جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر عبدالوهاب فراتی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

حوزه/ کارشناس و تحلیلگر حوزوی مسایل سیاسی و بین الملل تصریح کرد: دیر یا زود خلافت سرزمینی داعش در عراق و سوریه از بین می رود اما ایدئولوژی و تفکر داعشی همچون طالبان باقی خواهد ماند.

دکتر عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن بیان تحلیل خود از شرایط کنونی منطقه غرب آسیا به ویژه عراق و سوریه گفت: وضعیت داعش در عراق با سوریه متفاوت است؛ چرا که از چند سال پیش مازاد نیروهای داعش در عراق حضور داشته؛ ضمن آن که دولت هایی که تحریک کننده داعش بودند نیز از ابتدا علاقه ای به گسترش این موضوع در عراق نداشتند.

وی افزود: اما مساله سوریه به یک معادله به هم پیچیده ای تبدیل شده که طرف ها و کشورهای متعدد در آن حضور دارند؛ هر چند که در این کشور نیز درگیری ها و جنگ حالت فرسایشی به خود گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به موفقیت های جبهه مقاومت اسلامی به نظر می رسد که بساط داعش، دیر یا زود به لحاظ خلافت سرزمینی جمع می شود؛ اما ایدئولوژی اش ماندگار تر است و فعلاً باقی می ماند.

دکتر فراتی در پایان تصریح کرد: به نظر می رسد که برنامه آمریکایی ها درباره داعش چیزی شبیه طرح آن ها درباره طالبان است؛ به این معنا که طالبان را به عنوان نیروی موثر که حرف اول را در افغانستان می زد از بین بُردند؛ اما به عنوان یک نیروی مزاحم آن را در تحولات منطقه غرب آسیا کماکان نگه داشتند و لذا درباره داعش نیز به نظر می رسد که همین برنامه را داشته باشند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha