جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جمال فاروق رئیس دانشکده تبلیغ الازهر

حوزه/ اشاعره، ماتریدیه و الازهر، ابن تیمیه را پدر و مؤسس افراط گرایی دینی و مصادره اعتقادات اسلامی در جهت تامین منافع گروهی خاص می دانند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه مصری الیوم السابع، نام ابن تیمیه از نام های جنجال برانگیز تاریخ اسلام است که از زمان وفات او در نیمه اول قرن 14 میلادی تا کنون گروهی از مسلمانان از او پیروی می کنند و او را مؤسس گرایش سلفی و صحیح در دین می دانند و این در حالی است که مذاهب اسلامی از جمله اشاعره و ماتریدیه و الازهر او را پدر و مؤسس افراط گرایی دینی و مصادره اعتقادات اسلامی در جهت تامین منافع گروهی خاص می دانند و او را سردمدار جریانی می دانند که دیگران را قبول ندارد و به نظرات دیگران احترام نمی گذارد و بر همین اساس تا کنون فقها و علما و محققان اسلامی بحث ها و تحقیقات علمی زیادی علیه اندیشه ابن تیمیه نوشته اند و امروز نیز همایش دانشگاه الازهر درباره گرایش های ابن تیمیه و افکار و روش علمی و فکری و ایمانی او برگزار شد.

امروز چهارشنبه دانشکده تبلیغ اسلامی دانشگاه الازهر شاهد برگزاری همایشی با عنوان "قرائتی بر فکر تکفیری" بود که در این همایش شخصیت هایی همچون دکتر جمال فاروق رئیس دانشکده تبلیغ، دکتر حمدالله الصفتی عضو انجمن فارغ التحصیلان الازهر و دکتر محمد عبدالله فهمی استاد دانشکده تبلیغات مشارکت داشتند. طلاب نیز در بحث های این همایش مشارکت فعال داشتند و به مناقشه اندیشه سلفی و بیان تفاوت میان سلفی های معاصر و سلف صالح پرداختند. در این همایش همچنین نظریات افراطی محمد بن عبدالوهاب بررسی شد و بر این واقعیت تاکید شد که محمد بن عبدالوهاب عامل تمام مشکلات کنونی عربستان سعودی و ظهور افکار افراطی و تکفیری در این کشور است.

 

رئیس دانشکده تبلیغ: ترویست ها از زیر عبای عربستان پیدا شدند

جمال فاروق استاد دانشکده تبلیغ در ابتدای این همایش گفت: سلفی های تندرو و اهالی مدرسه تکفیری خوش ندارند ما را مسلمان حساب کنند، اما با این حال ما کسی از اهل قبله را تکفیر نمی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در کتاب های ابن تیمیه مطالبی موافق و مخالف مذهب اهل سنت وجود دارد گفت: ما مطالبی را که در میان کتب ابن تیمیه موافق اعتقادات ما است می پذیریم و مطالب خلاف نظر اهل سنت را نمی پذیریم و با افکار شاذ و انحرافی او هم مقابله می کنیم و براین باوریم اکنون عربستان و تروریست های داعش که از زیر عبای عربستان پیدا شده اند، از اندیشه تکفیری این تیمیه رنج می برند.

رئیس دانشکده تبلیغ الازهر در ادامه ضمن انتفاد از اندیشه محمد بن عبدالوهاب گفت: مخالفت ما با محمد بن عبدالوهاب به خاطر اشکالاتی است که در شخصیت علمی وی وجود دارد به گونه ای که به نظر من اگر ابن عبدالوهاب شاگرد الازهر بود هیچ گاه فارغ التحصیل نمی شد و علاوه بر این ما سلفیت را یک مذهب نمی دانیم و الازهر تا کنون یک فتوا در تکفیر کسی صادر نکرده است.

 

الصفتی: تکفیری ها در اوج انحراف هستند

از سوی دیگر دکتر حمدالله الصفتی عضو انجمن فارغ التحصیلان الازهر گفت: اندیشه تکفیری ویژگی های متعددی دارد که از جمله این ویژگی ها سوء ظن به مسلمانان و امت اسلامی و فراموش کردن این واقعیت است که امت اسلامی برترین امت جهان است.

وی افزود: تکفیری ها انسان هایی تندرو هستند که جوهر آنها در قله انحراف قرار دارد و مسائل فقهی را به مسائل اعتقادی تبدیل می کنند و انسان هایی خودرأی هستند که هیچ گونه مخالفت را نظرات خود را تحمل نمی کنند.

 

استاد دانشکده تبلیغ: مذهبی به نام سلفیت نداریم

در همین راستا دکتر محمد عبدالله استاد دانشکده تبلیغ الزهر گفت: سلف صالح در زمان محدودی زندگی کرده اند و مذهب خاصی هم نداشته اند، چون در دوره آنها مذاهب به صورت کنونی شکل نگرفته بود، اما اکنون تمام مذاهب و فرقه ها تلاش می کنند خود را به سلف صالح منسوب کنند، اما واقعیت این است که سلفیت یک مذهب نیست و اطلاق این اسم بر یک گروه و اندیشه معین در گذشته اشتباه است و این در حالی است که برخی از همین سلف صالح اشتباهاتی هم داشته اند و کسانی هم که امروز خود را سلفی می خوانند بیشتر آنها پیروان ابن تیمیه یا محمد بن عبدالوهاب هستند و حق ندارند خود را سلفی بنامند.

وی افزود: محمد بن عبدالوهاب کسی بود که باب تکفیر را باز کرد و مخالفت با فهم خود را مخالفت با دین تلقی کرد و بر این باور بود که فهم او از دین تنها فهم درست است و همین باعث شد خون مسلمانان را مباح بداند و به خاطر فهم اشتباه خود خون های زیادی را از مسلمانان بر زمین بریزد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha