال جواب مثبت یا منفی دهد.

وی عنوان کرد: به همین دلیل بعضی مسائل مانند ضرورت،  فقیه مجبور می شود طوری  جواب دهد که بانک،  بیمه و بورس  در کشور  وجود داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان گفت: حقیقت این است که  براساس ساختار تمدن اسلامی ممکن است شروع بدی نباشد،‌مانند صنعت مونتاژ برای تولید ماشین؛‌ اما این نمی تواند تمدن ساز باشد.

وی عنوان کرد: از طرفی اگر بیایم در حوزه رشته تخصصی اقتصاد را تاسیس کنیم که دانش پژوه بخواهد از لیسانس تا دوره دکتری را بگذراند  این هم نتیجه اش گذراندن وقت زیاد است به دلیل اهمیت بحث اقتصاد این طلبه ناگزیر می شود از فقه و اصول کناره گیری کند.

 حجت الاسلام والمسلمین موسویان افزود: ممکن این  دانش پژوه متخصص خوبی در بحث اقتصاد شود، ولی مجتهدی که انتظار می رفت تا مشکل جامعه را برطرف کند، تربیت نخواهد شد.

مدیر رشته فقه الاقتصاد ابراز داشت: با مشورت های صورت گرفته به این نتیجه رسیدم باید موسسه تشکیل شود  که تکیه، اصل و پایه فقه واصول و حتی بالاتر از فقه و اصول رایج در حوزه باشد و در کنار آن در دانش های مربوط مانند اقتصاد هم متخصص باشد.

وی عنوان کرد: برای همین منظور لازم نیست، شخص دوره لیسانس  تا دوره دکتری را بگذراند، ولی می شود موضوعات خاص و مورد نیاز جامعه را طوری گزینش کرد که طلبه  علاوه بر اجتهاد در بحث فقه و اصول متخصص در اقتصاد هم شود.

 حجت الاسلام والمسلمین موسویان عنوان کرد:  این موسسه با این هدف و رویکرد شکل گرفت و این دوره ها 6 یا 7 ساله طراحی شده که  دانش پژوه یک دوره فقه و اصول را خوب بخواند و بعد با روش تدریسی مباحث اقتصاد آشنا و سپس وارد فعالیت پژوهشی شود. هدف این مؤ سسه فعالیت و محور قرار دادن پژوهش است.

مدیر رشته فقه الاقتصاد ابراز داشت: دانش پژوه در گام بعدی با انواع فقه مشترکات معاملات، ابواب خاص با رویکرد  جدید معاملات، برخی قوائد فقهی و فقهای تخصصی مانندفقه بیمه،محیط زیست ودولت نیز  آشنا خواهد شد.

وی عنوان کرد: حقیقت این است که  دست  ما در ابواب فقه سرمایه وتجارت از متون قوی و محکم مانند  بیع خالی است و هنوز  فقه بانکی به شکل مکاسب بیع کار  نشده،‌ اینجا است که با کمک پرورش یافتگان  دوره های تخصصی، به صورت پژوهش و  زیر نظر استاد، منبع و موضوع یابی شکل گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان اظهار داشت: در کنار این دروس، درسهایی مانند رجال و  حدیث شناسی برای تربیت مجتهد نیز در نظر گرفته شده است.

مدیر رشته فقه الاقتصاد ابراز داشت:  در مورد فقه الاقتصاد هدف، نه موضوع شناسی صرف است چون معتقدیم که به انحراف خواهیم رفت و نه دور شدن از تمدن اسلامی  و نه اتلاف وقت با گذران مثلا 170 واحد درسی، بلکه مهمترین هدف اجرای  روش شهید صدر یعنی ترکیب  فقه با رشته های جدید و انضمام فقه با آخرین یافته ها درباره اقتصاد اسلامی  تا از این طریق  جلوی خطر اقتصاد سرمایه داری هم گرفته شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha