جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عبدالسلام تقی کارشناس سوری

کارشناس سوری گفت: هرو قت ارتش سوریه در حال پیشرفت است، آمریکا به بهانه های انسان دوستانه مثل اینکه ارتش دارد به مناطق سنی نشین ویا به مناطق مسکونی حمله می کند، سعی می کنند جلوی پیشرفت ارتش سوریه را بگیرد.

 عبد السلام تقی کارشناس سوری در گفت و گو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به تحولات اخیر سوریه درباره موضوعاتی مانند پیشرفت های اخیر ارتش و نیروهای مقاومت در حلب و مشکلات پیش روی دولت و ملت سوریه و نوید پیروزی کامل در این کشور به گفت و گو پرداخت.

عبد السلام سوری از کارشناسان اهل کشور سوریه با اشاره به موفقیت های ارتش سوریه در حلب گفت: در حال حاضر حدود 60 درصد شهرحلب در اختیار دولت و ارتش است و  40 درصد دیگر باقی مانده به تنهایی در دست داعش یا النصره نیست، بلکه درگیری های متفرق وجود دارد مثلا در نبل و الزهرا که در کنترل دولت قرار دارد و همچنین و در برخی مناطق دیگر که در دست تروریست ها است،‌ درگیری دامه دارد.

تداوم کمک های ترکیه و عربستان به گروه های تروریستی

وی ادامه داد: در واقع مشکلاتی بر سر راه پیشرفت ارتش سوریه قرار دارد که یکی از آنها کمک های متداوم و استراتژیک ترکیه از لحاظ ارسال سلاح وارائه مشاوره همه جانبه برای تروریست ها است و از سوی دیگر دروغ گویی و رفتار منافقانه آمریکا و کشورهای عربی و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان و قطر که در مورد برخورد با تروریست ها ادامه داد،‌ چون این کشورها از سویی مدعی مقابله با داعش هستند و از سوی دیگر بر خلاف ادعاهای خود هیچ مبارزه ای با ترورریست ها نمی کند.

این کارشناس سوری گفت: کمک های مالی و تسلیحاتی به طور مستمر به سوی داعش و سایر گروه های تروریستی سرازیر می شود و آمریکا مشکلات سیاسی بر سر راه سوری ها می گذارد، یعنی هر وقت می بیند ارتش سوریه در حال پیشرفت است، به بهانه های انسان دوستانه مختلف مثل اینکه ارتش دارد به مناطق سنی نشین ویا به مناطق مسکونی حمله می کند، سعی می کنند جلوی پیشرفت ارتش سوریه و دوستان سوریه مثل ایران و روسیه را بگیرد و نگذارد به آسانی پیشرفت انجام شود، از سوی دیگر رژیم صهیونیستی هم تروریست ها را حمایت می کند و به آنها سلاح می دهد.

وی با اشاره به حضور غیر نظامیان در مناطق تحت اشغال تروریستها و مراقبت ارتش در این مناطق گفت: امروز منطقه حلب شرقی و شمال شرقی حلب آزاد شده و دولت اعلام کرده مردم می توانند به خانه هایشان بر گردند و دولت سعی کرده اداره ها را راه اندازی کند و تعمیرات برق، آب و گاز ساکنان را انجام دهد تا مردم بتوانند به منازلشان بر گردند. از سوی دیگر می دانیم که تروریست ها در طول 5 سال ثابت کردند آدم های ترسو و نامردی هستند و از شهروندان سوری به عنوان گروگان استفاده می کنند تا بتوانند از این طریق ارتش سوریه را تحت فشار قرار دهند و اگر ارتش خواست به آن ها حمله کند وانمود کنند که ارتش به مردم عادی حمله می کند.

مذاکره بهانه ای آمریکایی عربی برای نجات تروریست ها در سوریه

عبدالسلام تصریح کرد: از گذشته هروقت ارتش به مرحله ای از پیشرفت دست می یافت و قرار می شد به منطقه ای حمله کند که غیر نظامیان حضور دارند، از طریق رسانه ها و نامه هایی که از هلی کوپتر پرتاپ می شد به مردم هشدار می دادند که می خواهیم این مناطق را پاکسازی کنیم تا از آن مناطق بیرون بروند، اما متاسفانه تروریست ها نمی گذارند شهروندان عادی به راحتی از این مناطق بیرون بروند. این یکی از  مشکلات پیش روی ارتش هست که باید با احتیاط و از طریق عملیات نیروهای ویژه به این مناطق حمله کند تا کمترین خسارت جانی به شهروندان وارد شود.

کارشناس سوری با اشاره به سایر تلاش های ارتش برای نجات شهروندان عادی گفت: ارتش تلاش می کند از طریق مذاکره با کسانی که سلاح دارند، آنها را ترغیب کند سلاحشان را تسلیم کنند و دولت کاری به آنها نداشته باشد و در عوض اجازه دهند که مردم از آن مناطق خارج شوند و یا به خارج سوریه بروند تا مناطق پاکسازی شود.

وی با اشاره به پیشنهاد بر گزاری نشست ژنو درباره سوریه در شرایط کنونی  گفت: حدودا در طی این 6 سال جنگ سوریه که یک جنگ تحمیلی تمام عیار علیه سوریه است برای ما ثابت شده  که هر موقع ما از لحاظ نظامی و میدانی پیشرفت می کنیم دشمنان ما که خود را دوستان سوریه می نامند سعی می کنند از طریق اجلاس یا سازمان ملل یا نشست ژنو مشکلشان را حل کنند تا به تروریست ها فرصت دهند که خودشان را سازمان دهی کنند و کمک هایشان به تروریست ها برسد و بعد اجلاس ها را با شکست مواجه کنند.

عبدالسلام تقی خاطر نشان کرد: من اصلا طرفدار خون ریزی و کشتار نیستم، اما در شرایط فعلی موافق حل سیاسی نیستم؛ چرا که در شرایط کنونی مشکل از لحاظ نظامی حل می شود. اگر قرار باشد مشکل سوریه از طریق سیاسی حل شود، حدود 6 سال است که ملت و دولت سوریه به دنبال راه حل سیاسی اند. ما می خواهیم صلح کنیم و دولت هیچ کوتاهی در این زمینه نکرده حتی اگر خودش ضرری کند راضی است که مردم کمتری کشته شوند،‌اما دشمنان راضی به حل سیاسی بحران نیستند.

 

عبدالسلام تقی

 

پیشرفت های ارتش، دشمنان ملت سوریه را وادار به تسلیم می کند

کارشناس سیاسی سوریه تصریح کرد: این نشست ژنو مانند سایر نشست های دیگر بی تاثیر است، اما انشالله تا یکی دو ماه آینده ارتش پیشرفت بیشتری می کند و آن موقع به خاطر ضعف نظامی تروریست ها دوستان تروریست ها حاضر می شوند بیایند پای میز مذاکره و صلح، اما در حال حاضر این پیشنهاد فریبکارانه هست که ما به آن عادت کرده ایم.

وی با اشاره به ورود تروریست ها از مرز ترکیه و اردن گفت: متاسفانه  ترکیه دشمنی خودش را با سوریه ثابت کرده و خواب اردوغان برای تشکیل امپراتوری جدید عثمانی و عضویت در اتحادیه اروپا و رهبری جهان اسلام تعبیر نشد و او به هیچ کدام از آرزوهایش نرسید. اردوغان به خاطر این آرزوهای احمقانه مردم سوریه را بدبخت کرد و کشتار به راه انداخت.

کارشناس سوری گفت: دولت ترکیه از تروریست ها حمایت می کند و هیچ مرزی را نبسته و از طریق زمینی و هوایی، مستقیم و غیر مستقیم، سلاح، پول و غذا به تروریست ها می رساند و بیمارستان های خودش را به روی تروریست ها باز گذاشته و از همه لحاظ از آنها حمایت می کند.

وی افزود:مرز اردن با سوریه بزرگ نیست و تا حدی می شود آن را کنترل کرد، اما مرز سوریه با ترکیه بسیار گسترده است وحدود 800 کیلومتر است و در این شرایط کنترل آن برای دولت سوریه ممکن نیست و این مشکل بزرگی است.

آزادی کامل موصل گام نهایی برای محاصره تروریست ها در سوریه

وی با اشاره به عملیات آزادسازی موصل و تاثیرات آن بر شرایط سوریه گفت: درست است که عملیات موصل از طرفی به تروریست ها فشار می آورد که  بعد از شکست از حشد الشعبی به سمت سوریه  فرار کنند ،اما دعا می کنیم عملیات موصل تمام شود و مرز با سوریه تحت تسلط عراق قرار بگیرد تا ما تروریست ها را محاصره کنیم و مجبور به تسلیم سلاح شوند یا با آنها بجنگیم تا نابود شوند.

کارشناس سوری گفت:  فعلا فشار روی سوریه به ویژه از طرف ترکیه و موصل و اردن زیاد است، مخصوصا هر موقع  ارتش سوریه در حلب پیشرفت می کند فشارهای سیاسی و نظامی و تروریستی بیشتر می شود ، اما خدا را شکر ما مقاومت می کنیم و بسیار خوش بین به پیروزی هستیم و ان شاءالله جنگ تا سال  2017 در سوریه خاتمه می یابد .

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha